البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
X

آیا پروژه قطارشهری کرج پس از ۲۰ سال ؛امسال افتتاح می شود؟

آیا پروژه قطارشهری کرج پس از  ۲۰ سال ؛امسال افتتاح می شود؟


به گزارش خبرنگار البرز نیوز، طی بازدید شهردار کرج و اعضای شورای این شهر که با همراهی تعدادی از اصحاب رسانه از دو ایستگاه آیت‌الله طالقانی و ۴۵متری گلشهر، انجام شد؛ مسیر رفت و برگشت بین این دو ایستگاه نیز با اولین قطار شهری کرج طی شد و عملیات تست گرم در قطعه نخست خط ۲ به طول ۶.۵ کیلومتر از چهار راه طالقانی تا گلشهر انجام شد.

پروژه قطارشهری کرج از حدود ۲۰ سال گذشته آغاز شد و در چندین دوره از مدیریت شهری این شهر پرجمعیت و پرتردد با فراز و فرودهایی همراه بود. 

کلانشهر کرج از یک طرف بیش از ظرفیت و توانش، جمعیت دارد و از طرفی، دیگر هوای پاکی برای نفس کشیدن ندارد. به گواه مسئولان محیط زیستی با تردد وسایل نقلیه، بیش از ۷۰درصد از هوای کرج، آلوده است.

در این راستا، قطار شهری و مترو شاید بتواند اندکی از فشار تردد سطح کلانشهرهایی چون کرج کم کند اما به شرط آنکه این پروژه بیش از گذشته، پیش برود و توقف غیرمجاز، نداشته باشد.

امروز مردم کرج از مسئولان مدیریت شهری کرج، وعده افتتاح بهمن ماه جاری را گرفته اند. پیش از این، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج گفته بود که حدفاصل دو ایستگاه آیت‌الله طالقانی و ۴۵متری گلشهر در روز ۲۲ بهمن امسال افتتاح خواهد شد اما رئیس شورا گفت که ادامه پروژه اعتبار جدید می‌خواهد و زمان افتتاح این مسیر باید با حضور ریاست جمهوری انجام شود که همزمان شرایط موافقت تخصیص اعتبار حاصل شود.

با این وجود یکی دیگر از اعضا گفت که تجهیز این دو ایستگاه هنوز جای کار بیشتری دارد و ممکن است افتتاح به بهمن ماه امسال نرسد.

هدف مدیریت شهری، تحویل متروی استاندارد است 

مهرداد کیانی، شهردار کرج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمان و هزینه زیادی صرفِ راه‌اندازی قطار شهری شد اما خوشحالم در دوره مدیریت من و دوستانم در شورای شهر کرج این پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت. تلاش می‌کنیم ضمن راه‌اندازی سایرایستگاه‌ها این پروژه را به استانداردهای قابل قبول، نزدیک کنیم.

کیانی خاطرنشان کرد: این تعهد و الزامی است برای مجموعه مدیریت شهری تا هر چه زودتر مترو را به صورت نهایی به بهره‌برداری برساند.

شهردار کرج با عذرخواهی از شهروندان بابت تأخیر در راه‌اندازی پروژه قطار شهری گفت: اراده مدیریت شهری بر این است هر چه سریع تر موضوع مترو به سرانجام برسد و شهروندان شاهد یک مترو با کیفیت و استاندارد باشند.

کیانی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان البرز گفت: خوشبختانه به تعهدات اعلام شده در این سفر عمل شده و امروز استاندار و وزیر کشور پیگیر هستند تا عقب ماندگی ایجاد شده در این بخش جبران شود.

