البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
X

ثبت بیش از ۲ هزار فناوری در سامانه «سافا»

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، محمدحسین بهشتی صبح سه شنبه در دوازدهمین جشنواره روز پژوهش که در سازمان ملی استاندارد ایران واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به تشکیل ستاد ملی پژوهش و فناوری و آغاز فعالیت آن از شهریور ماه در وزارت علوم گفت: به پاس زحمات و تلاش‌های صورت گرفته به ویژه در دو دهه گذشته، امروز زیست بوم خوبی در حوزه پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز همه اجزای لازم برای تحقق این امر را در اختیار داریم، افزود: این در حالی است که در گذشته بسیاری از این پژوهش‌ها در حد پژوهش باقی می‌ماند و ادامه پیدا نمی‌کرد. امروز ۱۰۶ دانشگاه، ۲۷ پژوهشگاه، ۳۱۶ مرکز رشد، ۳۵۰ مراکز نوآوری، ۶۲ خانه خلاق و نوآوری، ۱۷۰ شتاب دهنده، ۹ کارخانه نوآوری، ۵۴ پارک علم و فناوری و ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری زیر نظر وزارت علوم فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: همین موضوع موجب شده که جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ارتقا یابد و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ برسد. آنچه که در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد این است که هر کس در هر جایگاه و مسؤولیتی، وظایف و کار خود را به خوبی انجام دهد و از هیچ تلاشی در راستای بهبود وضعیت فروگذار نکند.

دسته بندی ۱۷ نوع فناوری به عنوان فناوری‌های پیشرو

بهشتی با اشاره به شاخص آمادگی برای فناوری‌های پیشرو توضیح داد: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد یا انکتاد ۱۷ نوع فناوری را به عنوان فناورهای پیشرو دسته بندی کرده که تعدادی از آنها عبارتند از: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان داده، زنجیره بلوکی، فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵G)، چاپ سه بعدی، رباتیک، فناوری پهپادها و انرژی خورشیدی فتولتائیک.

وی انرژی خورشیدی متمرکز، سوخت‌های زیستی، بیوگاز و زیست توده، انرژی باد، هیدروژن سبز، وسایل نقلیه برقی، نانوفناوری و ویرایش ژن را از دیگر فناوری‌های پیشرو عنوان و مطرح کرد: شاخص آمادگی برای فناوری‌های پیشرو کشورهای جهان را بر اساس توانایی آنها برای استفاده، اتخاذ و تطبیق فناوری‌های پیشرو رتبه بندی می‌کند و دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امتیاز ایران در این شاخص را در خاورمیانه ۰.۵۳ دانست و با اشاره به اینکه این کشور در این زمینه رتبه ۱۰ خاورمیانه را دارد، اذعان کرد: در هفته پژوهش و فناوری که از ۱۹ تا ۲۵ آذر ماه و نیز هفته پژوهش و فناوری استانی که از ۱۱ الی ۱۷ آذر ماه نامگذاری شده بود، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

البرز، استان برتر در حوزه علم و فناوری

بهشتی برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آموزش و پرورش و نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت، برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا)، برگزاری جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده، جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و نشست انجمن‌های علمی را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی با اشاره به انتخاب البرز به عنوان استان برتر در حوزه علم و فناوری در سال جاری برای دومین سال بیان کرد: کمتر از ۱۰ سال پیش سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) شکل گرفت و توسط پارک علم و فناوری ایران توسعه یافت. معمولاً سالانه فراخوانی در سطح کشور منتشر می‌شود که افرادی که طی یک سال گذشته فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند در این سامانه ثبت نام کنند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در مجموع ۲ هزار و ۸۸ فناوری در این سامانه ثبت شده که از این تعداد ۴۸۶ مورد زیستی، ۳۲۲ مورد سخت افزارهای حوزه برق و الکترونیک، ۳۱۶ مورد تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید، ۲۴۷ مورد فناوری اطلاعات، ۱۹۶ مورد فناوری نانو، ۱۴۱ مورد مواد پیشرفته، ۱۲۱ مورد تجهیزات پزشکی و ۱۰۳ مورد اپتیک و فتونیک است.

توسعه دیپلماسی علم و فناوری

بهشتی با بیان اینکه ۸۷ مورد فناوری دارویی، ۱۸ مورد هوافضا و ۵۱ مورد نیز از سایر فناوری‌ها در این سامانه به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توان به پیاده سازی شبکه علمی پژوهشی کشور، ایجاد شبکه کتابخانه های کشور و تجهیز آزمایشگاه‌ها و حمایت از آزمایشگاه‌های مرکزی به عنوان زیرساخت پژوهش اشاره کرد.

به گفته وی، ایجاد و حمایت از شبکه پردازش سریع، توسعه دیپلماسی علم و فناوری، برگزاری اجلاس معاونین پژوهش و فناوری، پشتیبانی امور مناطق ده گانه پژوهشی کشور، تدوین و مبادله موافقت نامه‌های ردیف‌های بودجه در اختیار معاونت پژوهشی و برگزاری مراسم هفته پژوهش را از دیگر اقدامات و برنامه‌های این دفتر عنوان کرد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طراحی شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) به منظور سامانده و آمایش وضعیت آزماشگاه ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری خبر داد و افزود: فعالیت این پروژه از سال ۱۳۷۹ آغاز و با ابلاغ نظام نامه توسط وزیر وقت در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری به رسمیت شناخته شد.

بهشتی با اشاره به رونمایی از این سامانه در هفته پژوهش و فناوری با حضور وزرای علوم و کشور بیان کرد: از جمله اهداف این شبکه می‌توان به ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه آزمایشگاه‌ها، تجهیزات، خدمات و …، تسهیل فرایند ارائه خدمت به گیرندگان خدمت، جمع آوری اطلاعات از مراکز آزمایشگاهی کشور و خرید تجهیزات و خدمت از شرکت‌های تأمین کننده اشاره کرد.

وی افزود: تسهیل و بهبود کیفیت نگهداری و سرویس تجهیزات، شناسایی نیازمندی‌های آزمایشگاه‌ها و ایجاد شفافیت مالی، کمک به تصمیم گیری مدیران شاعا، شبکه سازی و به اشتراک گذاری انواع منابع (تجهیزات، محتوای آموزشی، خدمات و …)، ارائه خدمات آنلاین به محققان داخل و خارج از کشور و تدوین نظام تعمیر و نگهداری تجهیزات از دیگر اهداف این شبکه هستند.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.