البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
X

چای دبش قیر هم صادر می‌کرد/ ورود ۱۰۰ تاکسی برقی به البرز

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، مهدی عسگری شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پیگیری کمیسیون صنایع مجلس برای واردات خودرو گفت: در نهایت واردات خودروی نو و کارکرده به قانون تبدیل و امسال آئین نامه واردات خودروهای نو ابلاغ و آئین نامه خودروهای کارکرده نیز در هیأت دولت تصویب شد اما به دلیل همزمانی با اتفاقات منطقه و تلاطم ارزی در کشور ابلاغ نشد زیرا ممکن بود این موضوع تأثیر جدی بر بازار ارز بگذارد.

وی اذعان کرد: واردات خودروهای نو آغاز شده اما این امر به صورت قطره چکانی انجام می‌شود، مشکل اصلی در مورد تخصیص ارز است. ما بر این اصرار داریم که واردات صورت گیرد. بنا بر پیش بینی کمیسیون صنایع مجلس، باید میزان شکاف میان تولید و نیاز داخل را با واردات تأمین کنیم تا تعادل در بازار ایجاد شود اما بانک مرکزی به دلیل بحث تأمین ارز با این موضوع مختلف است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز برای واردات خودروهای نو تخصیص داده شد و بنا بوده که امسال معادل یک میلیون دلار برای این امر در نظر گرفته شود که بخشی از این امر انجام شده اما روند کند است. بانک مرکزی باید اهتمام کند و به جای پاک کردن صورت مسئله، از محل ذخایر ارزی ایرانیان مقیم در خارج از کشور که فشاری به بازار ارز وارد نمی‌کند استفاده کند.

ایجاد زنجیره‌ای از رانت توسط شرکت چای دبش

عسگری در رابطه با ماجرای شرکت چای دبش تصریح کرد: یکی از لایه‌های پنهان این بود که این شرکت یکی از بزرگترین صادرکنندگان قیر در کشور است که خیلی به این لایه پرداخته نشده است. این شرکت بدون پشتوانه از بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، بی حساب و کتاب خط اعتباری می‌گرفت و با استفاده از آن قیر صادر می‌کرد، یعنی بخشی از ارز تخصیصی به قیر بوده و به دلار نبوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این شرکت چای را با ارز دولتی وارد و آن را به ارز آزاد تبدیل می‌کرد، یعنی در این زمینه هم زنجیره‌ای از رانت ایجاد کرده بود. مشکل اینجاست که ما به جای اصلاح سازوکارها در چنین موضوعاتی با افراد برخورد می‌کنیم. زمانی که رانت در این حد بزرگ است، امکان دارد هر کسی را دچار لغزش کند، در صورتی که سازوکارها نباید اجازه چنین خطاهای بزرگی را در سیستم بدهد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تخصیص ارز را به درستی در کشور مدیریت کنیم، ما به ازای صادرات برخی کالاها می‌توانیم در بخش خودرو به ویژه خودروهای کارکرده نیز شاهد این تخصیص ارز باشیم زیرا خودروهای کارکرده زیر پنج سال که مجوز آن را مجلس صادر کرد، به ویژه در بازارهای منطقه دچار افت قیمت شدیدی شده و می‌تواند تأثیر بسیاری بر قیمت خودرو داشته باشد.

