البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
X

۸ لکه صنعتی البرز به شهرک تبدیل می‌شود

به گزارش البرز نیوز، مجتبی عبداللهی ظهر چهارشنبه در یکصد و سومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی البرز گفت: در دومین سفر رئیس جمهور و هیأت دولت با توجه به اهمیت حوزه اقتصادی نشستی با حضور فعالان حوزه و صنعت استان برگزار شد که جهت تسریع در پیگیری مطالبات این حوزه از دولت، معاون اول رئیس جمهور در استان حضور می‌یابد و نشستی با فعالان و صاحبان صنایع و تولیدکنندگان استان برگزار می‌شود.

وی در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی در زمینه اعطای تسهیلات بانکی و تأمین منابع ارزی برای واردات مواد اولیه و مایحتاج تولید عنوان کرد: در یک جلسه اختصاصی درخواست‌ها و مطالبات صنعتگران و تولیدکنندگان را بررسی می‌کنیم تا در نشست با معاون اول رئیس جمهور مطرح و پیگیری شوند.

استاندار البرز با اشاره به اجرای ماده ۱۵ قانون هوای پاک در خصوص تخصیص حداقل ۱۰ درصد فضای واحدهای تولیدی و صنعتی تازه تأسیس به ایجاد فضای سبز مشجر و غرس درختان مناسب در منطقه محل فعالیت افزود: طی برگزاری نشستی برای تعیین میزان دقیق سهم فعالان صنعتی برای ایجاد فضای سبز و اعلام نظرات کارشناسانه در این مورد گفت وگو خواهیم کرد.

تحقق ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصیصی در سفر اول رئیس جمهور

عبداللهی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصیصی در دور اول سفر رئیس جمهور به البرز محقق شده است، مطرح کرد: تا پایان دولت سیزدهم به دنبال تغییرات چشمگیر در حوزه تأمین زیرساخت‌ها در استان هستیم. در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به استان البرز نیز پروژه‌های بسیاری به بهره برداری رسید که بیمارستان شهید سلیمانی فردیس از جمله آن هاست.

استاندار البرز ادامه داد: پروژه بیمارستان خصوصی به‌آفرین نیز به پیشرفت ۹۸ درصدی رسیده و ساخت بیمارستان‌های سیدالشهدای کمالشهر، طالقان و هشتگرد نیز در حال انجام است و با بهره برداری از این مراکز درمانی جدید قرار است تا پایان دولت سیزدهم یک هزار و ۵۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان افزوده شود.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم آبرسانی البرز از جمله انتقال آب به هشتگرد، ایجاد تصفیه خانه آب در مهستان و انتقال آب شرب به ساوجبلاغ و نظرآباد به عنوان مصوبات سفر اول رئیس جمهور افزود: همه اینها اجرایی شده‌اند و پروژه انتقال آب به گرمدره و شهر فردیس از طریق سد امیرکبیر از دیگر پروژه‌های مهم استان در حوزه آب است.

کمبود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاواتی برق در البرز

عبداللهی با اشاره به اینکه البرز با کمبود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاواتی برق مواجه است، خاطرنشان کرد: در این مورد اخیراً طی جلسه‌ای با مدیر برق منطقه‌ای تهران برای احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت کمال‌آباد در چهارباغ گفت وگو کردیم. قرار است در پایان خدمت دولت سیزدهم این پروژه به همراه پست‌های برق ۴۰۰ کیلوولت اشتهارد و ۲۳۰ کیلوولت نظرآباد به بهره‌برداری برسد.

استاندار البرز اذعان کرد: برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مجموع با ظرفیت ۵۵۰ مگاوات در استان نیز اقدامات لازم انجام شده و قرار است از سوی منابع طبیعی زمین مناسب برای جانمایی احداث این نیروگاه‌ها اختصاص یابد. تعهد دولت در البرز ساخت ۳۰۰ مدرسه تا پایان فعالیت این دوره است که برای تحقق آن نیازمند همراهی و مشارکت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی هستیم.

وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های گازرسانی به تمام روستاهای استان در جریان دور دوم سفر رئیس جمهور به البرز در آذر امسال بیان کرد: با این اقدام البرز به استان سبز در حوزه گازرسانی تبدیل شد. اتصال خط قطار شهری کرج به ایستگاه متروی شهید سلطانی و خط ۵ متروی تهران تا پایان سال جاری از دیگر پروژه‌های مهم این استان است.

اختصاص بیش از ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های حوزه اقتصادی

عبداللهی اذعان کرد: از دیگر اقدامات مدنظر پروژه دو طبقه کردن اتوبان کرج – قروین است، اما باید منابع مالی آنکه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده را تأمین کنیم. حتی اگر بخشی از این مبلغ از سوی دولت تخصیص یابد، فاز نخست آن را با کمک پیمانکار آغاز و تا دو سال دیگر این پروژه مهم را تکمیل می‌کنیم.

استاندار البرز یادآور شد: البرز تنها استانی بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات در جریان سفر اول را به خوبی جذب و در قالب اجرای پروژه‌های مختلف اجرایی کرد. هنوز مصوبات دور دوم سفر به طور کامل مشخص نشده اما در حوزه اقتصادی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ارتباط با پروژه‌ها تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: ما نیز طی نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دیگر را برای پیشبرد پروژه‌های مهم دولتی داشته‌ایم. رقم اعتبار تخصیصی به پروژه‌های بخش خصوصی استان بر اساس مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به البرز بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

البرز از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان رتبه چهارم را دارد

عبداللهی ادامه داد: رئیس جمهور تا پایان دولت سیزدهم یک سفر نیم‌روزی دیگر به البرز خواهد داشت تا دیگر پروژه‌های مهم از جمله مراکز درمانی جدید را به افتتاح برسانیم. تکمیل فاز بعدی پروژه آزادراه شهید سلیمانی نیز در دستورکار قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات کارگروه صادرات البرز به دلیل ظرفیت‌های بیشمار البرز در این حوزه بیان کرد: باید بر افزایش صادرات به همسایگان ایران و کشورهای آفریقایی بیشتر تمرکز کنیم و با توجه به برخی ظرفیت‌های خالی صنایع مانند کارخانه‌های تولید آرد با واردات گندم، میزان تولید این کارخانه‌ها را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

استاندار البرز افزود: در حوزه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از تولیدات این مجموعه‌ها و استفاده از ظرفیت آنها برای افزایش بهره‌برداری در صنایع استان نیازمند همراهی بخش خصوصی هستیم. از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان البرز بعد از استان‌های تهران، اصفهان و مشهد جایگاه چهارم را در کشور دارد که با انجام اقدامات لازم به دنبال ارتقای این جایگاه به رتبه دوم هستیم.

عبداللهی با اشاره به اخذ مصوبه تبدیل هشت لکه صنعتی استان البرز به شهرک صنعتی در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به این استان عنوان کرد: در اجرای مباحث زیست محیطی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی با توجه به یک میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در استان البرز نیازمند همراهی صاحبان صنایع و فعالان حوزه تولید هستیم.

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در مهار تورم و رشد تولید در سال جاری و کارنامه موفق البرز در این حوزه گفت: ۱۸۵ واحد تعطیل و نیمه تعطیل صنعتی البرز مجدد فعال شده‌اند که این موارد با همکاری و توانمندی دستگاه‌های اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و شرکت شهرک‌های صنعتی و جدیت در رفع و پیگیری مطالبات بخش خصوصی محقق شده و باید گزارشی در این مورد تهیه شود.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.