البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
X

انجام نخستین آزمایش‌های ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور

انجام نخستین آزمایش‌های ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور


به گزارش ایلنا از البرز، غلامرضا صالحی جوزانی با اشاره به انجام نخستین آزمایش‌های ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور، اظهار کرد: محققان بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در راستای توسعه و دستیابی به فناوری تولید محصولات تراریخته (GMO) و کمک به بهبود تولیدات کشاورزی فعالیت دارند، ضمن اصلاح محصولات مهم کشاورزی با روش‌های نوین مهندسی ژنتیک نسبت به راه‌اندازی آزمایشگاه ردیابی محصولات تراریخته در پژوهشگاه (کرج) و سه آزمایشگاه تابعه در شهرهای رشت، اهواز و دزفول به‌عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری در زمینهٔ ردیابی و تشخیص محصولات تراریخته اقدام کرده‌اند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: از مهم‌ترین فعالیت‌های این آزمایشگاه‌ها، شناسایی و ردیابی محصولات تراریخته وارداتی به‌ویژه ذرت و سویا است که با توجه به واردات سالانه بیش از 12 میلیون تن ذرت به‌عنوان خوراک دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: با توجه به توانمندی این مجموعه در ردیابی تراریختگی سایر محصولات و فراورده‌های کشاورزی و با توجه به نیاز صادرکنندگان خوراک آبزیان به اوراسیا به اطمینان از عدم وجود رخدادهای تراریختگی در خوراک صادراتی، نخستین آزمایش‌ها مربوط به مواد اولیه و خوراک آبزیان در آزمایشگاه ردیابی محصولات تراریخته پژوهشگاه انجام‌شده است. بدین ترتیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات می‌توانند بدون نیاز به ارسال نمونه به خارج از کشور نسبت به عدم تراریختگی مواد اولیه استفاده‌شده اطمینان حاصل کنند.

صالحی جوزانی افزود: با معرفی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به سازمان‌های نظارتی مربوطه در کشورهای اوراسیا از طرف مراجع داخلی (سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی) و تأیید رسمی آزمایشگاه مرجع کشوری (پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی) توسط آن سازمان‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات نیازی به ارسال نمونه خوراک آبزیان صادراتی به آزمایشگاه‌های مشابه خارج کشور نخواهند داشت.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی و دستاوردهای پژوهشی متنوع محققان این پژوهشگاه گفت: با تلاش محققان پژوهشگاه علاوه بر انتشار بیش از سه هزار مقاله در مجلات معتبر علمی در مرزهای دانش روز دنیا، سالانه بیش از 70 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و بیش از 25 هزار میلیارد ریال ارزش‌افزوده عاید بخش کشاورزی شده که نشان از اثربخشی بالای تحقیقات این پژوهشگاه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی مثل گسترش خشکی، کم‌آبی و شوری؛ تأمین امنیت غذایی بشر با کشاورزی سنتی امکان‌پذیر نیست و لذا فناوری‌های نوینی که عمدتاً مرتبط با بیوتکنولوژی هستند به‌عنوان نجات‌دهنده آینده کشاورزی مورد توجه قرار دارند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: با توجه به این‌که مهم‌ترین اولویت پژوهشگاه، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین خصوصاً زیست‌فناوری و نانو فناوری برای حل معضلات بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی است، با تلاش جهاد گونه همکاران پژوهشگاه، عموم این فناوری‌های جدید را که در مرز دانش جهانی هستند را در اختیارداریم و در حوزه‌های مختلف مثل تکثیر گونه‌های باغی سخت تکثیر، معرفی ارقام جدید بذور هیبرید سبزی و صیفی، تولید و توسعه کودها و آفت‌کش‌های زیستی، گیاهان دارویی، ریز جلبک‌ها، استارترهای صنایع لبنی، پروبیوتیک‌های دام و طیور و آبزیان و … از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

تدوین برنامه چهار ساله پژوهشگاه و ایجاد مراکز نوآوری

صالحی جوزانی در ادامه با اشاره به بازنگری انجام شده در مأموریت‌ها، چشم‌انداز و برنامه‌های پژوهشگاه بر اساس راهبردهای کلان و تخصصی ابلاغی سازمان تات گفت: پژوهشگاه بر اساس راهبردهای ابلاغی که شامل استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش ضریب امنیت غذایی، پاسخگویی به نیاز بخش اجرا، همکاری با تمام بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت در حل نیازهای بخش اجرا و توسعه همکاری‌ها و آینده‌پژوهی است برنامه چهارساله‌ای با برش‌های یک‌ساله تدوین کرده است.

وی افزود: در دل این برنامه، اقدامات شش‌گانه‌ای ازجمله تعیین کمی نقش و اثربخشی فعالیت‌های پژوهشگاه، برنامه جامع پژوهشگاه درزمینهٔ اصلاح، پیاده‌سازی مدل‌های بهینه تسهیل انتقال دانش فنی به بخش خصوصی، افزایش پروژه‌های فناوری محور، ایجاد مراکز رشد و نوآوری و جذب شرکت‌های دانش بینان، تدوین برنامه جامع معماری نیروی انسانی و درنهایت برندینگ پژوهشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بر اساس بازتعریفی که در مأموریت‌ها داشته باشیم، مأموریت پژوهشگاه، ایجاد، توسعه و کاربرد فناوری‌های نوین کشاورزی با محوریت زیست‌فناوری و نانو فناوری با اجرای تحقیقات اولویت‌دار و مشتری مدار در راستای حل چالش‌های مهم بخش و کمک به توسعه کشاورزی دانش‌بنیان همچنین شناسایی و حفظ ذخایر ژنتیکی و کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. چشم‌انداز پژوهشگاه هم این است که به‌عنوان یک مرکز پژوهشی نوآور، کارآمد و اثربخش در مسیر توسعه و کاربرد فناوری‌های نوین در حل چالش‌های بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی گام بردارد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: اقدام بعدی، تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه بر اساس احصای چالش‌های مهم بخش و بررسی اسناد بالادستی و لحاظ کردن برنامه راهبردی سازمان، راهبردهای کلان و طرح‌های کلان سازمان، سند الگوی کشت و برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی و رویکردهای سند ملی امنیت غذایی بوده که بر اساس آن، اهداف کمی پژوهشگاه تا سال ۱۴۰۴ مشخص‌شده است.

صالحی جوزانی تأکید کرد: ضمناً پژوهشگاه در نظر دارد به‌زودی ۵ طرح ویژه را در  موضوعاتی که سابقه پژوهشی موفق دارد و توسعه آن‌ها باعث ارتقای معنی‌دار اثرگذاری پژوهشگاه در حل مشکلات بخش کشاورزی می‌شود، به‌طور کاملاً ویژه موردحمایت قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.