البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی البرز از ۱۹ اسفند

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، علیرضا رفیعی پور صبح شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شد، تأمین بهداشت و سلامت دام، تأمین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را سه هدف اصلی سازمان دامپزشکی عنوان کرد.

وی با اشاره به انجام اقداماتی در قالب پیشگیری، مراقبت، واکسیناسیون، درمان و ریشه کنی بیماری‌ها در حوزه تأمین بهداشت و سلامت دام مطرح کرد: در حوزه تأمین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی نظارت‌های لازم در زمینه تولید، فرآوری، توزیع و عرضه انجام می‌شود تا محصولی سالم، باکیفیت و بهداشتی به دست مردم برسد.

رفیعی پور عنوان کرد: منشأ حدود ۵۰ درصد بیماری‌های شناخته شده انسانی از زمان خلقت انسان تاکنون اجرام و عوامل بیماری زای حوزه دام، طیور و آبزیان است. سازمان دامپزشکی در راستای خدمت به بهداشت عمومی و سلامت جامعه حدود ۵۶۰ فعالیت را انجام می‌دهد. حدود ۲۴۰ مجموعه در حوزه دارو، واکسن، مواد ریزمغذی و … در البرز فعال است.

تولید روزانه ۲ هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام در البرز

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به فعالیت ۲۰۰ کارخانه و شرکت فرآوری، عمل آوری و توزیع فرآورده‌های خام دامی در این استان بیان کرد: همه ما وظیفه داریم ناظر بر سلامت خود و خانواده‌هایمان باشیم و با انجام اقدامت ساده، تلاش کنیم فرآورده‌های خام دامی که خریداری می‌کنیم، شناسنامه دار و هویت دار باشند.

وی از تولید سالانه ۵۶۰ هزار تن شیر، ۴۴ هزار تن مرغ، ۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز دام سنگین و ۲ هزار و ۳۹۰ تن دام سبک در البرز خبر داد و با اشاره به تولید روزانه ۲ هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام در این استان افزود: همه این اقلام صرفاً برای مصرف استان نیستند و حدود ۳۰ قلم محصول به تمام استان‌های کشور و حتی خارج از آن نیز صادر و در مقابل، واردات نیز انجام می‌شود.

رفیعی پور یکی از مسوولیت‌های مهم سازمان دامپزشکی را در حوزه سرمایه گذاری و تجارت بین المللی دانست و از آغاز طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ۱۹ اسفند ماه و تداوم آن تا ۲۲ فروردین ماه خبر داد و اضافه کرد: در این ایام ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۶ اکیپ سیار با ۴۴ نفر نیروی بازرسی فعالیت می‌کنند.

معدوم سازی بیش از ۴ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز هدف از اجرای این طرح را ارتقای سلامت و کیفیت محصولات و کمک به ارتقای بهداشت عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در نوروز در اواخر سال گذشته و اواخر سال جاری، ۵ هزار و ۴۹۱ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام و منجر به نمونه برداری از ۴۷ مورد شد.

وی افزود: از بین محصولات نمونه برداری شده، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط شد که از این مقدار، ۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم غیرقابل مصرف تشخیص داده و معدوم شد. در این طرح بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت فعالیت کردند. همچنین طی یک سال گذشته، بیش از ۲۱۳ هزار رأس دام و حدود ۱۷ میلیون قطعه طیور کشتار شده‌اند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه از این میزان ۹۱ هزار کیلوگرم معدوم شده‌اند، از ارجاع ۳۵۱ مورد تخلف به مراجع قضائی خبر داد و مطرح کرد: امسال هم طرح تشدید نظارت بهداشتی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با جدیت و قدرت از ۱۹ اسفند ماه آغاز می‌شود و تا ۲۲ فروردین ماه ادامه دارد. اجرای این طرح تاکنون موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تخلفات و معدوم سازی ها شده است.

اطمینان از اصالت محصولات دامی در سامانه قرنطینه

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه تلاش شده همه محصولات دارای شناسنامه و لیبل باشند، اظهار کرد: سامانه ۱۵۱۲ به صورت شبانه روزی آماده طرح شکایات مردم است. از سوی دیگر مردم می‌توانند از طریق استعلام کد رهگیری درج شده روی محصول در سامانه قرنطینه سازمان دامپزشکی از اصالت و هویت آن مطمئن شوند.

وی با اشاره به برخورد با شرکتی که محصولات تولیدی آن فاقد بارکد و شناسنامه هستند، بیان کرد: مردم برای حصول اطمینان از اصالت تخم مرغ و گوشت نیز می‌توانند از طریق سامانه مجوزهای دامپزشکی اقدام کنند. همچنین در صورت مشاهده خون مردگی، مشکل خاص یا بوی نامناسب مرغ، گوشت و تخم مرغ، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه برخی عوامل بیماری را هوازی و برخی دیگر بی هوازی هستند، افزود: عوامل هوازی زمانی که از شرایط هوا خارج شود، خود به خود از بین می‌رود و با پختن محصول، دیگر نگرانی وجود ندارد اما عوامل بی هوازی می‌توانند در عمق محصولات حتی کنسروجات نیز از خود محافظت کنند و زنده بمانند و حتی سم تولید کنند که با حرارت نیز از بین نمی‌روند.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.