البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

مشارکت دانشگاه‌ها در دومین جشنواره ملی امیرکبیر به نسبت سال گذشته، رشد دو برابری داشت

رئیس بنیاد نخبگان و دبیر جشنواره ملی امیرکبیر با اشاره به ارائه ۲۶۰ پایان نامه در دومین جشنواره گفت: مشارکت دانشگاه‌ها در ارائه پایان نامه، رساله و طرح دانشجویی به نسبت اولین جشنواره در سال گذشته از رشد دوبرابری برخوردار است.


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، محمد نبیونی در نشست خبری که با محوریت دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۲۶۰ پایان نامه که تا تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰ دفاع شده بودند به دبیرخانه جشنواره ارائه شد.

وی به پایان نامه، رساله و طرح های ارسال شده در ۷ گروه فنی و مهندسی، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، علوم پزشکی، علوم انسانی، دامپزشکی و گروه هنر و معماری، اشاره کرد و افزود: رقابت در بین رساله و طرح ها بر مبنای این ۷ گروه انجام شد. روسای کارگروه‌ها از اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری انتخاب شدند. همچنین روسای کارگروه‌ها تیم داوری خود را از سراسر کشور و بدون محدودیت انتخاب کردند.

دبیر جشنواره ملی امیرکبیر اضافه کرد: بیش از ۵۰ دانشگاه، مرکز علم و فناوری در فرایند داوری کمک کردند که نتایج آن در ۲۷ دی ماه در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی گفت: تعدادی از پایان نامه ها که بدون کارفرما و تقاضای مشخص بود از رقابت حذف شدند و مابقی که در بخش دولتی و خصوصی سفارش شده بود و تأیید کتبی داشت در جشنواره ملی امیرکبیر شرکت داده شد.

نبیونی با اشاره به ۶ معیار انتخاب پایان نامه های برتر  ادامه داد: تاثیر پایان‌نامه در ارتقاء و کیفیت محیط زیست و زندگی، بهبود کسب و کار و حمایت از سرمایه اجتماعی از جمله معیارهای رتبه بندی پایان نامه‌های جشنواره بود. همچنین زیر معیارهایی مشخص شد که طی جلسات توجیهی به داوران اطلاع رسانی شد.

دبیر جشنواره ملی امیرکبیر تاکید کرد: این ادبیات در کشور در حال جاافتادن است که پایان نامه و رساله و طرح اگر برای اخذ مدرک تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد بهتر آنکه با تقاضای کارفرمایی حمایت شود.

رئیس بنیاد نخبگان کشور اظهار داشت: مجموعه هایی همچون شهرداری ها، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و … بیشترین تعداد کارفرمایانی بودند که از دانشجویان حمایت کردند لذا در نظر داریم علاوه بر معرفی پایان نامه و رساله دانشجویی، کارفرما و استاد راهنمای برتر نیز انتخاب و معرفی شود.

نبیونی با عنوان اینکه دومین جشنواره در البرز برگزار می شود، افزود: تیم های داوری از دانشگاههای دولتی مختلف همچون فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی، آزاد، پیام نور  و مراکز، پارک‌های علم و فناوری و کارخانه نوآوری و صنایع خلاق مشارکت داشتند. جای خرسندی است که ادبیات تقاضا محور و کارفرما محور در حال شکل‌گیری است و در دانشگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

وی با عنوان اینکه تعدادی از انجمن های کشور به کمک برآمدند که در هیات داوری و در فرایند اطلاع رسانی به مخاطب و دبیرخانه جشنواره کمک کنند، اظهار داشت: امیدواریم سال آتی تعداد بیشتری از انجمن های علمی کشور همکاری کنند و جامعه مخاطب این جشنواره با جا افتادن ادبیات کارفرمامحور، بهتر و بیشتر از امسال و سال گذشته راه اندازی شود و بتوانند به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.

نبیونی گفت: از نظر جنسیت ۵۵درصد پایان نامه‌ها و رساله ها توسط آقایان و ۴۵ درصد توسط خانم ها ارائه شد که برخلاف اکثریت ۷ گروه در کشور تعداد خانم هایی که توانستند تعداد پایان نامه ها را به تقاضای کارفرمایی ارائه کنند، کمتر از آقایان بوده است که باید مورد توجه قرار گیرد که اگر موانعی وجود دارد برطرف شود چراکه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری در حال حاضر جمعیت خانم های شاغل به تحصیل و دانش آموختگان خانم ها بیشتر است.

وی در مورد جمعیت کارفرمایان ابراز رضایت کرد و اذعان داشت: مشارکت دانشگاه‌ها در ارائه پایان نامه، رساله و طرح دانشجویی به نسبت اولین جشنواره در سال گذشته از رشد دوبرابری برخوردار است.

دبیر جشنواره ملی امیرکبیر از برگزارکنندگان اتاق بازرگانی و جهاد دانشگاهی و حامیان برگزاری جشنواره تقدیر کرد و گفت: شعار جشنواره “اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت” بود چراکه صنعت به تنهایی مورد نظر نبود.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.