کمبود دارو صرفاً مربوط به البرز نیست

عسگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کمبود دارو یک مشکل سراسری است و صرفاً مربوط به البرز نیست، اذعان کرد: در استان البرز به دلیل تراکم جمعیتی و میزان نیاز معمولاً در این گونه زمینه‌ها مشکل خود را زودتر نشان می‌دهد. مشکل دارو با کلید خوردن حذف ارز ترجیحی آغاز شد و به تدریج، کالاهای اساسی از جمله دارو که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، مشمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شدند که آخرین مورد هم شیر خشک بود که تلاطم ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه اگر در رابطه با این تلاطم‌ها تدبیری اتخاذ نشود، در ماه‌های آینده با افزایش قیمت شدید یا کاهش ارز مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: طی دو تا سه سال گذشته در حوزه بهداشت و درمان نیز اقدامات خوبی انجام شده که تقریباً بی سابقه بوده است که از جمله آنها می‌توان به تکمیل و افتتاح بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی فردیس و پیشرفت عملیات احداث بیمارستان‌های سیدالشهدا (ع) و کمالشهر اشاره کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان پروژه‌ای بی نظیر در کشور در استان البرز افتتاح شد که می‌تواند پایه حل مشکلات زیرساختی در حوزه پزشک متخصص برای استان باشد، یعنی به لحاظ زیرساختی، امکانات و تجهیزاتی را فراهم می‌کند که می‌تواند برای استان مفید باشد. ورود دستگاه گامانایف به البرز و ارائه خدمات با تعرفه دولتی نیز از دیگر اقدامات بی نظیر است.

یک درصد از مساحت سرزمین ما مسکونی است

عسگری با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه بازار مسکن و اجاره بها توضیح داد: طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده مسکن در شهرهای بزرگ و در برخی مناطق بیش از ۵۰ درصد مربوط به زمین می‌شود. در برنامه هفتم حدود دو سال روی مصوبه‌ای کار کردیم که دو دهم درصد از مساحت سرزمین ما به ظرفیت سکونتگاهی کشور افزوده شود که در صورت تحقق این امر، تحول خوبی در این عرصه رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود یک درصد از مساحت سرزمین ما دارای کاربری مسکونی در شهرها و روستاهاست، خاطرنشان کرد: در زمینه اجاره بها نیز مجلس طرحی را برای ساماندهی بازار مسکن و مشاورین املاک آماده و به شورای نگهبان ارسال کرده که در صورت تأیید، امکان قانونی برای کنترل بازار اجاره بها توسط دولت فراهم می‌شود. از سوی دیگر این امکان به شهرداری‌ها داده شده که در صورت شناسایی خانه‌های خالی، مالیات آنها در اختیار شهرداری قرار گیرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: بحث شفافیت نه فقط قوه مقننه بلکه قوای سه گانه و برخی از دستگاه‌های اجرایی و شوراها در مجلس تصویب شده و تاکید بر این بوده که قابلیت داده کاوی نیز داشته باشد اما به دلیل مخالفت برخی دستگاه‌ها فرایند آن در مجمع طولانی شد که امید است این موضوع نهایی شود. از ابتدای سال جاری، آرای بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه در سامانه مجلس منتشر می‌شود.

برقی شدن خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا

وی وسایل نقلیه عمومی و شخصی را مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: مجلس، فراکسیون محیط زیست و کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه پیگیری‌های بسیاری داشته و موضوع برقی شدن خودروها در اولویت قرار گرفته است و وزیر به صورت هفتگی آن را پیگیری می‌کند. این امر ابتدا اولویت شهرداری تهران و بعد اولویت شهرداری کرج است. چند دستگاه تاکسی برقی نیز آماده شده که به زودی تحویل می‌شود و سهم البرز از این موضوع حدود ۱۰۰ دستگاه است.

عسگری در خصوص افزایش سن بازنشستگی اذعان کرد: بنده هم این موضوع را کار درستی نمی دانم و در مجلس نیز به سهم خود تلاش کردیم که این مصوبه و مصوبات شبیه آنکه فشار روی مردم به ویژه بازنشستگان را افزایش می‌دهد رأی نیاورد. در لایحه‌ای که دولت به مجلس آورده بود، فرمول حقوق بازنشستگی از متوسط دو سال به متوسط پنج سال تغییر کرده بود یعنی حقوق بازنشستگان کاهش پیدا می‌کرد، از سوی دیگر سن بازنشستگی را نیز افزایش داده بود.

وی افزود: در این لایحه میزان سنوات تشویقی مشاغل سخت و زیان آور نیز کاهش یافته بود و برای هر یک از این موارد بحث و گفت‌وگوی بسیاری صورت گرفت. باید توجه داشته باشیم که جدای از مباحث مالی، افراد در مشاغل سخت و زیان آور یا حساس بیش از ۲۰ سال به لحاظ سلامت ممکن است دچار خطا شوند، بنابراین این موارد در کمیسیون تلفیق بودجه با مخالفت‌هایی مواجه و لغو شد.

