البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

تدوین استانداردهای ۱۰۰۰ قطعه خودرو تا دو ماه آینده تمام می شود

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، رامین انصاری صبح سه شنبه در دوازدهمین جشنواره روز پژوهش که در سازمان ملی استاندارد ایران واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه در فرایند برگزاری جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد هفت مرحله طی شد، گفت: در وهله اول دبیرخانه جشنواره تشکیل و در مدیریت پژوهش و تجاری سازی فناوری مستقر و پس از انتخاب اعضا، بر مبنای آئین نامه انتخاب و تجلیل از پژوهشگران برگزیده، فعالیت دبیرخانه آغاز شد.

وی با اشاره به ضوابط فراخوان این جشنواره و با بیان اینکه آثار دریافتی در بازه زمانی یکم البرز نیوز ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ قابل بررسی بود، افزود: وابستگی فرد به سازمان ملی یا پژوهشگاه استاندارد و عدم دریافت جایزه در دو سال گذشته از جمله الزامات شرکت در این جشنواره بود. فراخوان جشنواره در تاریخ ۳ البرز نیوز ۱۴۰۲ ارسال، در ۹ آبان ماه فراخوان اولیه تمدید و در تاریخ ۱۷ آبان فراخوان نهایی ارسال شد.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه استاندارد مطرح کرد: پس از اتمام مهلت دریافت مدارک که ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ بود، بررسی مستندات دریافتی در چهار گام صورت گرفت. به لحاظ کمی تعداد شرکت کنندگان در انتخاب پژوهشگران برتر از بین اعضای هیأت علمی ۹ نفر، از میان کارشناسان ستاد سازمان دو نفر، از بین کارشناسان پژوهشگاه استاندارد پنج نفر و از میان کارشناسان ادارات کل استاندارد استان‌ها ۲۰ نفر بود.

انصاری دعوت از ادارات کل استاندارد استان‌ها برای شرکت در این رقابت را ابتکار جدید کمیته داوران دانست و در رابطه با سطح امتیاز مستندات ارسال شده بیان کرد: بالاترین امتیاز متعلق به آثار به ترتیب مربوط به ثبت اختراع، اکتشاف، تولید دانش فنی و تولید مواد مرجع، طرح‌های پژوهشی، مقالات، تألیف و ترجمه، استانداردها، جوایز و نشان‌ها و داوری بود. در نهایت بر اساس تصمیم هیأت داوران، دو نفر از استان‌ها، یک نفر از ستاد سازمان و یک نفر هم از اعضای هیأت علمی واجد دریافت لوح تقدیر شدند.

پژوهشگاه استاندارد بازوی علمی و پژوهشی سازمان ملی استاندارد

رامین حاجی خانی، رئیس پژوهشگاه ملی استاندارد نیز در این مراسم این پژوهشگاه را بازوی علمی، پژوهشی و فناوری سازمان ملی استاندارد و بزرگترین آزمایشگاه مرجع کشور دانست و با اشاره به اهداف و رسالت‌های آن گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری در این مجموعه صورت گرفته و علیرغم تمام پیشرفت‌ها، ضعف‌هایی نیز وجود دارد که در شأن این جایگاه نیست و با همدلی و همراهی بسیاری از آنها را اصلاح و بر مشکلات غلبه می‌کنیم.

وی با اشاره به عملکرد ۹ ماهه پژوهشگاه تحقق وظایف و مأموریت‌های پژوهشی سازمان ملی استاندارد، هدایت و اجرای پژوهش‌های کاربردی به منظور توسعه استانداردسازی و ارتقای کارایی صنایع، هدایت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در راستای توسعه فرهنگ استاندارد پذیری و پشتیبانی پایش و بهبود فرایندها برای تحقق مأموریت‌های اجرایی را اولویت‌های محوری پژوهشگاه بر اساس سند راهبردی عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه ملی استاندارد مطرح کرد: ارتقا و تقویت آزمایشگاه‌های مرجع، درآمدزایی با هدف توسعه تحولی پژوهشگاه، تکمیل زیرساخت‌ها و رشد و بهبود وضعیت معیشت پرسنل، توسعه رویکردهای علم پایه ناظر به عدم عقب ماندگی از جریان علمی، تحقیقاتی و مرزهای دانش و توسعه فناوری و حرکت پیشرانه به عنوان موتور محرک و معقول مرزهای علمی و پژوهشی در کشور، اهداف تحولی پژوهشگاه بر مبنای نقطه نظرات رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس هیأت امنای پژوهشگاه هستند.

حاجی خانی با اشاره به اینکه بسته تحولی بهار خدمت در چند ماه گذشته در سازمان ملی استاندارد ایران تبیین شد و به تأیید مسؤولان عالی رتبه کشور رسید، اظهار کرد: گاهی به گونه‌ای برخورد می‌شود که گویی هیچ اقدامی در پژوهشگاه انجام نشده است یا باید بیش از این باشد. اینکه باید اقدامات بیش از این باشند را قبول داریم اما در مجموع در سال جاری پیشرفت‌های خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم و حرکات سنگین و وسیعی انجام شده است.

تدوین ۷۳ مقاله در نیمه نخست سال جاری

وی با اشاره به تهیه و تدوین ۷۳ مقاله در ۶ ماهه نخست سال جاری بیان کرد: عارضه یابی، باز مهندسی نتایج آزمایشگاه، ارائه مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد صندوق پژوهش فناوری نظام استاندارد، تجهیز و استقرار آزمایشگاه‌ها و توسعه، استقرار استانداردهای مدیریت کیفیت و تدوین استانداردهای خودرو و قطعات آن از جمله اقدامات انجام شده در پژوهشگاه ملی استاندارد در قالب بسته تحولی ابلاغ شده طی چهار ماه هستند.

رئیس پژوهشگاه ملی استاندارد با بیان اینکه تدوین استانداردهای یک هزار قطعه خودرو تا دو ماه آینده به پایان می‌رسد، در حالی که در طول ۱۰ سال استاندارد کمتر از ۱۰۰ قطعه تدوین شده است، در خصوص تحصیلات کارمندان این پژوهشگاه اذعان کرد: از میان ۲۲۰ کارمند این مجموعه، ۱۹۰ نفر دارای مدرک کارشناسی به بالا بوده که از این تعداد، ۳۵ نفر دارای مدرک دکتری، ۹۴ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و ۶۱ نفر دارای مدرک لیسانس هستند.

حاجی خانی افزود: پژوهشگاه ملی استاندارد علم محور است، تلاش‌های بسیاری کرده و تجارب فراوانی دارد. ماهانه حدود یک هزار و ۵۰۰ آزمون در پژوهشکده‌های مختلف این پژوهشگاه برگزار می‌شود که هرگونه اشتباه در آنها می‌تواند آسیب‌های جانی، مالی و اعتباری به پژوهشگاه، مردم و سیستم حاکمیتی وارد کند.

رئیس پژوهشگاه ملی استاندارد با تاکید بر ضرورت فعالیت در جهت تأمین و تعمیر تجهیزات و تأمین نیروی انسانی کارشناس مجرب خاطرنشان کرد: با توجه به نقطه نظرات و دستورات ریاست عالی سازمان ملی استاندارد، اهداف دولت و بسته تحولی، معتقدم که با کمک کارمندان و اعضای هیأت علمی مجرب و دلسوز این مجموعه می‌توان اقدامات بزرگی را انجام داد که این امر با همدلی، هم زبانی و حمایت محقق شد، البته در این مسیر نیازمند حمایت و اعتماد بیشتر نیز هستم.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.