البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
X

سیل خرداد ١۴٠٢ تهدیدی که ممکن است تکرار شود/ شناسایی ٣٠ نقطه از جاده چالوس که احتمال ریزش دارد+فیلم

سیل خرداد ١۴٠٢ تهدیدی که ممکن است تکرار شود/ شناسایی ٣٠ نقطه از جاده چالوس که احتمال ریزش دارد+فیلم


به گزارش ایلنا از البرز، جاده کرج_چالوس در سال ۱۳۱۲ به نام «راه مخصوص» مورد بهره برداری قرار گرفت و در جریان شماره گذاری مسیرهای مواصلاتی کشور، این محور به نام جاده شماره ۵٩ به ثبت رسید.

طول این جاده ۱۶۸ کیلومتر و عرض آن ۸ متر و در برخی قسمت‌ها به ١٠ الی ١٢ متر هم می‌رسد. شرایط این جاده به واسطه گذشت ٩٠ سال از احداث آن و تردد بیش از ظرفیت در روزهای تعطیل سال، نیازمند ایمن سازی و استاندارد شدن جدی است.

سیل عصر پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه سال جاری بیش از ۲۰۰ متر از جاده کرج چالوس را تخریب کرد و منجر به خسارت در نقاط مختلف این جاده شد و با ریزش سنگ و نخاله های تخریب جاده، چند تونل کاملا مسدود شد. حتی با رسیدن گل و لای به تاج سد، سیستم انتقال آب را به تهران و کرج مختل کرد.

در این حادثه از جمله خسارت‌های وارده در محدوده پیچ «عسل کوک» (شاندیز) و «تکاوران» وارد شد. این حادثه تردد از محور جاده کرج_چالوس را چندین هفته قطع کرد.

پیش از این سیل و طی چند ماه گذشته نیز شاهد موارد متعددی از ریزش سنگ در نقاط مختلف جاده چالوس بودیم که باعث خسارت جانی و مالی به برخی از مسافران شد.

«ایمن‌سازی جاده چالوس» دستوری که بعد از سیل صادر شد 

مجتبی عبداللهی استاندار البرز در جریان بازدید خبرنگاران از عملیات امداد سیل جاده چالوس این وعده را داد که پس از ایمن سازی کامل و بازگشایی جاده، نسبت به بررسی وضعیت جاده کرج_چالوس در محدوده استان البرز توسط یکی از مشاوران و کارشناسان اقدام شود که بتوان با راهکار و راهنمایی اصولی از حوادث آینده پیشگیری کرد و قطعا این مشاوره صورت خواهد گرفت.

از نظر استاندار البرز، یکی از دلایل سیل، از بین رفتن گونه‌های گیاهی در دامنه‌های مختلف است. نصب سیل بند و احداث سد خاکی یا بتنی در نقاط مختلف جاده می‌تواند سرعت آب حاصل از بارش‌های تند و ناگهانی را کاهش دهد لذا دره‌های مسیر باید مورد مطالعه قرار بگیرد.

استاندار بر لزوم مراقبت و نظارت مدام از جاده چالوس تاکید داشت که اداره کل راهداری موظف است تا با به کارگیری مشاوران خبره نسبت به بازطراحی و ایمن سازی این جاده اقدام کند.

منوچهر غفاری مدیرکل وقت مدیریت بحران استانداری البرز نیز بعد از حادثه سیل ١٨ خرداد گفته بود که جاده ٩٠ ساله چالوس، ظرفیت تردد حجم فعلی از خودرو آن هم با سرعت‌های امروزی را ندارد لذا از نظر اصول فنی نیازمند بازنگری جدی است.

غفاری تاکید داشت که در مساله رانش و ریزش هم طی چند سال گذشته شاهد ایجاد گالری و همچنین لق گیر در نقاط خطرساز این مسیر بودیم، ولی با توجه به بافت خاک این مسیر، باید این اقدامات به صورت مستمر دنبال شود.

به مناسبت روز خبرنگار، تور رسانه‌ای بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز با حضور علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و معاونان اداره کل و جمعی از خبرنگاران و عکاسان و اصحاب رسانه در محور کرج چالوس برگزار شد. 

با توجه به سیل اخیر در این جاده که منجر به ریزش جاده و مسدود شدن چند تونل جاده‌ای شد، تیم راهداری البرز با تمام توان تلاش کرد ضمن تخلیه نخاله‌ها از سه تونل جاده چالوس، جاده‌ای که بیش از ٢٠٠ متر ریزش کرده بود را احیا و به مدار اصلی بازگرداند.

