البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

ضرورت تغییر نوع نگاه به مصرف آب/ ۱۲۰ حلقه چاه جدید حفر شد

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، حمیدرضا نامداری پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان البرز برگزار شد، مطرح کرد: در روز ملی آب قرار داریم و هدف ما همواره این بوده که بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که نوع نگاه به حوزه آب تغییر پیدا کند و برخورد بهتر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی گفت: البرز به واسطه قرارگیری در منطقه خاص جغرافیایی دارای آب و هوای مطلوب از گذشته به صورت باغ شهر تعریف شده بود اما طی چند سال گذشته به واسطه رخداد موضوعات مختلف در سطح کشور، شاهد بارگذاری جمعیتی فراتر از شرایط و اکوسیستم استان هستیم و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خدمت ارائه می‌کنیم.

مدیرعامل آبفای استان البرز تعداد نفرات ساکن در استان را بیشتر از میانگین کشوری دانست و عنوان کرد: با توجه به ضرورت تغییر نوع نگاه، حرکت و برخوردمان با آب، طی یک سال گذشته مسیر را برای رفع مشکلات ناشی از این بارگذاری جمعیتی فراهم کرده‌ایم.

نامداری با اشاره به اینکه با انجام اقدامات مناسب در این حوزه، وضعیت استان در سال آینده بهبود خواهد یافت، اضافه کرد: از سال گذشته پروژه‌های بزرگی در حوزه تأمین آب آغاز شده و با انجام اقدامات لازم در این زمینه تا خرداد ماه و قبل از پیک مصرف تابستان در استفاده از آب سطحی به میزان تخصیصی استان دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این امر با ساخت تصفیه خانه شماره ۳ با ظرفیت ۵۷۰ لیتر بر ثانیه محقق خواهد شد، اظهار کرد: برای تأمین نیاز آبی استان چند سناریو را مبتنی بر وضعیت بدبینانه، نرمال و خوش بینانه تعریف کرده‌ایم که با سناریوی بدبینانه در حال پیش رفتن هستیم. علی رغم پیش بینی هواشناسی مبنی بر داشتن پاییز فرانرمال، از رحمت الهی بهره مند نشدیم.

افزایش ظرفیت تصفیه خانه شماره ۱ کرج

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز از حفر حدود ۱۲۰ حلقه چاه جدید و مهندسی مجدد، احیا و بازسازی حدود ۱۰۰ حلقه چاه برای تأمین آب طی یک سال گذشته خبر داد و با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تصفیه خانه شماره ۲ کرج بیان کرد: ظرفیت تصفیه خانه شماره ۱ نیز از ۱۶۵ لیتر بر ثانیه به ۴۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

نامداری گفت: در بال غربی البرز یعنی شهرستان‌های مهستان، هشتگرد، نظرآباد، اشتهارد و در آینده نزدیک چهارباغ، با احداث و تکمیل تصفیه خانه آب با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در سال مشکلات موجود رفع می‌شود. نظرآباد و اشتهارد نیز به آب سد طالقان متصل شدند و با تکمیل آن تصفیه خانه، به حل کامل بسیاری از مشکلات کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف آب در سطح کشور به حوزه کشاورزی بر می‌گردد و بیش از ۹۰ درصد آب کشور در این حوزه استفاده می‌شود. این حوزه نیازمند ایجاد تغییرات اساسی است که باید با تغییر نوع کاشت و آبیاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز و گیاهان متناسب با اقلیم انجام انجام شود تا بتوانیم از منابع موجود، بهینه استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز تصریح کرد: حرف ما این نیست که در حوزه شرب، کم آب مصرف کنیم بلکه باید مصرف بهینه داشته باشیم که حوزه کشاورزی نیز به همین صورت است. ما باید با فرهنگ سازی و آموزش در کنار جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و دیگر ارگان‌های ذیربط و با کمک رسانه‌ها در حفاظت و حراست از منابع آبی کوشا باشیم.

نامداری ضمن تبریک ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری عنوان کرد: معضل اصلی استان البرز در حوزه مصرف آب بیشتر در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز و باغ ویلاها و چاه‌های غیرمجاز در آنهاست که باید برخورد لازم در این خصوص انجام شود. امید است دستگاه قضائی و مجموعه عوامل ذیربط نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کنند.

تولید و استحصال سالانه ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب

وی با بیان اینکه در حوزه مصرف، سالانه حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب تولید و استحصال آب داریم، اظهار کرد: حدود ۲۳ درصد آب بدون درآمد داریم که بخشی از این موضوع تلفات ظاهری هستند که به کنتورها و مصارف غیرمجاز استان باز می‌گردد و قسمت دیگر نیز که حدود هفت درصد را شامل می‌شود، نشت زمینه شبکه‌های آب و فاضلاب و حوادث است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز توضیح داد: در حوزه آبفای کمالشهر با مشکلاتی در زمینه پایداری و تاب آوری آب در پیک ساعتی روز مواجه بودیم که به منظور رفع این مورد، یک مخزن پنج هزار مترمکعبی احداث شده و ظرف چند روز آینده وارد مدار بهره برداری می‌شود؛ این مخزن می‌تواند کمک شایانی به پیک لحظه‌ای کند.

نامداری با بیان اینکه امید است با حفر چاه‌هایی در منطقه کمالشهر و افزایش ظرفیت آبگیری از سد طالقان، مشکل این شهر تا سال آینده به صورت کامل رفع شود، با اشاره به قرارگیری مدول دوم تصفیه خانه کرج در مدار بهره برداری مطرح کرد: یکسری مشکلات باقیمانده از سال‌های پیش نیز در حال رفع هستند و امیدواریم شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم پساب لازم را تأمین کنیم و در اختیار نیروگاه منتظر قائم فردیس قرار دهیم، حدود ۱۱.۸ میلیون مترمکعب در سال باز می‌گردد و به حوزه آب شرب باز تخصیص می‌شود و می‌تواند به تأمین آب شرب مردم کمک کند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز حدود ۶۵ درصد مناطق کرج تحت پوشش فاضلاب هستند که این آمار در سطح البرز ۳۸.۲ درصد است که زیبنده این استان نیست و برنامه‌های خاصی برای ارتقای آن در حال پیگیری است. با تغییر فرآیند در تصفیه آب و استفاده از نانو مواد موفق به ارتقای ظرفیت تصفیه خانه شماره ۱ کرج شدیم.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.