البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
X

اجرای برنامه خودکفایی تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس/ ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی طی ۱۵ سال

اجرای برنامه خودکفایی تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس/ 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی طی 15 سال


به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، غلامرضا صالحی جوزانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سابقه، ساختار و نوع فعالیت‌های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، اظهار داشت: طی حدود دو دهه فعالیت پژوهشگاه 70 فناوری قابل تجاری سازی به دست آمده است که بخشی از آنها تا  ابتدای سال جاری در قالب  ۳۵ قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده و اثربخشی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشته­اند. برخی از فناوری‌های راه یافته به عرصه کشاورزی در حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده‌ و سالانه بالغ بر 175 میلیون دلار از محل صرفه جویی ارزی با افزایش ارزش افزوده عاید کشاورزی کشور کرده‌‌اند.

وی در ارتباط با تجاری سازی دانش فنی تولید پروبیوتیک های بومی دام، طیور و آبزیان، گفت: خوشبختانه با ایجاد و گسترش شرکت‌­های دانش بنیان فعال در این حوزه در کشور در حال حاضر واردات پروبیوتیک­‌های دام، طیور و آبزیان به کشور تقریبا نزدیک به صفر شده است. پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دانش فنی حاصله را به شرکت فناوری زیستی طبیعت گرا منتقل کرد و این‌ شرکت با تلفیق دانش فنی موجود خود  با دانش فنی منتقل شده از پژوهشگاه، توانست تولید تجاری فرمولاسیون های مختلف پروبیوتیک دام، طیور و آبزیان را  استارت بزند و در حال حاضر به عنوان  یکی از پیشروترین شرکت­‌ها در حوزه تولید پروبیوتیک دام،  طیور و آبزیان در کشور شناخته می‌شود و سهم قابل توجهی از بازار پروبیوتیک کشور را دارا است.

صالحی جوزانی تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت بیش از ۲۰ نوع محصول پروبیوتیک دام، طیور و آبزیان در شرکت به میزان سالانه بیش از ۵۰۰ تن و به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می شود که سهم قابل توجهی از بازار تولیدات پروبیوتیک دامی کشور را شامل می‌شود.  با توجه به اثربخشی بسیار زیاد این پروبیوتیک­‌ها در افزایش میزان تولید گوشت مرغ، افزایش سلامت مرغ و کاهش مصرف خوراک طیور به دلیل بهبود ضریب تبدیل، سالیانه درآمد کشاورزان به میزان حداقل 10 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد و از همه مهمتر مصرف آنتی بیوتیک ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که موجب تولید گوشت مرغ سالم برای مردم می شود.

این مسئول در ارتباط با اجرای برنامه خودکفایی تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس، اظهار داشت: حدود 15 سال پیش ایران حدود 70 سال  وارد کننده بذر سالم (مینی تیوبر) سیب زمینی از خارج از کشور بود  که منجر به خروج  سالانه حدود 3 میلیون دلار ارز از کشور می شد. پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دانش فنی تولید ریز غده سیب زمینی را از طریق کشت بافت بدست آورد. دانش فنی به شرکت های دانش بنیان خصوصی منتقل شد و در حال حاضر در این زمینه خودکفا هستیم. هر ساله پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سالم سازی هسته های اولیه حدود 19 رقم سیب زمینی را تهیه و 6000 گیاهچه بدست آمده  را در اختیار شرکت های متقاضی (حدود 22 شرکت) قرار می دهد. در نتیجه این زنجیره حدود 30 میلیون مینی تیوبر (ریز غده) تولید و نهایتا کلاس های مختلف بذری تولید و در اختیار کشاورزان پیشرو قرار داده می شود.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، ادامه داد: میزان صرفه جویی ارزی حاصل از خودکفایی در این زمینه حدود ۵۰ میلیون دلار طی ۱۵ سال گذشته بوده است. از طرف دیگر با گسترش استفاده از بذر سالم سیب زمینی ضمن جلوگیری از ورود آفات و بیماری های قرنطینه ای به رغم کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی به کشور شاهد افزایش عملکرد و تولید سیب زمینی در کشور بوده ایم. 

صالحی جوزانی با اشاره به مسئولیت های ملی و حاکمیتی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: پژوهشگاه در کنار اجرای برنامه های تحقیقاتی اولویت دار برای بخش کشاورزی، چندین مسئولیت ملی و حاکمیتی را برعهده دارد. در این ارتباط می توان گفت که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان آزمایشگاه مرجع ردیابی تراریختگی خوراک دام وارداتی به کشور فعالیت دارد ‌و سالانه حدود 10 تا 12 میلیون تن ذرت به عنوان خوراک دام وارد کشور می شود که بخشی از آن تراریخته می­باشد. بررسی تراریخته بودن یا نبودن، و در صورتیکه تراریخته باشد، یکی از موارد مهم در تامین امنیت غذایی کشور و سلامت نهاده های وارداتی است..

وی ادامه داد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان آزمایشگاه مرجع و کارگزار ارزیابی محصولات حاصل از نانوفناوری کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی نیز فعال است  با توجه به اهمیت روزافزون فناوری نانو در تولید محصولات و نهاده های با کارایی بالا مثل نانوکودها، نانوسموم آفتکش، بسته بندی محصولات غذایی مبتنی بر نانوفناوری، و نانوسنسورها، لازم است ارزیابی کیفی، کارایی و ایمنی این محصولات توسط ناظر صورت پذیرد.

صالحی جوزانی در ارتباط با فعالیت پژوهشگاه به عنوان مرجع ملی ایمنی زیستی دبیرخانه پروتکل کارتاهنا​، اظهار کرد: این پژوهشگاه با توجه به تجربیات ارزنده خود در زمینه محصولات تراریخته و ایمنی زیستی، به عنوان مرجع ملی ایمنی زیستی محصولات تراریخته در ارتباط با دبیرخانه پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا فعالیت می کند و عملا به عنوان بازوی تخصصی کشور در زمینه استاندارد سازی و تهیه پیش ­نویس­‌های مقررات مربوط به ایمنی زیستی و همچنین ارائه گزارش به مراجع ملی و بین­‌المللی نقش اثر گذاری دارد.  


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.