البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
X

نابودی ارزش زیستگاهی ۳/۵ کیلومتر از رودخانه کرج با انتقال آب به تهران/ رفع محدودیت ساخت و‌ ساز حریم رود در شهر کرج در آینده نزدیک

نابودی ارزش زیستگاهی ۳/۵ کیلومتر از رودخانه کرج با انتقال آب به تهران/ رفع محدودیت ساخت و‌ ساز حریم رود در شهر کرج در آینده نزدیک


مجید درگی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه رودخانه کرج جزو رودخانه های حفاظت شده است، اظهار داشت: بر اساس قانون، فاصله تا ۱۵۰ متری از رودخانه به عنوان حریم کیفی محسوب می شود و در این محدوده اجازه هیچ گونه ساخت و سازی داده نمی شود. 

وی افزود: رودخانه کرج از پل قدیمی ورودی کرج تا بالا جزو رودخانه البرز است که جزو رودخانه های حفاظت استان است در صورتی که بخش انتهایی پایین بیلقان و مسیری حدود ۳/۵ کیلومتر از رودخانه حفاظت شده، وارد شهر کرج شده است.

درگی گفت: با توجه به تغییر و تحولات منطقه بیلقان و انتقال آب رودخانه کرج به تصفیه خانه به عنوان حقآبه تهران، سالها منطقه انتهایی رودخانه کرج، شرایط و قابلیت زیستگاهی خود را از دست داده است. 

این مدیر استانی با تاکید بر اینکه برای حفاظت محیط زیست باید مطابق با شرایط روز پیش رفت، تصریح کرد: معمولا سازمان حفاظت محیط زیست در برابر کم کردن مناطق تحت مدیریت و حفاظت از مسئولیت خود کوتاه نمی آید اما این استثناء وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با توجه به بحث های فنی مطرح شده در سازمان به رغم محدوده انتهای حفاظت شده کرج که داخل شهر است و ارزش زیستگاهی خود را از دست داده است اما از طرف دیگر اعمال محدودیت های حفاظت از رودخانه باعث شده که مالکان زمین های اطراف، هیچ ساخت و سازی نداشته و ملک و زمینی معامله نشود.

درگی تصریح کرد: بر اساس جلسه کمیته فنی که ذیل شورای عالی حفاظت محیط زیست در سازمان مرکزی تشکیل شد، این موضوع مطرح شد و کارشناسان کمیته فنی را مجاب کردیم که محدوده ۳/۵ کیلومتری از حفاظت، خارج شود و به عنوان رودخانه عادی محسوب شود.

وی افزود: این اتفاق باعث می‌شود محدودیت های ساخت و‌ساز در حریم رودخانه حفاظت شده از این رودخانه برداشته شود لذا در کمیته فنی این موضوع مصوب شد و در حال حاضر در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور است که باید با حضور ‌و دستور ریاست جمهوری تصویب شود.

درگی گفت: با این مصوبه، ۳/۵ کیلومتر از محدوده رودخانه حفاظت شده، خارج خواهد شد و به دنبال آن بسیاری از محدودیت ها برداشته خواهد شد و اهالی منطقه می توانند ساخت و ساز را بدون محدودیت انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: اما در حال حاضر بر اساس پیگیری های انجام شده سازمان حفاظت محیط زیست، بحث حریم رودخانه های حفاظت شده ای که در محدوده شهرها قرار گرفته اند، تعدیل شد.

درگی ادامه داد: قبلا ۱۵۰متر جزو‌ حریم کیفی رودخانه های حفاظت شده بود و امکان ساخت و ساز در مجاورت آنها وجود نداشت اما با حکم رئیس سازمان محیط زیست این دستورالعمل تغییر کرد و‌ مقرر شد بخشی از رودخانه‌ها که در داخل شهر و روستا قرار گرفته اند، ۲۰ متر به عنوان حفاظت مطلق تلقی شده و اجازه ساخت و ساز نداشته باشد‌ و ۱۳۰متر باقیمانده حریم کیفی به عنوان محدوده ای تلقی می شود که با درنظر گرفتن برخی ملاحظات، اجازه ساخت و ساز صادر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تاکید کرد: این انفاق خوب در سازمان حفاظت محیط زیست افتاده که تغییر در محدوده حریم کیفی رودخانه حفاظت شده داخل شهر و ‌‌روستاها اجرا و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است لذا بر اساس تبیین این دستورالعمل اجرا شده، پروانه ساخت و ساز صادر می شود.

در هفته گذشته در حاشیه مراسم افتتاح فاز نخست پروژه پارک رود، تعداد زیادی از مالکان اراضی و ساکنان منطقه حصار، تعاونی خلبانان، شهرک کوروش و اهالی مجاور رودخانه خشک کرج به دلیل از دست رفتن زمین های خود، تجمع اعتراضی داشتند. 

شهردار کرج به آن دسته از معترضانی که درخواست پروانه ساخت داشتند، گفت: برای مالکانی که تاییدیه آب منطقه ای البرز و نامه محیط زیست استان را به شهرداری، ارائه کنند، پروانه ساخت، صادر خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.