البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
X

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به اعضای موثر خانواده‌های دارای فرد معلول

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به اعضای موثر خانواده‌های دارای فرد معلول


به گزارش البرز نیوز از البرز، به منظور بررسی مسائل و چالش‌های پیش رو و هم‌اندیشی در خصوص تسهیل اعطای وام‌های اشتغالزایی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی جلسه‌ای به ریاست وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی البرز ویژه معاونان تخصصی بهزیستی استان، روسا و کارشناسان اشتغال بهزیستی شهرستان‌های تابعه استان البرز برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی استان در این جلسه از ابلاغ دستورالعمل جدید اشتغال خبر داد و گفت: مصوبه‌ای در شورای عالی اشتغال کشور در راستای حمایت از توانمندسازی و اشتغال جامعه هدف بهزیستی و برخورداری از تسهیلات حمایتی اشتغال در دستور کار قرار گرفت با این مضمون که در صورت عدم امکان بهره‌مندی جامعه هدف از تسهیلات اشتغالزایی به تشخیص سازمان بهزیستی، این سازمان می‌تواند به اعضای موثر خانواده افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان تسهیلات اشتغال اعطا کند.

وی افزود: تا پیش از این منع قانونی وجود داشت که پس از این مصوبه شیوه‌نامه‌ای توسط بهزیستی کشور به استان‌ها ابلاغ و لازم به اجرا شد که مطمینا بخش زیادی از مشکلات مددجویان در این زمینه را حل خواهد کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در واقع کلیات موضوع به این لحاظ مهم است که در حوزه آسیب و توانبخشی نگاه توانمندسازانه باید از فرد به سمت خانواده وی برود زیرا تقویت و توانمندسازی خانوار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و توانبخشی منجر به کاهش هزینه‌های سربار خانوار خواهد شد و خانواده را مُنتفع می سازد.

وی با بیان اینکه بخش مهم این شیوه‌نامه، افرادی است که امکان پرداخت این تسهیلات به آنها وجود دارد، تاکید کرد: در حوزه افراد دارای معلولیت، افراد دارای معلولیت بین ۱۸ تا ۶۰ سال که توان انجام هیچگونه فعالیت شغلی به طور مستقل را ندارند و براساس نتایج حاصل از ابزارهای عملکردی قادر به زندگی مستقل بدون کمک نباشند، می‌توانیم به اعضای موثر خانوار آنها تسهیلات ارائه دهیم.

به گفته مدیرکل بهزیستی البرز تمامی گروه‌های دارای کم‌توانی ذهنی شدید و خیلی شدید،‌ بیماران اعصاب و روان تحت پوشش شدید و خیلی شدید، انواع گروه‌های دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که نیاز به مراقبت دائمی دارند و توان انجام فعالیت‌های روزمره خود به صورت مستقل را ندارند و بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند، یکی از اعضای موثر خانوارشان می‌تواند برای یکبار تسهیلات اشتغال دریافت کنند.

محمدی فلاح در خصوص زنان سرپرست خانوار نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه بخش عمده این افراد در سنین بالای ۶۰ سال دچار مشکلات خاصی هستند، جامعه هدف بهزیستی در بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار، زنان بالای ۶۰ سال در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات فقط یکبار برای افراد خانوار داده می‌شود گفت: اولویت پرداخت برای خانواده‌هایی است که جزو دهک درآمدی پایین و متوسط قرار دارند، است؛ به این معنی که دهک‌های ۱ تا ۷ جز اولویت‌های پرداخت این مدل از تسهیلات هستند.

این مسئول گفت: پرداخت این تسهیلات موجب قطع کمک‌ هزینه‌های مستمر، نظیر کمک هزینه نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل یا حق پرستاری نخواهد شد. این تسهیلات به افراد دارای معلولیتی که در مراکز شبانه روزی بستری هستند یا از مراکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند، تعلق نمی‌گیرد.

در این جلسه نقطه نظرات کارشناسی و رفع موانع و چالش‌های موجود احصا شد که از اهم این مسائل مشکلات مددجویان در تامین تضامین بانکی عنوان شد که مقرر شد با بانک‌های عامل برای تسهیل و‌ تسریع تعیین شعبه و پرداخت تسهیلات رایزنی لازم صورت پذیرد و همچنین مصوب شد با سازمان فنی و حرفه‌ای برای تسریع و تسهیل صدور و تمدید مدرک فنی حرفه‌ای رایگان برای مددجویان رایزنی گردد در پایان نیز مقرر گردید گزارش عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مددجویان بهزیستی طی مکاتبه‌ای به سمع و نظر استاندار جهت تصمیم‌گیری در خصوص بانک‌های با عملکرد ضعیف رسانده شود.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.