البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
X

آغاز اجرای طرح «پارکرود» به بهانه بهره‌مندی مردم از حریم رودخانه کرج/ سه دستگاه حاکمیتی و عمومی در نوبت رفع تصرف

سه دستگاه دولتی و غیر دولتی ضمن رفع تصرف بیش از ۸۰ درصد از ساخت و سازهای غیر مجاز نهادهای مختلف دولتی وغیر دولتی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج؛ اجرای پروژه اولین تفرجگاه عمومی «پارکرود» را هم به بهانه بهره‌مندی همه مردم از حریم رودخانه کرج کلید زدند.


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز؛ ۲۷ دی ماه  و با دستور قوه قضاییه  رفع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر شد و در راستای آزاد سازی حریم رودخانه کرج دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضاییه به عنوان اولین ساختمان دولتی، رفع تصرف شد .

امروز هم -۴ اسفند- پس از آزادسازی بیش از ۸۰درصد از تصرفات حاشیه رودخانه کرج و به بهانه بهره‌مندی همه مردم از حریم رودخانه کرج، کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی «پارک رود» با حضور مسئولان استانی و مدیریت شهری کرج به زمین زده شد.

تخریب بیش از ۸۰درصدی تصرفات حریم رودخانه

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در جمع خبرنگاران با اقدامات انجام شده برای دسترسی عموم مردم به اراضی آزاد شده در حریم رودخانه کرج پرداخت و گفت: بخشی از اراضی حریم رودخانه کرج به مساحت ۳۷ هزار متر مربع در اختیار شهرداری کرج قرار داده شده است تا با رعایت مسائل زیست محیطی برای استفاده عموم مردم، تفرجگاه ساحلی احداث شود.

فاضلی هریکندی گفت: اراضی آزاد شده در حریم رودخانه کرج که در محدوده شهر کرج قرار دارد به مساحت ۳۷ هزار متر مربع جهت احداث تفرجگاه در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، اما ساماندهی اراضی که خارج از محدوده شهر قرار دارد با وزارت راه و شهرسازی و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است و باید اقداماتی را جهت استفاده و دسترسی عمومی انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: تا کنون در اراضی آزاد شده در فاصله بین آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر که در تصرف دستگاه‌های حاکمیتی بود، بررسی‌های اولیه برای احداث استراحتگاه عمومی در ۳ نقطه انجام شده است. بعد از آزادسازی حریم رودخانه کرج موضوع ساماندهی اراضی مطرح می‌شود که با توجه به مقررات، این کار بر عهده آب منطقه‌ای قرار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت تعداد دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در حاشیه رودخانه کرج، افزود: در حد فاصل ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج از پل حامی تا تونل کندوان ۱۸ دستگاه حاکمیتی و عمومی شناسایی شده اند که از آن‌ها تا کنون ۱۵ دستگاه نسبت به قلع و قمع مستحدثات و آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج اقدام کرده اند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه سه دستگاه حاکمیتی و عمومی در حریم رودخانه کرج باقی مانده است، عنوان کرد: یک دستگاه عمومی باقی مانده مربوط به هلال احمر است که یکی از دلایل عدم تخریب مستحدثات این دستگاه وجود پایگاه امدادی در این مکان و موضوع دیگر بحث وقف زمین تصرف شده است که این موارد در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین ۲ نهاد نظامی در این حد فاصل وجود دارد که تا کنون چندین بار اخطار داده شده است و این دو نهاد برای  رفع تصرف اعلام آمادگی کرده اند، ولی تاکنون گزارشی مبنی بر رفع تصرف از سوی شرکت آب منطقه‌ای به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارائه نشده است.

فاضلی هریکندی در خصوص مساحت اراضی آزادسازی شده نیز اظهار کرد: دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی در طول مسیر ۶۴ کیلومتری رودخانه کرج تا ۳۰ بهمن ۴۴ هزار مترمربع را آزاد کرده اند.

