البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
X

تقدیر از خانواده هایی که کودکان معلول و نیازهای خاص را به فرزندخواندگی پذیرفتند

تقدیر از خانواده هایی که کودکان معلول و نیازهای خاص را به فرزندخواندگی پذیرفتند


به گزارش البرز نیوز از البرز، وجیهه محمدی فلاح در مراسم تقدیر از خانواده های فرزندپذیری که کودک دارای معلولیت یا کودکان با نیازهای خاص و ویژه را از اداره کل بهزیستی استان البرز به فرزندی قبول کرده اند، ضمن خوشامدگویی به این خانواده ها و آرزوی صحت و سلامتی برای آن ها و فرزندانشان بیان کرد: هدف ما از برگزاری این جلسه، فرهنگ سازی و تبیین فرزندخواندگی است تا خانواده هایی که شرایط لازم برای چنین موضوعی را دارند، بیشتر به این مهم تمایل پیدا کنند و کودکان دارای شرایط خاص در مراکز بهزیستی نمانند و در جمع گرم خانواده حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: معمولا هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده ها به دنبال کودکان زیر دو سال، سالم و دارای شرایط خاص از نظر ظاهری هستند اما امروز این نشست ها در سراسر کشور برگزار می شود تا فضاسازی رسانه ای ایجاد شود و نوع نگاه داوطلبان به پذیرش فرزند از مراکز بهزیستی تغییر کند ، در واقع چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

محمدی فلاح با بیان اینکه در مراکز بهزیستی کودکانی با شرایط مذکور زیاد هستند اما کمتر خانواده ای حاضر به پذیرش آن ها می شود اذعان کرد: امروز اینجا گرد هم آمده ایم تا اعلام کنیم ما در کنار این خانواده ها هستیم و منتظریم نظرات، پیشنهادات و چالش های پیش روی آن ها را بشنویم و ببینیم با چه سازوکاری تمایل زوج ها به پذیرفتن این کودکان بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای به دست آمده طی ۱۰ سال گذشته جمعا ۶۴۵ کودک به خانواده های دارای شرایط لازم واگذاری شده اند که از این تعداد، ۴۸۹ نفر بدون سرپرست، به فرزند خواندگی پذیرفته و ۱۵۶ نفر بدسرپرست نیز به امین موقت سپرده شده اند. 

وی افزود : در سال ۱۴۰۰ جمعا واگذاری ۸۵ کودک انجام شده است که ۶۷ نفر به فرزندخواندگی پذیرفته و ۱۸ نفر نیز به امین موقت سپرده شده اند.  

مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۸ واگذاری شامل سپردن ۲۱ کودک به فرزندخواندگی و هفت نفر به امین موقت صورت گرفته است، توضیح داد: سوال های زیادی در مورد طولانی شدن پروسه های واگذاری این کودکان به خانواده ها و سخت گیری های سازمان بهزیستی در این زمینه مطرح می شود اما لازم است بگوییم این بچه ها به دست ما امانت هستند و باید به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن واگذار شوند.

محمدی فلاح خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در مراکز بهزیستی مورد توجه قرار می گیرد اما خانواده ها از آن بی اطلاع هستند، این است که تعداد زیادی از این بچه های بدسرپرست در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی نگهداری می شوند که امکان واگذاری آن ها به صورت قانونی وجود ندارد و در راستای تسهیل این مورد، طرح امین موقت مطرح میگردد.

وی با تاکید بر تجربه کانون گرم خانواده برای کودکانی که شرایط خاص و ویژه دارند، افزود: هر چقدر در این مراکز شرایط و امکانات برای کودکان و نوجوانان بدسرپست فراهم باشد اما جای کانون گرم خانواده را نمی گیرد. در طرح امین موقت، کودکان بدسرپرست، در فضای گرم خانواده قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند اما باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.