البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
X

دولت با معافیت مالیاتی به کسب و کارهای اجتماعی کمک کند/لزوم تقویت دانشِ کارآفرینی در دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی

دولت با معافیت مالیاتی به کسب و کارهای اجتماعی کمک کند/لزوم تقویت دانشِ کارآفرینی در دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی


مهدی قربانی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تبریک هفته منابع طبیعی، اظهار داشت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، یک وظیفه همگانی محسوب می‌شود و افراد حقیقی و حقوقی باید نسبت به صیانت از محیط زیست، تکالیف خود را به درستی انجام دهند لذا مسئولیت اجتماعی باید در سازمان‌ صنعت معدن نیز هدفمند دنبال شود.

وی افزود: برای تقویت مسئولیت اجتماعی، شرکت ها باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و با پایه گذاری شیوه تفکر جدید اقتصادی، از شدت بحران های مالی، جلوگیری کنند.

تقویت مهارت ورزی و دانش فناوری در دانشگاه‌ها 

قربانی تصریح کرد: برنامه درسی منابع طبیعی در کشور به دانشگاه تهران واگذار شده و با ایجاد شبکه نخبگانی تلاش داریم برنامه ریزی جدید درسی رشته های منابع طبیعی به سمت کاربردی هدایت شود. هدف ما این است بُعد مهارت ورزی و دانش فناوری در دانشگاه تقویت شود.

این مسئول دانشگاهی با ابراز تاسف از اینکه جای “توسعه روحیه کارآفرینی” در دانشگاه‌ها خالی است، ادامه داد: سازمان‌های دولتی استخدام محدودی دارند لذا برای رشته هایی مانند کشاورزی و منابع طبیعی باید دانش کارآفرینی را از دانشگاه‌ها تقویت کنیم.

ایجاد کسب و کار طبیعت محور در راستای کسب و کارهای اجتماعی

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: در این راستا با همکاری مجلس شورای اسلامی و موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار در کشور موفق شدیم در اعطای تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ متعلق به وزارت جهاد کشاورزی، سرفصل کسب و کارهای طبیعت محور گنجانده شده است. 

وی با عنوان اینکه تعامل ما برای اعطای تسهیلات صندوق کارآفرینی امید خواهد بود، اذعان داشت: تلاش ما این است که بتوانیم بخشی از تبصره ۱۸وزارت جهاد به دانشگاه واگذار شود. تا کنون دانشگاه در چرخه اقتصاد و تسهیلات بانکی قرار نداشته ولی با پیگیری انجام شده، دستورات لازم ابلاغ شده و با امضای توافق نامه نهایی، موسسه کسب و کار اجتماعی دانشکده منابع طببعی، مسئول شناسایی، هدایت و راه اندازی کسب و کارهای طبیعت محور برای فارغ‌التحصیلان خودمان خواهیم بود.

قربانی توضیح داد: بستر قانونی در کشور بوده اما متاسفانه تا کنون انجام نشده. قانون اساسی بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی ماده ۲۳ و ۲۲، این اجازه قانونی را به ما داده که به فارغ‌التحصیلان، تسهیلات بانکی ارائه کنیم تا دانشجویان ما پشت صف آزمون‌های استخدامی سازمان‌های دولتی قرار نگیرند و بتوانیم نیروی متخصص کارآمد بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به جمع تولید کشور اضافه کنیم.

دولت با معافیت مالیاتی به کسب و کارهای اجتماعی کمک کند

این‌ مسئول دانشگاهی اظهار کرد: در کسب و کار اجتماعی این نکته حائز اهمیت است که با این کسب‌وکار، شهروندان مجبور نخواهند بود تمام مسائل را به دولت بسپارند در اینصورت مجبور می‌شوند از دولت نیز انتقاد کنند. بنابراین دولت باید به این سمت هدایت شود که از طریق معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌ها کمک کند که این مسئولیت اجتماعی به درستی احیا شود. از طرفی این فضای ایجاد شده به شکوفایی استعدادها نیز کمک خواهد کرد.

قربانی با اشاره به فعالیت های دانشکده منابع طبیعی، اظهار داشت: بیش از ۶۰ نفر هیات علمی و بیش از ۴۰درصد از اساتید با درجه استاد تمام در دانشگاه تهران و بیش از ۹۰۰ نفر دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی، مشغول به فعالیت هستند لذا باور داریم این ظرفیت و سرمایه انسانی، می تواند در خدمت حل مسائل و چالش های مهم مردم در منابع طبیعی و محیط زیست کشور، تاثیر گذار باشد.

 تصویب رشته تحصیلی “فناوری و کارآفرینی در منابع طبیعی”

قربانی تصریح کرد: در دانشکده منابع طبیعی در ماه‌های اخیر تلاش کردیم با نگاه راهبردی و همفکری اعضای هیات علمی دانشکده در راستای مرجعیت علمی دانشکده منابع طبیعی در حوزه های پژوهشی و آموزشی، گام های مهمی برداریم و در حوزه آموزشی موفق شدیم دو رشته بین رشته ای برای اولین بار در کشور مصوب کنیم و از سال آینده اول مهر، پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

قربانی با اشاره یکی از رشته های دانشگاهی ذکر شده تصریح کرد: رشته تحصیلی “مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی” در مقطع کارشناسی ارشد تاکید دارد بر اقتصاد دریا پایه که در سیاست های کلی توسعه هفتم کشور بر این موضوع اقتصادی و پرداختن به موضوع مدیریت سواحل تاکید شده است. با توجه به نیاز جامعه این رشته تدوین شد.

این استاد دانشگاهی به یکی دیگر از رشته های جدید تصویب شده در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اشاره کرد و اظهار داشت: رشته “فناوری و کارآفرینی در منابع طبیعی” با توجه به اهمیتی که داشت برای اولین بار در ایران مصوب شد که از اول مهر ماه سال آینده در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش دانشجو داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.