البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
X

زنجیره تواصی بهترین راهکار جهاد تبیین برای انتخابات است

خبرگزاری البرز نیوز، گروه استان‌ها – مینا صدیقیان؛ سه روز به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانده و به موجب تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر مشارکت حداکثری مردم در این رویداد سیاسی، اقشار تأثیرگذار جامعه در تکاپوی تشویق مردم به این امر هستند.

عده‌ای معتقدند حضور پای صندوق‌های رأی و آغاز به کار مجلس جدید مشکلی را حل نمی‌کند اما عده‌ای دیگر بر این باورند که با حضور در انتخابات و برگزیدن افراد اصلح می‌توان در تعیین سرنوشت کشور و بهبود شرایط فعلی سهیم بود و بخشی از مشکلات را کاهش داد.

در این راستا خبرنگار البرز نیوز به سراغ حسین امیدیان، دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان البرز رفته و به منظور دریافت نظر وی در خصوص اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات گفت وگویی را ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

*به نظر شما یک کاندیدای اصلح باید دارای چه ویژگی‌ها و معیارهایی باشد؟

ابتدا باید بدانیم که ویژگی‌های مشخص هر انتخابات باید مشخص شود، به عنوان مثال ویژگی‌هایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید داشته باشد با ویژگی‌های کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری متفاوت است که با توجه به نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی به ویژگی‌های کاندیدای انتخابات مجلس اشاره می‌کنم.

بی شک فردی که قصد تقنین و قانونگذاری برای انقلاب اسلامی را دارد باید اصل و ریشه، مبانی و گفتمان انقلاب را بشناسد. همچنین باید به صورت جدی با قانون اساسی آشنا باشد زیرا مبنای اصلی کار نماینده گشودن گره‌های موجود در نظام و امور اجرایی و ایجاد عوامل پیشرفت دهنده کشور با استفاده از قانون تصویب شده است.

داشتن تجربه از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز است، البته این بدان معنا نیست که کاندیدا حتماً باید سن بالایی داشته باشد اما اگر هیچ تجربه‌ای در زمینه قانونگذاری یا اجرا نداشته باشد، بی شک تا قرار گرفتن او روی ریل کار زمان می‌برد. مردمی بودن نامزد مجلس در دوره جدید ویژه‌تر از قبل مورد توجه است زیرا فرد باید بتواند قوانین خوبی را وضع کند که از مشکلات مردم گره گشایی شود.

با توجه به مشکلات و گره‌های موجود در حوزه‌های معیشت، دیپلماسی و رفتار مسؤولان نماینده مجلس باید از بین مردم و با آنها باشد تا مشکلات را درک کند، افرادی که از مردم فاصله دارند افزایش قیمت مسکن، گوشت و امثال آنها را متوجه نیستند و نمی‌توانند در جهت حل مشکلات کار کنند. کاندیدا همچنین باید پایبند به اصول انقلاب بوده و در مسوولیت‌های قبلی آن را نشان داده باشد.

از سوی دیگر شعارهای افراد و هزینه‌هایی که برای تبلیغات انتخاباتی صرف می‌کنند نیز باید مورد توجه قرار گیرند. اگر همه این امور با سلامت و دقت پیش رفت می‌توان گفت این کاندیدا اصلح است، البته احزاب و جریانات نیز می‌توانند به شناسایی و انتخاب فرد اصلح کمک کنند اما بهتر است که خود مردم پیگیری و کاندیداهای مناسب را شناسایی کنند.

اگر هم در کاندیدایی ضعف وجود داشت و ما نتوانستیم در مورد او به نمره ۱۰۰ برسیم، باید به دنبال فردی باشیم که نمره بیشتری در زمینه‌های مذکور کسب می‌کند. یک کاندیدای اصلح باید مجموعه‌ای از شرایط مذکور را داشته باشد، در کنار آن شرایط عمومی از جمله سن، تحصیلات و … نیز در قانون و شرایطی نیز توسط شورای نگهبان تعیین شده است.

*در شرایطی که دشمن تلاش می‌کند مردم در انتخابات شرکت نکنند و به نوعی درصدد تخریب این رویداد سیاسی هستند، وظیفه ما چیست؟

این کار دشمنان فقط مخصوص این روزها نیست و آنها در هر دوره تلاش می‌کنند مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد به جهت اینکه معنای جمهوریت و سرمایه اجتماعی پشت نظام جمهوری اسلامی ایران این است که اهداف نظام سریع‌تر و بهتر پیگیری می‌شود و اصلی ترین هدف نظام ظلم ستیزی و انتشار عدالت در عالم است که ظالمان، ستمگران، استعمارگران و … آن را دوست ندارند.