وی افزود: همچنین تاکنون حدود ۱۶ ملک مربوط به اشخاص حقیقی که در حدفاصل ۴ کیلومتری از پل حامی کرج تا آبگیر بیلقان و از آبگیر بیلقان تا سد کرج که یک مسیر ۱۶ کیلومتری است، برخی به صورت داوطلبانه و برخی هم با دستور قضایی تخریب شده است که عرصه مساحت آزادشده مربوط به اشخاص حقیقی تاکنون حدود ۲۹ هزار مترمربع است.

رئیس کل دادگستری استان البرز، افزود: با احتساب ۴۴ هزار متر مربع عرصه مساحت آزاد شده دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی و ۲۹ هزار متر مربع مساحت مربوط به اشخاص حقیقی جمعا عرصه مساحت آزادشده از حاشیه و بستر رودخانه کرج تا کنون ۷۳ هزار متر مربع است.

فاضلی هریکندی در خصوص ساختمان‌های باقیمانده اشخاص حقیقی عنوان کرد: روز پنج شنبه نیز در کمیته تخصصی نحوه اجرای رفع تصرفات رودخانه کرج تصمیمات مقتضی برای رفع تصرفات اشخاص حقیقی اتخاذ خواهد شد.

مطالعات جامع رودخانه کرج بیش از ۵ سال طول کشید

داود نجفیان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز هم در گفت و گو با خبرنگار البرز نیوز گفت: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب و بنا بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۹۵ مطالعات جامع رودخانه کرج به طول ۲۰۰کیلومتر و رودخانه شاهرود طالقان را به طول ۳۰۰ کیلومتر آغاز کرده است. مرحله دوم این مطالعات که از دی ماه سال ۹۷ آغاز شده، تاکنون منجر به آغاز عملیات آزاد سازی حریم و بستر رودخانه کرج شده‌ است.

نجفیان افزود: از ابتدای دی ماه سال جاری تاکنون بیش از ۴۴ هزار متر مربع از حریم و بستر رودخانه کرج آزاد سازی شده است و تا کنون ۱۵ مورد ، معادل ۸۰ درصد از تصرفات دستگاه های عمومی و دولتی آزاد سازی انجام گرفته و در طی چند روز آینده تمام ۱۹ مورد تصرفات نهادهای دولتی در حریم و بستر رودخانه کرج رفع تصرف و آزاد سازی می شود.

وی گفت: از اهداف عمده رفع تصرفات و ساماندهی رودخانه کرج، عبور ایمن سیلاب، جلوگیری از آلودگی آب رودخانه و همچنین تسهیل دسترسی مردم به رودخانه هاست.

منابع طبیعی متعلق به مردم است

حسین سعیدی سیرایی، شهردار کرج نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه منابع طبیعی حق مردم است، اظهار کرد: با اجرای عملیات بهسازی و زیباسازی در مسیرهای آزادسازی شده و ایجاد تفرجگاه‌های عمومی ضمن رفع مخاطرات زیست‌محیطی و کاهش تهدید منابع آبی، جنگل‌ها و کوه‌ها، شاهد اقداماتی مطلوب در راستای صیانت از بیت‌المال و سرمایه‌های ملی خواهیم بود.

وی گفت: روند آزادسازی با رفع تصرفات شخصیت‌های حقوقی مقدمه‌ای برای همکاری مضاعف و داوطلبانه مردم در اجرایی شدن این عزم ملی شد.

شهردار کرج گفت: شهرداری کرج از آمادگی لازم برای ایجاد تفرجگاه‌های عمومی و رایگان در مسیرهای آزادسازی شده برای جذب گردشگری و ایجاد سرانه‌های جدید رفاهی و رفع کمبود سرانه‌های این حوزه برخوردار است و با توجه به اقدامات اجرایی دستگاه‌های مسئول ، مدیریت شهری کرج نیز در راستای مسئولیت‌های خود، عمل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تلاش شده فاز نخست این پروژه بااعتبار دو میلیارد تومان تا سوم خرداد سال آینده در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار کرج با اشاره به اختصاص ۹ میلیارد تومان به این پروژه در سال آینده، گفت: این پروژه شامل پیاده راه حاشیه‌ای رودخانه کرج و ایجاد پارک رود است که از رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه ایجاد می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.