البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
X

دور زدن محیط زیست در میدان جمهوری کرج/ شهرداری: درختی قطع نمی‌شود

خبرگزاری البرز نیوز، گروه استان‌ها: در سال ۹۹ و دوره شورای اسلامی سابق شهر کرج یکی از طرح‌هایی که قرار بود با هدف توسعه راه‌های مواصلاتی و کاهش ترافیک در این شهر کلید بخورد، «زیرگذر میدان جمهوری» و تبدیل شدن آن به چهارراه بود. این در حالی بود که این پروژه به اصطلاح ملی در حالی می‌توانست اجرایی شود که حداقل ۳۵۸ اصله درخت قدیمی در این میدان قطع می‌شدند.

این طرح پرحاشیه شورای شهر کرج در آن زمان با مخالفت‌های بسیاری از سوی مردم، حافظان محیط زیست و رسانه‌ها مواجه و فشارهای وارده در آن مقطع زمانی موجب شد تا از اجرای پروژه میدان جمهوری کرج جلوگیری شود و آرامش به این شهر برگردد. البته علیرضا عاقلی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج خبر از جابه‌جایی درختان این منطقه و قطع ۶ درخت داده است که گفته می‌شود عمر آنها به بیش از چهار دهه می‌رسد.

حال با گذشت چندین سال، در دوره ششم شورای شهر کرج این روزها بار دیگر اخباری مبنی بر مطرح شدن دوباره این پروژه که به گفته کارشناسان در صورت اجرایی شدن آن تأثیرگذاری آن در کاهش بار ترافیکی کمتر از ۱۰ دقیقه است به گوش می‌رسد. پروژه‌ای که می‌تواند بار دیگر خطر قطع شدن بیش از ۳۰۰ اصله درخت این منطقه را گوشزد کند. در واقع این زنگ خطر بار دیگر ایجاد می‌شود که آیا دوباره شریان‌های اصلی تنفسی کرج به دلیل انگیزه‌های تجاری سازی و اجرای طرح‌هایی که شاید تأثیر زیادی بر کاهش بار ترافیکی ندارند مسدود می‌شود؟

دور زدن محیط زیست در میدان جمهوری کرج/ شهرداری: درختی قطع نمی‌شود

کارشناسان محیط زیست به عنوان مخالفان اصلی اجرای طرح میدان جمهوری کرج بر این باور هستند که بخش زیادی از آلودگی امروز در این کلانشهر به دلیل اجرای طرح‌هایی از این قبیل است که بعضاً بخش زیادی از آنها بدون کارهای کارشناسی و توجه به شریان‌های حیاتی از جمله حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد. کرج که زمانی به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور شناخته می‌شد امروز به دلیل اجرای چنین طرح‌هایی به یکی از آلوده‌ترین کلانشهرها به خصوص در حوزه هوا تبدیل شده است.

این در حالی است که به عقیده همین کارشناسان محیط زیست درختان به عنوان ریه‌های تنفسی شهر نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا دارند و قطع کردن این تعداد درخت می‌تواند مشکل دیگری به مشکلات کلانشهر کرج در بخش آلودگی هوا اضافه کند. در گذشته هم کمالی زاده شهردار سابق کرج در خصوص جابه جایی درختان گفته بود: «میزان کاهش آلایندگی خودروها در صورت اجرای پروژه با میزان پالایندگی درختان در این منطقه سنجیده شده و به این نتیجه رسیده ایم که در صورت احداث زیرگذر، میزان آلایندگی هوا بسیار کاهش خواهد یافت که این مقدار حتی از پالایندگی فعلی درختان نیز بیشتر خواهد بود».

درختان کهنسال را جابه‌جا نمی‌کنیم

محمدرضا ناصرخاکی، معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار البرز نیوز با بیان اینکه پروژه میدان جمهوری پیوست زیست محیطی دارد، گفت: پیش از آغاز طرح مصوبه زیست محیطی آن از اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پس از آن مصوبه شورای اسلامی شهر کرج و مصوبه‌های ماده ۷ و ۵ آن را دریافت و ابلاغ کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه تمام مصوبات و مسائلی که پیش از هرگونه هزینه برای اجرای یک پروژه باید دریافت و ابلاغ شود نیز در این رابطه اخذ شده است، افزود: هم اکنون روز شمار این طرح آغاز شده است. در مجوز پیشین در محور جنوب به شمال و شمال به جنوب قرار بود درختان کهنسال قدیمی برچیده شوند اما اکنون این مساله به حداقل رسیده و در واقع محور به سمت شرق به غرب بوده و جابه‌جایی درختان کهنسال را دیگر نداریم.

