البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
X

توسعه و اقتدار کشور در آینده وابسته به امنیت زیستی است

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، علی ابراهیم زاده موسوی صبح دوشنبه در آئین بزرگداشت استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران که در دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، گفت: بسیاری از افراد و اساتید وارد دانشگاه و عرصه علم و دانش می‌شوند و خدماتی را ارائه می‌دهند و سپس فرصت را در اختیار سایرین قرار می‌دهند اما شاید یاد و خاطره زیادی از آنها بر جا نمانده باشد.

وی افزود: این در حالی است که هر روزی که می‌گذرد، یاد و عظمت مرحوم ساعی بیشتر می‌شود که در صورت پرداختن و درک و توجه به این موضوع، بسیاری از موارد برای ما روشن می‌شود. حداقل این موارد این است که ما الگوهای خوبی در مقابل چشمان خود داریم؛ یکی از آنها مرحوم ساعی است، دوره خدمت کاری وی کمتر از ۲۰ سال بود اما در همین دوره کوتاه آثاری را بر جا گذاشت که همچنان ریشه دار و پایدار هستند.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه استاد ساعی سازمان‌ها و دانشکده‌ای را با امکانات، بضاعت، دانش و نگاه آن زمان ایجاد کرد، بیان کرد: بر خلاف امروز که فارغ التحصیلان و اساتید جوان ما از اینکه بتوانند این چنین گام‌هایی بردارند و ایده پردازی و خلاقیت داشته باشند مأیوس هستند، مرحوم ساعی ضمن خلق ایده و ایجاد تشکیلات و سازمان، آن را پیگیری و اجرا کرد و به ثمر رساند.

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه در وجود مرحوم ساعی عشق به توسعه کشور وجود داشت، ادامه داد: آرمان او این بود که تمام ایران را سبز کند و جنگل‌ها را توسعه دهد و در همین مسیر نیز گام برداشت و تلاش کرد. امروز نیز نیازمند توسعه جنگل‌ها و عدم از بین رفتن تشکیلات، علم، سازمان و فکر هستیم. استاد ساعی برای این موارد ساختار ایجاد و انسان تربیت کرد. این نگاه، فعالیت و تلاش برای حل مشکلات کشور، یک الگوی جذاب است.

وی با اشاره به اینکه شاید این الگو را در هیچ دانشگاهی نتوان تدریس کرد، بیان کرد: گام برداشتن در جهت امنیت زیستی کشور اقدام بزرگی به شمار می‌رود زیرا توسعه فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد و اقتدار این کشور در آینده وابسته به امنیت زیستی و سپس امنیت غذایی است. این عرصه بسیار گسترده و بزرگ است و کار و فعالیت بسیاری را می‌طلبد. دانشجویان این حوزه باید خلاقیت به خرج دهند زیرا وسعت حوزه زیستی را در هیچ حوزه علمی در کشور نداریم.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اذعان کرد: اگر به همین منوال پیش برویم و به این موضوع نگاه، از آن بهره برداری و آن را مدیریت کنیم، کشور با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد اما با تلاش دانشجویان، متفکرین، اساتید و مسؤولان باید از این موضوع جلوگیری کرد. مرحوم ساعی رویه‌ای منحصر به فرد را طراحی و مدل سازی کرد که اساتید و دانشجویان باید مدل او را تکثیر کنند تا شاهد تحقق آرمان وی که ایرانی سبز، باطراوت، پررونق و شاد بود باشیم.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.