لزوم تزریق اعتبار در پیشرفت پروژه

علی قاسم پور، رئیس شورای  شهر کرج از تست گرم قطار شهر کرج در پروژه قطارشهری خبر داد و گقت: بهره‌برداری از پروژه قطارشهری به عنوان پروژه نیمه تمام دوره های قبل مدیریت شهری، یکی از اولویت‌های دوره ششم بود لذا به همت سازمان حمل و نقل ریلی به زودی قطار مسیر طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: بعد از یک مرحله تست سرد رام قطار ۲۰۱ پروژه خط۲ با برق دار کردن خط اجرایی پروژه، تست گرم نیز انجام شد و قطار با حرکت از سکوی شمالی‌ایستگاه آیت الله طالقانی، ضمن عبور از ایستگاه‌های میدان شهیدآجرلو، سه راه رجایی شهر، دهقان ویلا، میانجاده به‌ ایستگاه ۴۵ متری گلشهر رسید.

رئیس شورای شهر کرج گفت: در این دو تست نکات عمرانی و تجهیزاتی مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از تغییر خط مجدد به سمت‌ ایستگاه آیت الله طالقانی بازگشت.

قاسم پور در ارتباط با زمان افتتاح پروژه گفت: با توجه به لزوم سرعت ادامه پروژه و تجهیز سایر ایستگاه ها، تزریق اعتبار یکی از اولویت های مدیریت شهری کرج است. مقرر شده افتتاح قطار شهری کرج بر روی خط ۲ ریلی این کلانشهر در ایام دهه فجر انجام شود اما زمان دقیق آن بستگی به حضور ریاست جمهوری دارد.

وی یادآور شد: بودجه لازم برای اجرای مصوبات مربوط به قطار شهری کرج، بیش از میزان اعتبار تخصیص یافته در سفر رئیس جمهور به استان البرز بود، حداقل انتظار ما از دولت این است که زمین دانشگاه خوارزمی برای دپوی متروی کرج در اختیار شهر قرار گیرد تا به هدف نهایی مدیران شهری که کمک به تحقق هوای پاک و کاهش ترافیک و آلودگی است، برسیم.

 قاسم پور گفت: وزیر علوم و تحقیقات با این موضوع موافقت نکرد و بررسی موضوع به جلسه بعدی موکول شد که اکنون درحال پیگیری های لازم در این رابطه هستیم. هدف نهایی، اتصال خط متروی تهران – کرج از میدان شهید سلطانی به کمالشهر است تا بار ترافیکی موجود در این مناطق کم شود.

یک رام از دو رام قطار تجهیز شده است 

خلیل کوزه کنانی مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج نیز در جمع خبرنگاران با عنوان اینکه تجهیزات قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج در مرحله تکمیل نهایی و آماده سازی کامل است، اظهار داشت: خط ۲ قطار شهری کرج دارای ۲ رام قطار است که اکنون یک رام آنها روی ریل قرار گرفته و رام دیگر در حال تعمیر و آماده سازی است.

وی افزود: در گام اول و در ساعاتی از روز یک رام قطار به صورت رایگان مسافران را بین دو ایستگاه جابجا خواهد کرد.و پس از تجهیز رام دوم ، این خط ریلی تجاری سازی شده و به طور کامل خدمات رسانی خواهد داشت.

کوزه کنانی ادامه داد: اتصال ایستگاه چهارراه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی به عنوان گام بعدی برای انجام بخش دیگر از خط ۲ قطار شهری کرج هدفگذاری شده است.

به گفته مسئولان مدیریت شهری کرج، احداث هر کیلومتر مترو این پروژه بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و این در حالیست که بودجه امسال شهرداری کرج ۶ هزار میلیارد بود. 

با این وجود و با توجه به نیاز فوری رام دوم قطار و کمبودهایی که در نصب و تجهیز وسایلی همچون پله برقی، آسانسور و فضای داخلی و محیطی هر دو ایستگاه وجود دارد در نهایت امسال همین دو ایستگاه به بهره برداری می‌رسد اما باید دید چه تعداد از شهروندان کرجی، برای مسیر بدون توقف خود از چهارراه طالقانی تا ۴۵متری گلشهر و بالعکس، تردد با قطارِ زیر شهر را به ماشین سطحِ شهر، ترجیح می‌دهند؟ و اینکه قطاری با اعتبار هنگفت، چه میزان از مشکلات ترددی و تنفسی شهروندانش را کاهش خواهد داد.

گزارش: معصومه امین زاده


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.