البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
X

شهرداری کرج در جبران خسارت، عدالت ندارد/ شهردار: مالکان اگر حقوق خود را ثابت کنند، رضایت آنها را جلب می‌کنیم

شهرداری کرج در جبران خسارت، عدالت ندارد/ شهردار: مالکان اگر حقوق خود را ثابت کنند، رضایت آنها را جلب می‌کنیم


به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، پروژه پارک رود حدود یک سال گذشته در حالی توسط شهرداری کرج آغاز شد که عملیات قلع و قمع ساخت و سازهای احداثی در حریم و بستر رودخانه کرج به همت دادگستری کل البرز و آب منطقه ای استان شروع شده بود.

با ادامه روند تخریب باغ و ویلا، نگرانی و دغدغه ساکنان چندین ساله حاشیه رودخانه کرج، تخریب ملک آباء و‌ اجدادی آنها شد که خواسته یا ناخواسته مشرف به حریم رودخانه کرج قرار داشت. 

آنها در زمان افتتاح فاز نخست پروژه پاکرود در محل برگزاری مراسم با پلاکاردی در دست جمع شدند که از مدیران شهری کرج و مسئولان ‌و خبرنگاران بپرسند «حریم قانونی رودخانه چقدر است؟ ۵ متر؟ ۱۰ یا بیش از ۲۵ متر؟» 

بسیاری از آنها نگران نوبت عقب نشینی باغ و ویلای خود بودند که هر لحظه ممکن بود با دستور قضایی خانه هایشان را تخریب کنند.

تعداد زیادی از اهالی حصار، شهرک کوروش، تعاونی خلبانان و‌ مالکان مجاور رودخانه کرج، جماعتی بودند که به اعتراض از تصرف ملک خود جمع شده بودند و روی پلاکاردشان نوشته بود: «پارک رود در زمین های تصرفی و غصبی بنا شده که از نظر قانون ‌شرع مقدس اسلام پذیرفته نیست».

شهرداری کرج در جبران خسارت، عدالت ندارد

یکی از معترضان به خبرنگار ایلنا گفت: ما به دنبال احقاق حقوق خود هستیم. برای احداث پارک رود خساراتی به ملک شخصی ساکنان وارد شده که شهرداری کرج باید غرامت تصرفاتی که بیش از حد قانونی بوده به مالکان پرداخت کند.

او با اعتراض بر قیمت گذاری ناعادلانه املاک تصرف شده، ادامه داد: متاسفانه شهرداری حتی در قیمت گذاری تصرفاتی که داشته، عدالت را رعایت نمی کند ‌و قیمت کارشناسی و واقعی اراضی را در نظر ندارد لذا هیچ یک از مالکان راضی به معامله نیستند.

این مالک که به دنبال پروانه ساخت از شهرداری کرج است، گفت: بسیاری از اهالی این منطقه ساکن ملک پدری خود هستند و صاحبان زمین های مجاور رودخانه نیز سالها از صدور سند رسمی آنها می گذرد اما حالا شهرداری به راحتی مجوز ساخت نمی دهد.

فریب نخوریم، رودخانه خشک هم روزی طغیان می‌کند 

یکی از کارشناسان آب منطقه ای استان البرز به خبرنگار ایلنا گفت: طبق تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها ممنوع است مگر با موافقت وزارت نیرو  و اگر خلاف این قانون ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه انجام شود دستور فوری تخریب توسط دادستان صادر می شود.

این کارشناس ادامه داد: از مردم درخواست شد از تصرف حریم رودخانه ها و هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز خودداری کنند زیرا آب از منابع ملی و حریم رودخانه ها جزو اموال عمومی بوده ‌و‌ از طرفی تجاوز به بستر رودخانه، ریسک وقوع  سیلاب را افزایش می‌دهد و  سیلاب را به نقاطی هدایت می‌کند که در گذشته مورد هدف رودخانه نبوده است؛ بنابراین حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها به طور مستقیم در مدیریت سیلاب، موثر است.

