از تمامی فعالان فضای مجازی و رسانه‌های خبری استان البرز دعوت می‌شود در صورت داشتن هرگونه طرح، ایده یا پیشنهاد در حوزه اخبار و رسانه، جهت بررسی و همکاری با ما در ارتباط باشند.

فقط از طریق پیامک : 09127679717

ملاک های انتخاب محتوای رسانه‌ای برای کودکان

ملاک های انتخاب محتوای رسانه‌ای برای کودکان
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز،  به گفته بیات، در سراسر دنیا برای مسائل تربیتی و محتوای رسانه‌ای، نظام رده‌بندی سنی در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌ها و دیگر محصولات رسانه‌ای وجود دارد.در کشور ما نیز از سال ۱۳۸۶، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و بر اساس فرهنگ بومی کشور، نظام رده‌بندی سنی را برای بازی‌ها اعمال کرده است.
 
این کارشناس سواد رسانه با اشاره به حضور کودکان در فضای مجازی ادامه داد: علاوه بر بازی‌ها و فیلم‌ها، حضور کودکان در فضای مجازی نیز دارای محدودیت‌های سنی است. طبق برخی قوانین بین‌المللی، از جمله مقررات مرتبط با خدمات آنلاین، حضور افراد زیر ۱۳ سال در بسیاری از فضا‌های مجازی ممنوع است و داشتن حساب شخصی در برخی مرورگر‌ها و جست‌وجوگر‌ها در آمریکا برای افراد بالای ۱۳ سال و در برخی کشور‌های اروپایی برای سنین ۱۴ تا ۱۶ سال مجاز است.
 
بیات یکی از چالش‌های والدین را متقاعد کردن فرزندان برای نداشتن دسترسی به محتوای نامناسب سن عنوان کرد و گفت: به دلیل هیجان‌زدگی کودکان، این مسئله گاهی دشوار می‌شود، اما اگر خانواده‌ها فضای گفت‌و‌گو محور در خانه ایجاد کنند و فرزند را نسبت به اجرای جهانی نظام رده‌بندی سنی آگاه سازند، میزان زیاده‌خواهی و اصرار کودک کاهش می‌یابد.
 
وی در برنامه زنده تلویزیونی تصریح کرد: والدین آگاه و مقتدر که با شرایط فضا‌های مختلف رسانه‌ای آشنا هستند، در برابر هیجانات و درخواست‌های نابه‌جای فرزند کوتاه نمی‌آیند. چشم‌پوشی از رده‌بندی سنی می‌تواند آسیب‌زا باشد، زیرا عدد درج‌شده به عنوان حداقل سن استفاده از یک بازی یا محتوا، نشان‌دهنده احتمال آسیب به کودک زیر آن سن است.
 
این کارشناس همچنین یادآور شد: البته صرف درج یک عدد به معنای مناسب بودن قطعی محتوا برای همه کودکان آن رده سنی نیست، چرا که شرایط روحی، جسمی، سطح درک و ویژگی‌های فردی هر کودک نیز باید در نظر گرفته شود و چه‌بسا محتوایی برای برخی از کودکان هم‌سن نیز نامناسب باشد.
 
بیات در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های جسمی ناشی از استفاده نادرست از ابزار‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: نخستین عضو بدن که با رسانه درگیر می‌شود، چشم است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از استفاده زیاد از رسانه‌ها، مشکلات چشمی است. استفاده مداوم و طولانی‌مدت از صفحه‌نمایش می‌تواند موجب خستگی چشم، خشکی چشم، پلک زدن‌های مکرر و حتی بروز زودهنگام برخی مشکلات بینایی شود.
 
این کارشناس سواد رسانه‌ای درباره راهکار‌های پیشگیری از این آسیب‌ها گفت: رعایت قانون ۲۰-۲۰ یکی از مهم‌ترین توصیه‌هاست؛ به این معنا که پس از هر ۲۰ دقیقه استفاده از صفحه‌نمایش، فرد باید ۲۰ ثانیه به چشمان خود استراحت دهد. همچنین پلک زدن مداوم برای جلوگیری از خشکی چشم، حفظ فاصله مناسب با صفحه‌نمایش و رعایت حالت صحیح بدن و زاویه مناسب گردن هنگام استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای از دیگر نکات مهم در این زمینه است.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *