از تمامی فعالان فضای مجازی و رسانه‌های خبری استان البرز دعوت می‌شود در صورت داشتن هرگونه طرح، ایده یا پیشنهاد در حوزه اخبار و رسانه، جهت بررسی و همکاری با ما در ارتباط باشند.

فقط از طریق پیامک : 09127679717

حجم آب ذخیره‌شده در سد کرج به نزدیک ۴۸ میلیون مترمکعب رسید

حجم آب ذخیره‌شده در سد کرج به نزدیک ۴۸ میلیون مترمکعب رسید
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز، نجفیان گفت: در حال حاضر در بحث بارش چیزی نزدیک به حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داریم، اما نسبت به متوسط بلندمدت حدود نزدیک ۱۸ درصد منفی هستیم. 
 
وی گفت: علی‌رغم اینکه بارش‌هایمان خوب بوده، ذخایر این سد حدود ۵۷ درصد نسبت به پارسال منفی است، اما در سد کرج با توجه به بارش‌های مناسب، علی‌رغم اینکه شرایط بسیار حاد بود، نسبت به پارسال تا حدی ترمیم شده و حدود ۱۲ درصد نسبت مثبت بوده و در حال حاضر حجم آب ذخیره‌شده در سد کرج حدود ۴۸ میلیون مترمکعب است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز بیان کرد: سد طالقان در حال حاضر حدود ۱۰۱ میلیون مترمکعب آب دارد، درحالی‌که پارسال ۲۳۲ میلیون مترمکعب بوده و در نتیجه نسبت به سال گذشته حدود ۵۷ درصد منفی هستیم. علت این کاهش بیشتر به خاطر خروجی بیش‌ازحد و تخلیه‌ای است که نسبت به سال گذشته از سد انجام شد.
 
نجفیان اظهار کرد: بر اساس آخرین پیمایشی که از حوضه آبخیز کرج و طالقان انجام داده‌ایم، ذخایر برفی ما نسبت به سال گذشته رشد خوبی دارد و امیدواریم با بارش‌های بعدی، ورودی سد‌ها بهتر و بخشی از شکافی که از سال قبل ایجاد شده، در حجم سد طالقان و سد کرج پوشش داده شود. همچنین مانند سابق نیاز داریم که مدیریت مصرف صورت گیرد.
 
وی تصریح کرد: سرانه مصرف ما حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر است، درحالی‌که متوسط دنیا،  حدود ۴۰ لیتر و در برخی کشور‌های توسعه‌یافته کمتر از ۱۰۰ لیتر است. با ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب شرب می‌توانیم امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز عنوان کرد: مصارف ما تقریباً هر سال به دلیل افزایش جمعیت رو به افزایش است، هرچند در سال گذشته به دلیل مدیریت انجام‌شده و همچنین شرایط خشکسالی، عملاً افزایش مصرف نداشتیم. علی‌رغم افزایش جمعیت، کاهش سرانه مصرف باعث شد میزان مصرف نسبت به سال قبل افزایش پیدا نکند.
 
به گفته نجفیان، امسال نیز امیدواریم همین اتفاق تکرار شود. در برنامه‌ریزی‌ها نیز همان حجم مصرفی سال گذشته لحاظ شده تا بتوانیم با کاهش حجم ذخایر سد‌ها این وضعیت را پوشش دهیم. زیرا باید به هر حال در پایان سال آبی، یعنی شهریورماه، حجم مناسبی از ذخایر را برای سال بعد تحویل دهیم و نمی‌توانیم تمام حجم آب سد‌ها را مصرف کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز بیان کرد: بر همین اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما برای مصرف سال جاری، مصرف سال گذشته است، یعنی نزدیک به ۳۱۰ میلیون مترمکعب، البته با لحاظ برداشت از آب‌های زیرزمینی و آب سطحی. پیش‌بینی می‌شود حداکثر مصرف به ۳۱۰ میلیون مترمکعب برسد و از این مقدار بیشتر نشود.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *