البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

بیابان‌ها ظرفیت تبدیل به مهمترین منابع ثروت کشور را دارند

حسین آذرنیوند در گفت وگو با خبرنگار البرز نیوز بیابان‌ها را یکی از موضوعات مهم در منابع طبیعی دانست و گفت: علاوه بر مراتع و آبخیزها متولی این بخش هم از نظر آموزشی گروه احیاست. بیابان به اندازه‌ای که از نامش برداشت می‌شود هم بد نیست و حدود یک ششم سطح کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بیابان منطقه‌ای مانند آمازون و دریاچه اکوسیستم با ویژگی‌ها و شرایطی است که موجب شده آنجا جنگل باشد و به دلیل کم برخورداری از بارش و افزایش دما ویژگی‌ها، پوشش گیاهی، موجودات جانوری و منابع خاصی دارد. در حقیقت منابع بیابانی سرچشمه تمدن در جهان هستند.

مدرس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیابان مشکلی ندارد در صورتی که ما متناسب با ظرفیتش از آن بهره برداری کنیم، بیان کرد: بیابان را شرایط طبیعی ایجاد کرده اما ما با رفتارها و برنامه‌های نسنجیده آن را توسعه می‌دهیم و فقیرتر می‌کنیم.

بهره برداری از معادن یکی از معضلات اصلی در تشدید فعالیت‌های بیابان زایی

آذرنیوند اذعان کرد: در حوزه بیابان‌ها بیشتر با معضل ریزگردها مواجه هستیم که عمدتاً ناشی از فعالیت‌های انسانی هم در ایران و هم در کشورهای همجوار و دورتر است. نباید به بیابان فقط به چشم یک مخاطره نگاه کرد زیرا بسیاری از منابع ما در همین مناطق هستند.

وی بیابان را اصل و اساس انرژی‌های نو از جمله باد و خورشید دانست و مطرح کرد: بیابان‌ها می‌توانند در صورت برنامه ریزی صحیح، مهمترین منابع ثروت این کشور باشند. از سوی دیگر مهمترین معادن ما هم در این مناطق واقع شده‌اند و بهره برداری از آنها یکی از معضلات اصلی در تشدید فعالیت‌های بیابان زایی است.

به گفته مدرس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ما با تغییر کاربری و عدم استفاده مناسب از زمین و بهره برداری غیراصولی از منابع آب شرایط مخاطره انگیزی را ایجاد می‌کنیم اما با برنامه ریزی، مناطق بیابانی هم ثروت افزا هستند و هم شرایط زیست مناسبی دارند.

وجود ۳۰ میلیون هکتار مناطق بیابانی در کشور

آذرنیوند با بیان اینکه برخی مناطق بیابانی کشور دارای استعدادها و امکانات مختلفی هستند و برنامه‌هایی نیز برای آنها وجود دارد اما کفایت نمی‌کند، تاکید کرد: در این راستا باید منابع مناسبی در اختیار سازمان‌های متولی قرار گیرد. نقش اصحاب رسانه نیز در آگاهی دادن در این زمینه بسیار مهم است.

وی اذعان کرد: بیابان‌ها و سایر عرصه‌های منابع طبیعی ثروت‌های این مملکت هستند و بی توجهی به آنها مشکلات و معضلاتی را ایجاد می‌کند. اکنون حدود ۳۰ میلیون هکتار مناطق بیابانی در کشور داریم که با احتساب عرصه‌های در حال بیابانی شدن و مناطق خشک این آمار بیشتر هم می‌شود.

مدرس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران عنوان کرد: بخش‌هایی از بیابان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما از مرکز جمعیت فاصله دارند. همچنین با دست اندازی و بدون توجه به امکانات و استعدادها، حاشیه شهرها گسترش می‌یابند و تغییر کاربری داده می‌شوند.

آذرنیوند با اشاره به فعالیت‌های مختلف شهرسازی و صنعت در بیابان‌ها خاطرنشان کرد: تغییر کاربری یکی از بزرگترین معضلات در تمامی بخش‌های منابع طبیعی است که در صورت برنامه ریزی صحیح و انجام امور با حساب و کتاب، علاوه بر اینکه مشکلی نخواهیم داشت، از فواید و نعمت‌های آن نیز برخوردار خواهیم شد.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.