این کارشناس تاکید کرد که رودخانه های خشک ‌و کم آب در زمان بارندگی طغیان می‌کنند چنانچه در بستر طبیعی رودخانه‌ها سازه‌ای ایجاد شود و پهنه طبیعی رودخانه را تغییر دهد، منجر به کاهش تاب آوری رودخانه در مقابل سیلاب‌های احتمالی خواهد شد.

مالکان اگر حقوق خود را ثابت کنند، رضایت آنها را جلب می‌کنیم

مهرداد کیانی، شهردار کرج در حاشیه افتتاح پروژه پاک رود با مشاهده اعتراض اهالی ساکن رودخانه به میان این افراد آمد و به سئوالات و دغدغه آنها پاسخ گفت.

کیانی به خبرنگار ایلنا گفت: جلساتی با این شهروندان و مالکان برگزار شده و حقوق مالکانه آنها محترم است لذا اگر این افراد بتوانند حقوق خود را اثبات کنند برای جبران خسارت وارده، حتما به صورت نقدی و یا تهاتر با املاک شهرداری، رضایت آنها را جلب خواهیم کرد.

شهردار کرج تاکید کرد که مالکان اراضی مجاور رودخانه کرج چنانچه مجوز آب منطقه ای استان و نامه تاییدیه حفاظت محیط زیست البرز را به شهرداری تحویل بدهند، پروانه ساخت ملک برای آنها صادر خواهد شد.

بوستان پاکرود، تفرجگاه عمومی شد

شهردار کرج همچنین در مراسم افتتاح بوستان پاک رود که با حضور سردار هداوند فرمانده انتطامی استان البرز، اعضای شورای شهر کرج و جمعی از اهالی منطقه برگزار شد، اظهار کرد: اراضی حاشیه رودخانه کرج بعد از آزادسازی حریم و تخریب ساخت و سازهای دولتی و خصوصی که با حمایت دستگاه قضایی و تلاش مدیریت شهری کرج انجام شد امروز به عنوان بوستان و تفرجگاه عمومی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

کیانی افزود: در این پروژه ۷ کیلومتری توانستیم در فاز نخست با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، وسعتی معادل یک کیلومتر از اراضی آزاد شده حاشیه رودخانه را به مکان گردشگری، تبدیل کنیم.

شهردار کرج از مراحل تکمیلی پروژه های عمرانی بزرگراه شمالی کرج در امتداد آزاد راه شهید همت به طول ۱۷.۵ کیلومتر و‌ افتتاح آزمایشی مترو کرج به عنوان دو‌ پروژه بزرگ در حوزه مدیریت شهری کلانشهر کرج یاد کرد.

حق آبه زیاد شود که رودخانه کرج خشک نشود

عمار ایزدیار، نایب رئیس شورای   شهر کرج نیز در مراسم افتتاح فاز نخست پارک رود اظهار کرد: طرح صیانت از رودخانه کرج به مردم سپرده شده و مدیریت شهری کرج در راستای این طرح، پروژه بوستان پارک رود را شروع کرد.

سخنگوی شورای شهر کرج با اشاره به لزوم اجرای احداث دریاچه مصنوعی در حاشیه اتوبان تهران – کرج، گفت: هرچند شهروندان کرجی از آب رودخانه ‌‌سد کرج، سهمی ندارند اما امیدواریم با افزایش حق آبه، حداقل بخشی از آب رودخانه کرج تامین شده و‌ از خشک شدن بستر رودخانه جلوگیری شود.

در حاشیه این مراسم تعداد دیگری از اهالی از مدیریت شهری کرج درخواست کردند که با احداث پل، راه دسترسی اهالی منطقه را به بوستان پارک رود فراهم کند که شهردار قول مساعد داد در فاز بعدی، نواقص بوستان تکمیل شود.

 

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.