خط قرمز همه تصمیمات باید آستانه تحمل اجتماعی و رضایتمندی عمومی باشد

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش سن بازنشستگی به ۳۵ سال نیز با تغییراتی مصوب شد زیرا صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات و زیان مواجه هستند و دولت باید آنها را پشتیبانی کند. مهمترین استدلال موافقان این موضوع در دولت و مجلس، بالا رفتن سن امید به زندگی بود اما در شرایط تورم حدود ۵۰ درصدی نمی‌توانیم فشار جبران زیان صندوق‌ها را نیز بر دوش مردم بگذاریم.

عسگری با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های تابعه این صندوق خلوتگاه هایی برای افراد سیاسی هستند که در همه دولت‌ها به همین صورت بوده است، بیان کرد: خط قرمز همه تصمیمات باید آستانه تحمل اجتماعی و رضایتمندی عمومی و سرمایه اجتماعی کشور باشد، این موضوع مهمترین مسئله ماست که اگر امروز به آن دقت نکنیم، در آینده با مشکل مواجه می‌شویم زیرا وقتی مردم رضایت نداشته باشند و با اصلاحاتی همراهی نکنند، صدمه و هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به سفر ریاست جمهور به استان البرز تصریح کرد: مسؤولین ما باید مطالبه کنند و به جای برپایی نمایشگاه از اقدامات انجام شده، از نزدیک مشکلات و مسائل استان را مشاهده کنند، زیرا اگر کسی برخی صحنه‌ها و مشکلات را از نزدیک ببیند، نمی‌تواند بی تفاوت باشد، این موضوعات به هیچ وجه از روی کاغذ و بنر قابل انتقال نیستند. این مشکلات باید به تیم دولت نشان داده شوند تا فکری به حال رفع آنها کنند.

ضرورت اختصاص اعتبار مناسب برای موضوعات فرهنگی و اجتماعی

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای نهضت مدرسه در استان البرز عنوان کرد: در جریان دو دوره سفر رئیس جمهور به این استان، اعتبارات خوبی در حوزه‌های عمرانی، بهداشت، درمان، راه، آب، برق و … اختصاص یافت و اتفاقات خوبی نیز رقم خورد اما برای مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز باید اعتبارات لازم تخصیص یابد تا بتوان کمی به بهبود اوضاع در این حوزه‌ها کمک کرد.

عسگری بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در برنامه هفتم با آن مواجه بودیم و اختلاف مجلس و دولت در کمیسیون تلفیق نیز محسوب می‌شد، حذف موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان در لایحه دولت بود. پس از رفت و برگشت‌های بسیار، در نهایت افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان ظرف مدت سه سال تصویب شد. هفته گذشته بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس آمد اما در این لایحه نیز موضوع مذکور توسط دولت لحاظ نشده بود.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه لایحه این موضوع به گونه‌ای جبران شد، آن هم از طریق افزایش یک درصدی ارزش افزوده و تا سقف این یک درصد را دولت برای مصوبه مذکور در نظر گرفته است، اظهار کرد: نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی مختلفی از جمله تذکر، تحقیق، تفحص و سوال و … دارند اما اینگونه نیست که اگر وزیری استیضاح شود، یکی بهتر از او بر سر کار می‌آید. بهتر است بیشتر نگاه فرایندی داشته بشیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علیرغم مشکلات موجود، دولت راکد، خسته و بی تفاوت نیست و باید کمک کنیم جهت گیری ها تا حد ممکن اصلاح شود و فرایندها بهبود یابد، در رابطه با آلودگی هوا در استان البرز خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده مشخص شد که نیروگاه منتظر قائم فردیس دارای ذخایر مازوت هست اما از آنها استفاده نمی‌کند و پلمب شده است.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.