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در گفت وگو با ایلنا در ارتباط با دستور استاندار مبنی بر استاندار کردن و ایمن سازی جاده کرج_چالوس، گفت: با تیم حرفه‌ای به سرپرستی مشاور مجرب در حال همکاری هستیم و در این راستا ضمن شناسایی نقاط حادثه خیز، ایمن سازی لازم صورت خواهد گرفت.

زندی فر افزود: نقاط بحرانی در این خصوص شناسایی شده و در طول سال با توجه به امکانات موجود و اولویت آنها، بخشی از آن‌ها ایمن سازی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز، تاکید کرد: با مطالعه جامع، قرار است در این پروژه تمام کمبودهای جاده برطرف شود. در این ارتباط مواردی همچون لزوم تعریض آب‌راه‌های مسیر، حوزه‌های آبخیز داری، احداث پل‌های جدید، نیوجرسی، گالری و مواردی مشابه بررسی شود.

لزوم احیا و احداث گالری جدید در جاده چالوس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز در ادامه گفت وگو با ایلنا ضمن تاکید بر احیای گالری‌های سطح جاده چالوس اظهار کرد: عملیات اصلاح گالری های قدیمی این مسیر که نقش محافظت از جاده را از دست داده اند از ابتدای سال آغاز شد.

شناسایی ٣٠ نقطه از جاده چالوس که احتمال ریزش دارد

زندی فر به ایلنا گفت که نقاطی که پیش بینی ریزش سنگ در آن زیاد است با مشخص شدن پیمانکار مقرر شده تا قبل از فصل سرمای سال جاری با اعتبارات لازم گالری جدید احداث شود. تلاش می‌کنیم احداث گالری و افزایش ایمنی در جاده چالوس مستمر و ادامه دار باشد.

زندی فر در ارتباط با عملیات لق گیری به شناسایی ٣٠ نقطه جاده چالوس اشاره کرد که مستعد ریزش سنگ و نخاله و ریزش بهمن است.

وی با تاکید بر به حداقل رساندن ریزش‌ها در جاده چالوس افزود: عملیات لق گیری کناره جاده توسط ماشین آلات سنگین انجام می‌شود اما برای لق گیری در ارتفاعات چاره‌ای نیست جز اینکه از افراد کاربلد راهداری کمک بگیریم تا به صورت فیزیکی عملیات لق گیری را کامل کنند که تا قبل از شروع فصل بارندگی و برف دچار ریزش در سطح جاده نشود.

البرز، استانی پرتردد که نیازمند زیرساخت مناسب است

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در حاشیه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: یکی از اهداف اداره کل، تقویت زیرساخت‌های راه استان البرز است. یکی از شاخصه‌های مهم هر استان محورهای تردد است. استان البرز با توجه به بیشترین تراکم جمعیتی، یکی از پرترددترین استان‌های کشور است و اغلب در ایام تعطیل به خصوص ایام نوروز به ویژه در آزاد راه تهران_کرج_قزوین رتبه نخست کشور هستیم.

وی با اشاره به بودجه ملی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز افزود: بودجه ملی البرز در سال ٩٩ مبلغ ٣٨ میلیارد تومان بوده و در پایان سال ١۴٠٠ به مبلغ ٨٢١ میلیارد تومان افزایش یافت. بودجه استانی ۴٠ میلیارد تومان بوده و پایان سال ١۴٠١ مبلغ ١٧١ میلیارد تومان بود و در حال حاضر ١٠٨ پروژه فعال داریم که مبلغ ریالی آن هزار و ٣٨٠ میلیارد ریال است و این عدد قابل ملاحظه‌ای است.

بجز پروژه استاندارد سازی جاده چالوس، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پروژه‌های دیگری همچون چهارباند کردن ورودی کردان، امیرآباد، سعید آباد، محور سهیلیه، محور قزلحصار، چهارباند کردن محور آتشگاه به برغان، کمربندی برغان، اجرای روکش آسفالت در کل محورهای استان در دست اجرا دارد. 

هرچند اداره کل راهداری البرز هر ساله اقداماتی برای ایمن سازی معابر استان انجام می‌دهد حتی خبرنگاران شاهد بودند که نیروی فداکار راهداری البرز از صخره‌های کنار جاده چالوس بالا می‌رفتند و سنگ‌های لق را رها می‌کردند تا مسافری دچار آسیب جانی و مالی نشود. 

اما برای بازسازی جاده چالوس که ٩٠ سال از عمر آن می‌گذرد؛ نیازمند ادامه کار در اداره راه و تخصیص اعتبار مناسب ملی است تا بتوان برای ایمن سازی این جاده، کاری اساسی و تکمیلی ارائه کرد.

گزارش: معصومه امین زاده


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.