البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
X

استفاده از انواع ماسک حتی پارچه ای و معلولی در شرایط آلودگی هوا موثر است

استفاده از انواع ماسک حتی پارچه ای و معلولی در شرایط آلودگی هوا موثر است


به گزارش البرز نیوز از البرز، محمد نوری سپهر، دکترای مهندسی بهداشت محیط و استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز در شرایط آلودگی هوا توصیه کرد:  زمانی که شاخص آلاینده‌ها به مرز خطر می‌رسد، قرارگرفتن در هوای آلوده برای تمامی گروه‌های سنی به ویژه افراد آسیب پذیر مانند کودکان ، سالمندان ، زنان باردار ، بیماران با مشکلات تنفسی و صعب العلاج خطرناک است.

وی خاطر نشان کرد: در فصول سرد سال، اغلب اوقات با وارونگی هوا مواجه هستیم. این پدیده سبب به دام افتادن هوای آلوده و مضر در سطح زمین می شود که این امر، باعث تشدید و تقویت آلودگی می شود. در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می شود که این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی و بیماری های مرتبط با آن مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، آسم، و مشکلاتی مانند خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه می شود.

وی افزود: افراد در شرایط هشدار آلودگی هوا حدالمقدور از قرار گرفتن در فضای باز اجتناب کنند و حتما از ماسک استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه استفاده از انواع ماسک را جهت پیشگیری از ورود زیرآلاینده ها و غبار ها به مجاری تنفسی موثر دانست و افزود: اگر مجبور به خروج از منزل هستید از ماسک مناسب حتی از ماسک های معمولی و پارچه ای استفاده کنید.

این پزشک تاکید کرد: از انجام ورزش و فعالیت بدنی شدید  در فضای باز به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید، اکیدا خودداری شود و همچنین  پیاده روی در پارک ها و فضاهای باز  نیز توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان صورت می گیرد که در معرض هوای آلوده قرار نگیرند. بنابراین دانش آموزان از بازی و گردش در هوای آلوده خودداری کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که میزان آلاینده ها زیاد شود حتی ممکن است هوای فضای خانه و محیط های در بسته نیز آلودگی داشته باشند که باید در شرایط آلودگی هوا درها و پنجره های خانه را بسته نگه دارید و همچنین از فعالیت های زیاد در منزل پرهیز شود و از تصفیه کننده های هوا در اماکن سربسته استفاده شود.

وی ادامه داد: درصورت امکان، در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع  بمانید و در زمان آلودگی هوا شیشه های خودرو را بالا نگه دارید  و سیستم گردش هوای درون خودرو را روشن کنید.

نوری سپهر با اشاره به مصرف بیشتر مایعات، میوه و سبزیجات را در زمان آلودگی هوا اظهار داشت: به طور کلی، مصرف آن دسته مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، پلی فنول، ویتامین های آنتی اکسیدانی و یا اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ هستند در از بین بردن اکسیدان ها و رادیکالهای آزاد اکسیژن نقش دارند.

این عضو هیات علمی علل این گرد و غبار و ریزگردها را تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی و گرم شدن کره زمین و عدم رعایت قراردادهای بین‌المللی زیست محیطی و همچنین عدم فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همچنین مناسب سازی بستر حمل و نقل عمومی دانست و تایید کرد: آلودگی هوا در بیشتر کشور ها و شهرهای رو به رشد و صنعتی جهان وجود دارد که از لحاظ راهکارهای علمی می توان شرایط را بهبود بخشید.

وی استفاده از فیلتر های تصفیه آلاینده در شرکت ها و کارخانجات صنعتی  و همچنین معاینات دوره ای خودرو ها و رفع نواقص و نصب کاتالیست ( کاتالیست قطعه ای از خودرو است که به خاطر آلایندگی روی خودرو نصب می شود)   و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را از راه کار های کاهش آلودگی هوا دانست.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.