البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
X

یک روز هوای پاک سهم مردم کرج در سال ۱۴۰۱/افتتاح ۲۷ پروژه زیست محیطی با هدف ایجاد هوای پاک

یک روز هوای پاک سهم مردم کرج در سال ۱۴۰۱/افتتاح ۲۷ پروژه زیست محیطی با هدف ایجاد هوای پاک


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، مجید درگی در نشست خبری در آستانه ۲۹ دیماه و روز هوای پاک، اظهار داشت: هفته پاک از روز ۲۴ دیماه شروع شد که با توجه به تعطیلی ادارات این برنامه ها با دو روز تاخیر آغاز شد و بخشی از هفته پاک به روزهای ابتدای بهمن انجام می شود.

وی با اشاره به شعار سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۱ با عنوان “محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه” گفت: شعار هفته هوای پاک در سال جاری نیز با عنوان “تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی” نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با عنوان اینکه سال ۱۴۰۱ در شهر کرج فقط یک روز هوای پاک داشتیم، اضافه کرد: در سال جاری ۱۴۲ روز هوا تقریبا قابل قبول بود. ۱۳۲ روز هوای ناسالم برای افراد خاص و ۲۱ روز هوای ناسالم برای همه گروهها گزارش شد. در این مدت ۶ روز کیفیت هوا بسیار ناسالم بود که دلیل آلودگی این ۶ روز مربوط به ریزگردها در ایام تابستان بود.

افتتاح ۲۷ پروژه با هدف ایجاد هوای پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از افتتاح  ۲۷ پروژه زیست محیطی در راستای ارتقای کیفیت هوای استان در هفته هوای پاک خبر داد و گفت: برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا، همزمان با سراسر کشور در دستور کار اداره‌کل محیط زیست استان البرز است.

درگی در ارتباط با افتتاح خانه های محیط زیست افزود: ابن خانه‌ها مکانی برای جمع شدن افرادی است که دغدغه محیط زیست دارند. در این راستا اولین خانه محیط زیست روستایی کشور در روستای فرخ آباد شهرستان فردیس افتتاح شد و سومین خانه محیط زیست نیز در پارک چمران به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با تعدادی از دستگاه های اجرایی و آموزشی، اضافه کرد: به مناسبت هفته هوای پاک، چندین شرکت بزرگ صنعتی، تصفیه خانه‌های خود را افتتاح می‌کنند. همچنین شرکت تولیدی ماموت که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود در روز چهارشنبه آینده به جمع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان اضافه شده و  دوازدهمین ایستگاه سنجش آلودگی البرز به بهره برداری می‌رسد.

درگی با اشاره به تجلیل از شهرداران موفق که در اجرای نظام مدیریت سبز عملکرد موفقی داشتند از دیگر برنامه های هفته هوای پاک به راه اندازی سه سیستم کنترل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از ایستگاه اتوبوس داخل شهری با هدف افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی شهر فردیس روز پنجشنبه آینده انجام می شود.

درگی با عنوان اینکه رونمایی از تابلوی خیابانی در چهارباغ با نام “شهدای محیط بان” ادامه داد: در راستای رسالت و هدف حفاظت محیط زیست، یکصد و پنجاه شهید و بیش از سیصد نفر جانباز در این راه از جان خود گذشتند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد است اولین کنگره شهدای محیط زیست را در سال آینده برگزار کند که در این ارتباط اولین جلسه ستادی در استان البرز برگزار شد.

تردد خودرو بیشترین عامل آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: برای اولین بار در استان البرز طی دو ماه اخیر، حدود یکصد واحد تولیدی را به دلیل ایجاد آلاینده‌ها به دستگاه قضایی معرفی کردیم. 

درگی با عنوان اینکه حدود ۷۰درصد آلاینده‌ها مربوط به تردد خودرو است و ۳۰درصد دیگر از آلودگی مربوط به صنایع می شود، افزود: در ماده ۱۳ قانون هوای پاک به صنایع یکسال فرصت داده شده که از سوخت استاندارد استفاده کنند ولی در هر صورت خروجی واحدهای صنعتی باید استاندارد باشد.

این مسئول با اشاره به نوع سوخت وسایل نقلیه که بررسی کیفیت آن خارج از اختیارات سازمان محیط زیست است، تصریح کرد: افزایش وسایل نقلیه عمومی می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما تصمیم برای تردد زوج و فرد وسایل نقلیه شخصی و جلوگیری از تردد خودرو تک سرنشین از جمله تصمیماتی است که در شرایط بحرانی اتخاذ خواهد شد.

این مدیر استانی در ارتباط با مدیریت شهری و جمع آوری صنوف متخلف، گفت: به صورت موردی در ارتباط با آلودگی صوتی از طرف مردم گزارش می‌رسد و این موضوع از طرف مدیریت محیط زیست رسیدگی می‌شود که اگر پیگیری نشود به مقام قضایی ارجاع می‌کنیم. 

آزادراه تهران-شمال بدون مجوز محیط زیست 

وی در مورد پروژه ملی آزادراه تهران-شمال گفت: این پروژه حدود ۳۰ سال شروع شده و تا کنون هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست دریافت نکرده است. به رغم مخالفت سازمان این پروژه شروع شد و تمام زمین ها به رایگان در اختیار پروژه قرار گرفت. اما منابع طبیعی هم هیچ درآمد و جریمه ای از این پروژه بدست نیاورده که برای خسارت های محیط زیستی هزینه شود اما مشاوری برای این پروژه در استان البرز به کار گرفته شده که خسارت‌های زیست محیطی و صدماتی که به واسطه تخلیه نخاله و تخریب حیات وحش به حیوانات و ماهی ها وارد شده، برآورد هزینه شود.

وی در ارتباط با تالاب صالحیه گفت: درصدد هدایت حق آبه به سمت تالاب هستیم اما عاملی که منجر به بیابانی شدن تالاب صالحیه شده، زهکشی این منطقه است که سالها قبل بدون مطالعه انجام شده و البته شترهای سرگردان نیز عامل ریزگردها هستند.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.