البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
X

مراکز غربالگری تیروئید نوزادان در استان البرز فعال است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کم ‌کاری تیروئید مهمترین عامل عقب ‌افتادگی در نوزادان است که در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌توان به طور کامل از آن پیشگیری کرد.


به گزارش البرز نیوز از البرز، شهاب معینی مستوفی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت ۲۵ ماه می مصادف با ۴ خرداد ماه روز جهانی تیروئید اظهار داشت: نام گذاری چهارم خردادماه (۲۵ ماه می) به عنوان روز جهانی تیروئید، فرصتی ایجاد کرده تا با آموزش و اطلاع ‌رسانی، مردم با اهمیت عملکرد این غده، بیماری‌های مرتبط با آن و راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری‌ها آشنا شده و اقدامات لازم را برای حفظ سلامت خود انجام دهند.

وی افزود: غدۀ تیروئید یکی از غدد درون‌ریز بدن است که هورمون‌های ساخته شده توسط آن بر عملکرد تمام سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. کم ‌کاری یا پرکاری غده تیروئید موجب اختلال در عملکرد بدن شده و مشکلاتی برای افراد ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: عملکرد غده تیروئید به ویژه در دوران نوزادی و کودکی که رشد مغزی و جسمی با سرعت بالایی انجام می‌گیرد حیاتی بوده و اختلال در عملکرد غدۀ تیروئید در این دوره می‌تواند موجب بروز عوارض جبران‌ ناپذیر مغزی و جسمی در فرد شود.

مستوفی ادامه داد: علاوه بر آموزش و آگاهی رسانی به شهروندان و مراجعین از دیگر اقدامات مهمی که در حوزۀ بهداشت در خصوص شناسایی و درمان اختلالات تیروئید صورت می‌گیرد غربالگری کم‌کاری تیروئید در روزهای 3 تا 5 بعد از تولد نوزادان است. کم‌کاری تیروئید مهمترین عامل عقب‌افتادگی در نوزادان است که در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌توان به طور کامل از آن پیشگیری کرد.

وی افزود: با توجه به تاثیر  ید بر عملکرد غده تیروئید از دیگر فعالیت های مراکز بهداشت، پایش برنامه حذف اختلالات ناشی از کمبود ید است. هدف اصلی این فعالیت، حصول اطمینان از میزان ید نمک، درجه خلوص و سایر ویژگی های نمک یددار و روند اجرای برنامه در حین توزیع و مصرف خواهد بود. همچنین در این برنامه به منظور اطمینان از کفایت دریافت ید افراد جامعه، میانه ید ادرار جمعیت تحت پوشش به صورت منظم و دوره‌ای پایش می‌شود.

این مسئول ادامه داد: استان البرز از نظر شاخص میانگین ید دریافتی نسبت به شاخص کشوری وضعیت مطلوبی دارد. مکمل یاری با عنصر ید در مادران باردار و شیرده یکی دیگر از مداخلات در حال اجرا در حوزۀ معاونت بهداشت است که به این منظور از ماه چهارم بارداری مکمل یاری با یدوفولیک در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در مناطق روستایی به صورت رایگان انجام می‌شود.

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.