آنچه در این دوره وظیفه ماست جهاد تبیین است، در این راستا باید شبهات پرتکراری که توسط دشمن تولید می‌شود را احصا کنیم و به آنها پاسخ مستدل، منطقی و دقیق دهیم. همچنین باید مزایای انتخابات را برای مردم تشریح کنیم و توضیح دهیم که نسبت بالا رفتن سرمایه اجتماعی با امنیت، اقتدار و پیشرفت کشور چیست. در این راستا اتفاقاتی که در این ۴۵ سال افتاده نیز باید مطرح شود.

جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست می‌تواند به خنثی سازی نقشه‌های دشمنان کمک کرد. بسیاری از دشمنان ما در کشورهای خودشان انتخابات را اجباری کرده‌اند و اگر کسی در آن شرکت نکند جریمه می‌شود اما به مردم ایران می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید.

باید مشخص شود که آیا آنها طرفدار دموکراسی، مردم سالاری و مخالف دیکتاتوری هستند که اگر این‌طور است باید مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنند. همچنین باید به مردم توضیح دهیم که همان‌هایی که به شما می‌گویند رأی شما تأثیر ندارد، اگر واقعاً تأثیرگذار نبود انقدر روی آن حساس نمی‌شدند و برای آن هزینه نمی‌کردند.

*به نظر شما راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

رهبری از واژه‌ای به نام زنجیره تواصی برگرفته از سوره والعصر استفاده می‌کنند که امروز نیازمند به کار افتادن آن هستیم. می‌دانیم که حضور پای صندوق‌های رأی در پیشرفت، اقتصاد، علم، صنعت و … کشور تأثیر دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند که کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و ما با حضور حداکثری در انتخابات می‌توانیم طمع دشمن را از بین ببریم.

در این راستا باید زنجیره تواصی را به راه بیندازیم، یعنی این‌طور نباشد که فقط خودمان رأی دهیم، بلکه باید در حد توان با اطرافیان و آشنایان و دوستان و اقوام و … گفت وگو کنیم و به سوالات آنها پاسخ دهیم. همچنین باید خطرات رأی ندادن را نیز برای آنها تشریح کنیم و بگوییم اگر دشمن احساس کند که شما پشت کشور نیستید قصد آشوب برپا می‌کند و درصدد تجزیه کشور بر می‌آید.

طرح آمریکا در نقشه خاورمیانه جدید تقسیم جدید کشورهایی مانند ایران، عراق، عربستان، سوریه، قطر، یمن و … و تقسیم بندی کشور ما به هفت قسمت و تجزیه آن است. سال گذشته دشمنان در اغتشاشات قصد داشتند سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان را از ایران جدا کنند که به لطف خدا، هدایت‌های رهبری و تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و هوشیاری مردم ناکام ماندند.

با وجود این ناکامی دشمنان هنوز کوتاه نیامده‌اند و همواره به دنبال این اقدام هستند که ما باید این موضوعات را در زنجیره تواصی برای دیگران توضیح دهیم و آنها نیز برای سایرین تشریح کنند و به همین صورت این زنجیره ادامه پیدا کند. زنجیره تواصی بهترین راهکار جهاد تبیین برای انتخابات این دوره است که ما نیز در جبهه فرهنگی انقلاب ایجاد و تقویت آن را پیگیری کرده و می‌کنیم.

*عده‌ای معتقدند که شرکت در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند، به همین دلیل مشارکت نخواهند داشت. نظر شما در این رابطه چیست؟

اعداد و ارقام حرف‌هایی غیر از این را می‌زنند. در انتخابات‌های مختلف که شاهد حضور مردم بودیم ولو اینکه گاهی انتخاب‌هایی داشته‌ایم که خیلی دقیق هم نبوده‌اند و گاهی هم اشتباه کرده‌ایم اما با پشتوانه مردمی شرایط خوبی را رقم زدیم. در سال ۵۶ در حالی که هیچ تحریمی نداشتیم و روزانه ۶ میلیون بشکه نفت می‌فروختیم، ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر بودند اما بر اساس آمار جهانی در سال ۹۶، ۱۶ درصد زیر خط فقر داریم.

در حوزه علم جهان ایران از رتبه ۴۳ در طول این سال‌ها به رتبه ۱۵ رسیده و در منطقه رتبه اول علمی را دارد. کشوری که جزو عدد دارها و رنک دارها در حوزه فقر مطلق بود، امروز در دسته ۷۰ تایی فقر مطلق هم نیست. امروز روی پای خود ایستاده‌ایم و رتبه سوم موشکی دنیا را داریم و جزو ۱۰ کشور سازنده زیردریایی هستیم. در حوزه پهباد و … نیز ابزاری داریم که حتی کشورهای پیشرفته اول هم ندارند.