حتی این موضوع به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شد. آیت الله حسینی همدانی، امام جمعه کرج سه سال پیش در نماز جمعه کرج گفته بود: «بعضی از طرح‌ها نظیر طرح میدان جمهوری را با ساده‌اندیشی، عده‌ای مطرح می‌کنند درحالی‌که آفات زیادی به منابع و همچنین حقوق عامه در درازمدت می‌زند. قطع یا جابه جایی تعداد زیادی از درختان باغ ملی که البته در صورت امکان، الان فصل این کار نیست و نوع درختان با جابه جایی از بین می‌روند، به بهانه ترافیک و زیرگذر و بعد احداث برج‌هایی سودآور در اطراف میدان با اینکه هم مردم و هم گروه‌های تخصصی مردم‌نهاد مخالف هستند و هم بعضی اعضای شورای شهر که به بنده اطلاع دادند مخالفیم و هم تعدادی از مسؤولان مخالف هستند، چرا بازنگری نمی‌شود؟»

در این خصوص سارا دشتگرد، عضو سابق شورای اسلامی شهر کرج هم گفته بود: پروژه بلوار جمهوری اگر به زیرگذر تبدیل شود مشکل ترافیک شهر را حل نمی‌کند. البته این پروژه نباید به هر شیوه‌ای اجرایی شود، چراکه با روش فعلی طرح‌های بلوار ماهان که هزینه‌های گزافی در آنها شده است از بین می‌روند.

اکنون در نزد مردم و کارشناسان محیط زیستی چند سوال مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد شهرداری باید در این زمینه شفاف‌سازی لازم را انجام دهد.

از سوی دیگر آلودگی‌های ناشی از سرب بخش دیگری از آلودگی‌ها را در کرج تشکیل می‌دهند که بیشترین تأثیرگذاری رسوب به خصوص برای نوزادان و کودکان بوده و تنها درختان هستند که می‌توانند با جذب این رسوب‌ها جلوی توسعه آنها را بگیرند. جدا از هزینه‌هایی که اجرای این پروژه عمرانی که هنوز باید و نبایدهای زیادی در خصوص اجرایی کردن آن وجود دارد در برخواهد داشت سوال اصلی که پیش می‌آید این است که شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج با کدام معیار و سنجش به دنبال قطع کردن یکی از شریان‌های تنفسی این کلانشهر هستند؟

البته منکر کمبود راه‌های مواصلاتی و بالا بودن حجم ترافیک در کلانشهری مانند کرج نمی‌توان شد، اما حذف این ترافیک که همانگونه که گفته شد تنها کمتر از ۱۰ دقیقه در آن تأثیر دارد با چنین هزینه‌هایی به خصوص در حوزه محیط زیست به صرفه است؟ آیا نمی‌توان برای کاهش معضل ترافیک کرج به فکر اجرای پروژه‌هایی بود که هزینه‌های کمتری در برداشته و پیاده سازی آنها مستلزم نابود کردن محیط زیست این شهر نباشد؟

دور زدن محیط زیست در میدان جمهوری کرج/ شهرداری: درختی قطع نمی‌شود

کلانشهر کرج به یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شده است و در روزهای اخیر شاهد افزایش حجم آلودگی هوا و خسارت‌های ناشی از آن از جمله تعطیل شدن مدارس و مهدهای کودک و در کنار آن بالا رفتن تعداد مراجعین به درمانگاه‌ها و مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی بودیم. حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد به جای اجرای طرح‌هایی از جمله کاشت نهال و درخت که در بلند مدت این امکان را ایجاد که دوباره شهر را پر از هوای تازه کند پروژه‌هایی را اجرا نکنیم که همین کوتاه نفسی را که مانده را نیز بگیرند و وقت اندکی که برای احیای دوباره نفس‌های شهر داریم را از دست بدهیم.

میدان جمهوری فارغ از فضای سبز و فرهنگی که دارد، به عنوان یکی از نمادهای برجا مانده در کرج مطرح است.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.