البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
X

فعالیت ۲۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ۵۱ پارک علم و فناوری کشور/ استانداردهای پیچیده، تجاری سازی شرکت های دانش‌بنیان را دچار مشکل کرده است

فعالیت ۲۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ۵۱ پارک علم و فناوری کشور/ استانداردهای پیچیده، تجاری سازی شرکت های دانش‌بنیان را دچار مشکل کرده است


به گزارش خبرنگار البرز نیوز، علی خیرالدین در یازدهمین جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد با اشاره به بررسی جایگاه علم و دانش ایران در سطح بین‌المللی، اظهار داشت: کشور ایران از نظر شاخص‌های علمی جایگاه خوبی دارد و در ارتباط با تولید مقالات علمی پژوهشی رتبه پانزدهم در سطح جهانی و در منطقه رتبه اول را کسب کرده است.

وی با اشاره به تبدیل علم به ثروت که در راستای تبدیل ایده به محصول ایجاد می شود، افزود: براساس شاخص جامع نوآوری جهانی رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ در جایگاه یکصدو بیستم جهانی قرار داشت که این در مقایسه با رتبه پانزدهم مقالات علمی، عملکرد خوبی نیست. اما با تلاش مسئولان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۲۰۲۱ از رتبه ۱۲۰ به ۵۳ ارتقاء پیدا کرد ولی همچنان وضعیت خوبی نداریم.

خیرالدین تصریح کرد: خوشبختانه زیست بوم فناوری کشور و اکوسیستم در این بخش کامل شد و پژوهشگاه استاندارد جایگاه ویژه در زیست بوم دارد که اگر سازمان استاندارد وظیفه خود را به درستی انجام ندهد به مشکل خواهیم خورد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حوزه زیست بوم ۵۱ پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد ۱۳ پارک، دانشگاهی هستند.

این مسئول گفت: سازمان استاندارد آمادگی دارد در آینده نزدیک بتواند پارک علم و فناوری داشته باشد ولی نیازمند سلسله مراتب است. لازم است با حرکت جزء به کل پارک علم و فناوری شکل بگیرد. در این ارتباط، ایجاد مرکز علم و کارآفرینی، ایجاد مرکز رشد، ایجاد قطب علم و فناوری، همگی لازمه تاسیس پارک علم و فناوری است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور، عدم شناسایی و اولویت بندی نیازهای کشور است. در وزارت علوم سامانه ای با عنوان نظام ایده ها و نیازها، راه‌اندازی شده که تمام نیاز ملی کشور احصا شده است.

وی افزود: در سامانه ذکر شده حدود ۶هزار ۵۰۰ نیاز و حدود ۶۰۰ ایده در سامانه ثبت شده که با تکمیل آن می توان نقشه جامع نیاز، توانمندی و ایده کشور را رسم کرد. باید بدانیم در استان‌های مختلف کشور چه نیازی داریم که بر اساس آن پارک علم و فناوری احداث شود.

این استاد دانشگاهی گفت: حدود ۱۶ استان رویداد تانا (توسعه و ارتقاء زیست بوم نوآوری استان) برگزار شده که در این رویداد ارتباط بین نیاز و ایده و سرمایه گذار ایجاد شده است. همچنین ستادهای اقتصاد دانش بنیان در استانها به ریاست استانداران شکل گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به سطوح آمادگی فناوری و نقش استاندارد سازی در مراحل آزمایشگاهی و تجاری سازی محصولات که عمدتا زمان‌بر است و منجربه ورشکستگی تولیدکننده می شود، تصریح کرد: در کشور امارات، شرکت های دانش بنیان فیلتر شده را جذب می کنند. زمین رایگان می دهد. برای هر شرکت دانش بنیان ۵ نفر اقامت می دهد. به ازای ۱۰درصد سرمایه ۹۰درصد آورده می دهد و این در حالیست که در کشور ما با مقوله پیچیده استانداردسازی سروکار داریم که امیدواریم موسسه استاندارد در این بخش کمک کند که شرکت‌های داخلی به سرعت تجاری شوند. در کشور ما، استانداردها بسیار پیچیده است و متاسفانه خیلی از شرکت های دانش‌بنیان در کشور مشکل پیدا می کنند.

این استاد دانشگاهی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه استاندارد در آینده نزدیک، اضافه کرد: در ۵۱ پارک علم و فناوری کشور، ۱۱هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۲۲۰۰ شرکت دانش بنیان، فعال است لذا پارک علم و فناوری فضای گسترده و با ظرفیتی است که مباحث ذکر شده می تواند در آن لحاظ شود.

وی به تدوین استاندارد محصولات جدید اشاره کرد و گفت: یک سری محصولات جدید در پارک های علم و فناوری ایجاد شده است که تولید آنها حائز اهمیت است لذا توسعه پارک های علم و فناوری می تواند به رشد و توسعه علمی کشور کمک کند.

این استاد دانشگاهی گفت: یکی از مشکلات ما نداشتن آزمایشگاه تخصصی مرجع برای تست محصول است در نتیجه این تست در خارج از کشور با زمان و هزینه بیشتر انجام می شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: همکاری موسسه استاندارد با پارک های علم و فناوری در تشخیص و توانمندسازی برای صادرات محصولات و همچنین برای ترجمه و بومی سازی برای کشور هدف برای صادرات محصولات دارای استاندارد کار می کند که امیدواریم سازمان استاندارد بتواند این موارد را دنبال کند.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.