البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
X

باید زراعت چوب را در کشور گسترش دهیم

کامبیز پورطهماسی در گفت وگو با خبرنگار البرز نیوز در خصوص تأمین منابع چوبی برای کشور گفت: در حال حاضر کشور سالانه به حدود ۱۲ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارد برای اینکه بتوان آن را در اختیار تمام صنایع مربوط به مبلمان، کاغذ، فرآورده‌های مرکب چوبی و … قرار داد.

وی با طرح این سوال که این منابع را باید از کجا تأمین کنیم، افزود: جنگل‌های شمال در طرح تنفس جنگل قرار دارند و عملاً و به ظاهر بهره برداری از آنها غیرممکن است، بنابراین باید منابع چوبی خود را از طریق واردات یا زراعت چوب تأمین کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور قرار شد سالانه ۱۵ هزار هکتار به سطح زراعت چوب ایران اضافه شود اما اکنون چه میزان از این عدد محقق شده است؟

پورطهماسی مطرح کرد: بر اساس آمار سازمان جنگل‌ها زراعت چوب ما حدود ۱۵۰ هزار هکتار بوده که در حال انجام است. طبق برخی آمارهای دیگر نیز ۲۰۰ هزار هکتار زراعت چوب داریم که در صورت صحت این موضوع، هر هکتار سالانه می‌تواند ۲۵ مترمکعب تولید چوب داشته باشد.

وی اضافه کرد: با تجمیع این آمار در می‌یابیم که فقط می‌توانیم پنج میلیون مترمکعب از این ۲۰۰ هزار هکتار تولید چوب داشته باشیم ما به التفاوت این میزان را باید از طریق واردات تأمین کنیم که در این زمینه هم با محدودیت‌هایی از جمله افزایش نرخ ارز و قاچاق چوب مواجه هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید زراعت چوب را گسترش دهیم، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باید این موضوع را در برنامه کاری خود قرار دهد و از سوی دیگر باید تمهیداتی برای تسریع در واردات چوب خصوصاً از منابع نزدیک اتخاذ شود.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.