البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
X

پیش بینی راه اندازی سه خط کمپوست در بودجه سال ۱۴۰۳ کرج

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، جواد چپردار ظهر دوشنبه در بازدید از مراکز دریافت پسماند خشک در سطح مناطق شهری کرج گفت: بر اساس ماده ۲ قانون مدیریت پسماندها مصوب ۱۳۸۳ برای مدیریت زباله‌های عفونی و ویژه مقررات و تکالیف خاصی بر عهده مراکز تولید کننده این نوع از پسماندها تعیین شده است.

وی افزود: بر اساس مواد ۱۱،۱۳ و ۱۵ این قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها موظف به همکاری با سازمان محیط زیست و پسماند شهرداری هستند. در فصل پنج ضوابط و روش های مدیریت پسماند پزشکی مصوب ۱۳۸۶ و به ویژه ماده ۲۴ این قانون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موظف به رعایت موارد متعدد بهداشتی از جمله بی خطر سازی پسماند شده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: حدود یک تا دو درصد از زباله های روزانه کشور را پسماند عفونی تشکیل می‌دهد که در کمترین میزان حدود ۴۵۰ تن تولید روزانه شامل ۱۹۲ تن به پسماند عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد.

به گفته چپردار، روزانه ۴۵ هزار تن زباله در مناطق شهر ی و ۱۰ هزار تن در مناطق روستایی تولید می‌شود و سرانه تولید زباله کشور برای هر نفر در شهر ۷۶۰ گرم و در روستا ۴۸۵ گرم بوده که ۶۵ درصد از آن پسماند تولیدی تر و ۳۵ درصد خشک است که از سوی اداره کل محیط زیست خدمات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار تفکیک از مبدا ۱۰ درصد بوده که ۲۵ درصد از زباله‌های روزانه پردازش و ۷۵ درصد از آن بدون پردازش دفن می‌شوند. در استان البرز تولید زباله روزانه شهری حدود یک هزار و ۵۰۰ تن است که از این میزان معادل ۸۰۰ تن اختصاص به شهر کرج دارد و سرانه تولید زباله در استان البرز کمتر از ۶۰۰ گرم است.

چپردار عنوان کرد: در دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری منتخب یک خط از کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن زباله روزانه در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ راه اندازی شد و در بودجه سال ۱۴۰۳ تکمیل سه خط کمپوست با ظرفیت ۹۰۰ تن زباله روزانه در تعاملات با وزارت کشور پیش بینی شده که امید است محقق شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: سیاست و برنامه ما در کلان شهر کرج مدیریت پسماند از طریق ارتقای فرهنگ شهروندی در کاهش تولید و تفکیک از منازل و توسعه بازیافت، پردازش و فرایند کمپوست انجام خواهد شد.

وی گفت: کارخانه زباله سوز در برنامه یا اولویت ما نیست زیرا زباله سوزی بدترین نوع مدیریت پسماند بوده و در کشورهای پیشرفته جهان در راستای صیانت از سلامت انسان، بهداشت و حفظ محیط زیست و به سبب آثار مخرب زباله سوزی در آلایندگی هوا، تولید خاکستر سنگین از فلزات و منابع محدود آبی منسوخ شده است.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.