از تمامی فعالان فضای مجازی و رسانه‌های خبری استان البرز دعوت می‌شود در صورت داشتن هرگونه طرح، ایده یا پیشنهاد در حوزه اخبار و رسانه، جهت بررسی و همکاری با ما در ارتباط باشند.

فقط از طریق پیامک : 09127679717

کاشت توت؛ سنتی ماندگار برای زنده نگه داشتن یاد گذشتگان در روستا‌های ساوجبلاغ

کاشت توت؛ سنتی ماندگار برای زنده نگه داشتن یاد گذشتگان در روستا‌های ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، درختان کهنسال توت در بسیاری از روستا‌های ساوجبلاغ تنها بخشی از فضای سبز این مناطق نیستند، بلکه یادگاری ارزشمند از نیاکانی هستند که با نیت خیر و باقیات‌الصالحات آنها را در حاشیه راه‌ها و نهر‌های آب کاشته‌اند.

در گذشته، اهالی روستا‌ها اعتقاد داشتند درختی که در معابر عمومی کاشته می‌شود باید علاوه بر ایجاد سایه، ثمر نیز داشته باشد تا رهگذران و مردم از آن بهره‌مند شوند. به همین دلیل درخت توت به یکی از مهم‌ترین گونه‌های درختی در روستا‌ها تبدیل شد و امروز نیز بسیاری از این درختان با قدمتی بیش از یک قرن همچنان پابرجا هستند.

بسیاری از سالمندان روستا‌ها می‌گویند کاشت این درختان علاوه بر تأمین سایه و میوه، با نیت زنده نگه داشتن یاد درگذشتگان انجام می‌شد تا رهگذران با بهره‌مندی از ثمر درخت و قرائت فاتحه، ثوابی را نثار روح اموات کنند.

با این حال، تغییر مسیر نهر‌های سنتی و اجرای طرح‌های لوله‌گذاری آب کشاورزی در سال‌های اخیر، برخی از این درختان را با خطر خشکی مواجه کرده است. موضوعی که نگرانی اهالی را در پی داشته و ضرورت حفظ این میراث طبیعی و فرهنگی را بیش از پیش آشکار کرده است.

احیای سنت کاشت درختان مثمر در معابر عمومی می‌تواند علاوه بر توسعه فضای سبز، الگویی ارزشمند برای بهره‌مندی مردم از سایه و ثمر درختان و ماندگاری یاد نیک گذشتگان باشد.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *