البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
X

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور بلندمدت و تدریجی است

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، علی علیزاده علی آبادی صبح دوشنبه در آئین بزرگداشت استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران که در دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به اینکه سپهر کشور ما مملو از خاطرات کم نور از گذشته‌ای باافتخار است، گفت: به نظر می‌رسد برگزاری این گونه جلسات بتواند این خاطرات کم نور را درخشان کند.

وی عنوان کرد: کشورهایی که عمر کوتاهی دارید آنچنان تاریخ خود را تدوین می‌کنند که برای آیندگان درس‌ها و اعتماد به نفس به همراه داشته و افتخارآمیز باشد و به عنوان یک کاتالیزور بتواند آینده را ترسیم و تسریع کند، اما ما گذشته پرافتخاری داریم که باید خاطرات آن را از کم نوری به درخشانی ببریم. علاوه بر تقدیر و تکریم از گذشتگان و بزرگان، ما باید آنها را الگوی خود قرار دهیم و از این افراد درس بگیریم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: اگرچه یک نفر نمی‌تواند در تمام جنبه‌ها اسوه، نمونه و الگو باشد اما هر کس یا بزرگان ما می‌توانند از ابعادی الگو باشند، مانند استاد ساعی. سه مورد موجب می‌شود بزرگان کشور برای اسوه و الگو باشند و ما در زندگی به آنها تاسی کنیم؛ عشق و علاقه فراوان آنها به تخصص و کار خود، عشق و علاقه آنها به کشور و میهن و نیز پشتکار، ازخودگذشتگی و فداکاری مخلصانه آنها برای پیشرفت کشور.

علیزاده علی آبادی با اشاره به اینکه ویژگی‌های مذکور بزرگان را شاخص کرده‌اند و ما باید راه آنها را ادامه دهیم، مطرح کرد: از جمله ویژگی‌های استاد ساعی می‌توان به پشتکار، سعی، هوش، استعداد، توانایی، بلندنظری و آینده نگری دقیق و نگاه علمی عمیق به قضایا اشاره کرد. اولین کتب حوزه جنگلداری را وی تدوین کرد و در تأسیس و راه اندازی نهادهای لازم در بخش جنگل، عملاً وارد عرصه شد و جلودار حرکاتی بود که در آن زمان مطرح نبودند.

طرح مردمی کاشت یکی میلیارد درخت نیازمند ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور توضیح داد: بنده به عنوان مسؤول کمیته علمی این حرکت، نقطه نظرات موجود را بر اساس یافته‌های علمی همکاران اعلام کرده‌ایم. در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت کشور ما برای کاشت یک میلیارد درخت مهیاست، باید گفت که بله بر اساس تحقیقات انجام شده می‌توانیم یک میلیارد درخت را در کشور بکاریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روندی که در سال گذشته آغاز شده همان روال درست و مد نظر بوده است مطرح کرد: بخشی از روند مدنظر انجام شده و بخشی نیز انجام نشده که اجتناب ناپذیر بودند و روند کار باید اصلاح شود. در سال اول، تولید نهال به خوبی صورت گرفت اما تولید گونه‌ها آنطور که مدنظر بود انجام نشد، برخی گونه‌ها بیش از حد موردنظر تولید شدند و بعضی از آنها نیز در حداقل نیز تولید نشدند.

علیزاده علی آبادی با بیان اینکه این روند قابل اصلاح است و به دلیل یک ایراد کوچک نمی‌توانیم از ادامه حرکت جلوگیری کنیم، عنوان کرد: این طرح یک طرح بلند مدت و روند کاشت یک میلیارد درخت تدریجی است و ما در کمیته علمی به هیچ وجه اعتقاد نداریم که این تعداد باید تقسیم بر چهار شود و هر سال ۲۵۰ میلیون درخت کاشته شود. این امر ممکن نیست و اگر هم باشد با اشکالاتی موجه خواهد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اجرای این طرح را نیازمند ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این امر با اعتبارات دولت انجام شود، از نظر کمیته علمی کاشت یک میلیارد درخت در اولویت سازمان منابع طبیعی و کشور قرار ندارد و امور واجب تری داریم که در اولویت قرار دارند و اگر اعتباری هم هست باید برای آنها صرف شود. این طرح از ابتدا مردمی بود و عمده اعتبارات آن باید از بخش‌های فرا سازمانی منابع طبیعی تأمین شود.

وی با تاکید بر ضرورت جلب حمایت بخش‌های دیگر اعم از دولتی، غیردولتی، صنعت، نهادهای مردمی و … برای اجرای این طرح اظهار کرد: برای آغاز این طرح ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امید است اختصاص یابد تا طرح بتواند به سمت جلو حرکت کند. ما باید با حمایت‌های مردمی جنگل کاری را در کشور توسعه دهیم و در کنار آن از اعتبارات دولتی برای حفظ داشته‌ها و سایر اولویت‌های سازمان منابع طبیعی استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.