البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
X

شب یلدا در روستای سرهه ساوجبلاغ 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ شب یلدا که از غروب آفتاب شروع می شود ودر صبح اولین روز زمستان پایان می یابد، اعضای خانواده در خانه بزرگترین فرد فامیل که معمولا پدر و مادربزرگ ها هستند گرد هم می آیند و با صرف شام و خوردن انار، هندوانه، آجیل، تنقلات ،حافظ خوانی و گرفتن فال و شاهنامه و…این شب طولانی را به پایان می رسانند.

شب یلدای امسال میهمان خانواده بزرگخوه درروستای سرهه ساوجبلاغ بودیم، حاج آقای بزرگخوه کشاورز است و یک دامداری کوچک دارد و با وجود ۸۵ سال سن دستش روی زانوی خودش است و درکنار کانون گرم خانواده یک شب یلدای دیگر را سپری کرد .

کتاب قدیمی حافظ و شاهنامه که کنار لبه طاقچه مانوس پدر بزرگ خانواده است بعد کشایش کتاب چند بیت شعر می خواند و می گوید خوب است ابیاتی هم‌ در وصف شیر مرد عرب مولا علی بگویم و با صدای رسا آواز از مردانگی علی آن بزرگ مرد تاریخ  می خواند .

هر چه در پایه گرسی گرم رخ نمایی می کند بیشتر محصولات باغات این کشاورز است، از سجوق و انگور ، کشمش ، توت، گردو، ازگیل، سیب و خرمالو و….است.

روستای سرهه یکی از روستا های قدیمی ساوجبلاغ است که اغلب مردم به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند این روستا یکی از روستا های هدف گردشگری استان البرز است و یکی محصولات عمده این روستا برداشت سماق است .

از دیگر آئین های روستای سنج می توان به عمله به جوی اشاره کرد که که باید میراث فرهنگی این آئین را که هرساله در اردیبهشت ماه بر گزار می شود به عنوان یک سنت استان البرز به ثبت  ناملموس فرهنگی برساند.

 

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.