البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
X

شهرک‌های گلخانه‌ای، راه نجات برای گذر از بحران خشکی و تامین امنیت غذایی پایدار کشور است

شهرک‌های گلخانه‌ای، راه نجات برای گذر از بحران خشکی و تامین امنیت غذایی پایدار کشور است


به گزارش ایلنا از البرز، سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی در نشست مشترکی به میزبانی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه  تهران مستقر در استان البرز، اظهار کرد: نزدیک به 65 درصد کشور ما بیابان است که رها شده در صورتی که  که بیابان منشا تولید ثروت در کشور بوده  یعنی در امنیت غذایی هر جای کشور را بررسی کنید بیابان جایی ندارد و تعریف نشده ‌است. 

موسوی با بیان اینکه بیابان اهمیت امنیت غذایی کشور است افزود: یکی از منابع تامین امنیت غذایی چه در دام و تولید پروتئین و چه در محصولات کشاورزی و خوراک دام است که  این دو رکن بیابان و مرکز تولید محصولات کشاورزی در محیط های کنترل شده  و در کشور مغفول مانده است.  

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی در ادامه گفت: مرکز تولید محصولات کشاورزی در محیط های کنترل شده  که در امنیت غذایی کشور هم حائز اهمیت است یکی از  راه های  نجات کشور برای گذر از بحران خشکی و کمبود منابع آبی و تامین امنیت غذایی پایدار در کشور ایجاد  شهرک‌های گلخانه‌ای است. پروژه‌های زیادی در دست اقدام است.

موسوی خاطر نشان کرد: در استان البرز زمین‌های کشاورزی بسیار محدود است که عمدتا باغ‌های کوچک هستند که از نظر مساحت کم بوده  و به ویلا و خانه تغییر کاربری دادند اما  راهکار اینکه از این تغییر کابری جلوگیری کنیم ایجاد شغل پردرآمد کشاورزی است. 

وی در خصوص ایجاد مزرعه آموزشی و پژوهشی گفت: دانشگاه تولید علم می‌کند و در حال تربیت دانشجو و محقق است پس بایستی با پیشرفته ترین و به روزترین فن آوری‌های روز  دنیا دانشجو و محقق را آشنا کند تا آنها در جامعه نشر دهند. پس در بحث مزرعه آموزشی  و پژوهشی یک ماموریت داریم باید برای دانشجوی کشاورزی مزرعه ایجاد کرد.

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه بضاعت دولت و دانشگاه  های دولتی این نیست که بتواند دانشگاه را به این سمت ببرد و ایجاد مرزعه و زمین کشاورزی داشته باشدافزود: سرمایه گذاری و نقدینگی میخواهد و ما این آمادگی را داریم که با بخش خصوصی مزرعه های آموزشی ایجاد کنیم. آمادگی این را داریم که 100 هکتار از زمین ها را در سطح  فضای بسته و کشاورزی  هوشمند و پیشرفته ایجادکنیم و مردم به بهانه این جاذبه های طبیعی بیایند و وارد علم کشاورزی شوند.

وی خاطر نشان کرد: باید یک شهرک هوشمند کشاورزی پیشرفته ایجاد کنیم و این امر با همکاری دستگاه های مربوطه جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های کشاورزی محقق خواهد شد. وقتی دانشجو  وارد این فضا می شود تفاوت را احساس کند و برایشان انگیزه ایجاد شود. 

با مشارکت دانشگاهی میتوان به انبوه سازی کشاورزی رسید

علیرضا بزرگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی نیز در این نشست مشترک گفت: من آینده را در این حوزه اگر با این مسیری که در پیش داریم حرکت کنیم، آینده خوبی نمی بینم. مهمترین منابع که منبع پایه آب و خاک و هوا و محیط زیست است را به مخاطره می اندازیم و اگر ریشه یابی کنیم ما مدل خوبی برای توسعه بخش کشاورزی نداریم.

بزرگی ماموریت ویژه شرکت شهرک‌های کشاورزی را  توسعه و تسهیل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست و بیان داشت: زمانی بخش کشاورزی توسعه پیدا کند که از مسیر توسعه سرمایه گذاری بگذرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به صورت قطره چکانی وارد می‌شود ولی سیلابی خروج سرمایه داریم. و برای ایجاد سرمایه گذاری باید جذابیت ایجاد کرد. در این زمینه آسیب شناسی شد و ایرادها را یافتیم و روغن کاری کردیم و بسته‌ای جذاب سرمایه گذاری را ارائه دادیم.

رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: ما نیاز به طرح مطالعاتی گلوگاه‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، نیاز به تیم علمی برای ایجاد کشاورزی بزرگ مقیاس  و انبوه سازی داریم برای تحقق این امر باید کارگروهی متشکل هیات علمی دانشگاه و تیم اقتصادی و ظرفیت های شرکت شهرک‌ها تشکیل شود. 

 بزرگی ادامه داد: کشاورزی در حال حاضر خرده مالکی است که باید تبدیل به کشاورزی بزرگ مقیاس شود برای این کار باید انبوه سازی کنیم و برای انبوه سازی در کشاورزی نیازمند همکاری تیم علمی دانشگاه هستیم.

ایجاد اشتغال با احداث شهرکهای گلخانه‌ای

عبدالرضا بازدار رئیس جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه این نشست بیان داشت: در استان البرز بیش از 70 درصد از اراضی زیر یک هکتار است و عمدتا هم برای ساخت و ساز و داخل بافت قرار گرفتن گذاشته شده که ساخت ساز های اینچنینی باعث بد قواره شدن استان شده است چرا که متاسفانه هرکس از منظر خود، ساخت و ساز می‌کند.

وی گفت: این نگاه به توسعه ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای نگاه مثبتی است که این اتفاق و تولید در محیط کنترل شده و گلخانه‌ای زمینه ساز اشتغال و درآمد و تولید می‌شود.

بازدار خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از توسعه کشاورزی کشور مدیون توسعه تحقیقاتی کشاورزی است اما باید قابل پیشرفت باشد و از این ارضی برای سرمایه گذاری و تولید گلخانه استفاده شود.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.