امروز بیش از ۴۰ کشور در صف انتظار خرید پهپاد از ایران هستند و سه سال است که سازمان ملل اعلام می‌کند این کشور قدرت هفتم دنیاست و عناصر آن هم اقتصاد، سرمایه اجتماعی و سلاح بازدارنده است. در حوزه علم هسته‌ای نیز جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و در زمینه هوش مصنوعی نیز رتبه‌های جدی جهان را داریم. دولت نیز به پشتوانه مردم در حال مدیریت امور است.

آینده به شدت روشن‌تر از حال است، ما از راه دشواری به اینجا رسیده‌ایم و هیچوقت آینده به دشواری گذشته نخواهد بود. چون دشمن نمی‌تواند به ما حمله نظامی کند، از ناامیدسازی مردم استفاده می‌کند اما مردم بدانند که تا همین الان انقلاب رشد و پیشرفت‌های جدی به ویژه در حوزه‌های اقتصادی داشته که در دنیا نظیر ندارد.

*به نظر شما دستاوردهای شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری چیست؟

این امر در حوزه امنیت کشور مؤثر است و از صدمه دیدن امنیت و اقتدار ما جلوگیری می‌کند. در حوزه معیشتی نیز بسیاری از گره‌های موجود نیازمند تصویب و اصلاح قوانین دارند که باید در مجلس شورای اسلامی انجام شود. اگر مجلس ضعیفی روی کار بیاید، مانند مجلس قبلی به سراغ FATF و CFT، سند ۲۰۳۰ و … می‌رود و مردم برایش اهمیتی ندارند.

اما اگر با رأی مردم یک مجلس قوی بر سر کار بیاید می‌تواند قوانینی را وضع کند که هم وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد، هم اقتدار ایران در جهان و منطقه افزایش یابد و هم عظمت اسلام در دنیا منتشر شود. حضور حداکثری در انتخابات مجلس یعنی یک مجلس قوی که بتواند اقدامات بزرگی انجام دهد که اقدامات مجلس فعلی نیز بزرگ بود.

به طور مثال ما در زمینه برجام به دلار گره خورده بودیم که مجلس مکانیزم دفاع متقابل را در دیپلماسی قرار داد و توانست دولت را وارد قراردادهای شانگهای و بریکس کند که ما امروز به یک چهارراه اقتصادی در دنیا تبدیل شویم و یا به دولت کمک کند که به سراغ پتروشیمی‌ها و تولید برق فراسرزمینی و زمین کشاورزی فراسرزمینی و … برویم.

*نقش وجود اقوام مختلف ساکن در استان البرز در برگزاری انتخاباتی پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات چیست؟

یکی از مزایای استان البرز سکونت اقوام مختلف در کنار یکدیگر با مسالمت است و نگاه قومیتی در بسیاری مواقع می‌تواند کمک کننده باشد که در این میان بزرگان اقوام نقش مهمی دارند. مقام معظم رهبری فرمان داده‌اند که هر کس تریبون و اعتباری دارد برای تشویق و ترغیب مردم به انتخابات و پای کار آمدن آنها به کار گیرد و بزرگان اقوام از قومیت‌های خود درخواست کنند که مشارکت حداکثری داشته باشند تا ایران ایران بماند.

*و کلام آخر؟

انقلاب اسلامی امروز تنها نقطه در جهان است که به دنبال انتشار اسلامیت است. در دنیایی که کودک کشی و زن کشی یک افتخار است و حامی دارد یک نقطه مطلوب وجود دارد که طبق فرمایش امام راحل انفجار نور بوده و در تاریکی نور انسانیت و عدالت را منتشر کرده و به همین دلیل با دشواری‌هایی نیز مواجه است و مخالفانی دارد.

در شرایط کنونی ما نیاز داریم که مردم دو عنصر حمایت از نظام و مطالبه گری را با هم داشته باشند، البته این مطالبه به معنای دعوا، جنگ، تحصن و اعتصاب نیست، بلکه بدان معناست که اگر جایی ضعف وجود دارد به برطرف کردن آنها کمک کنیم که این امر ممکن است گاهی با تغییر یک مسؤول، گاهی با تصویب و اجرای چند طرح و گاهی با حضور مردم محقق شود.

ملت ایران مردمی بی نظیر هستند اما باید توجه داشته باشند که باید پای کار بمانیم و آن را آباد کنیم و اجازه ندهیم تجزیه این کشور حتی به ذهن کسی خطور کند.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.