البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
X

استفاده کشاورزان از آب نامتعارف سیاه جوی/ شهردارهای کرج و محمدشهر آب‌ها را به ماهدشت هدایت کرده و یک ریال هزینه نمی‌دهند+ فیلم

سال‌های متمادی است که ساکنان محدوده ماهدشت از مشکلات نهر سیاه جوی رنج می‌برند و هدایت آب های کانال سیاه جوی به اراضی زراعی یکی از عمده ترین مشکلات در فصل بارندگی در منطقه است. این مطالبه به حق مردمی در چند دهه اخیر مغفول مانده چراکه بهانه‌هایی مانند کمبود اعتبار و عدم هماهنگی های بین بخشی مطرح بوده است.


به گزارش البرز نیوز از البرز، چند دهه بیشتر است که در مسیر دلمبر، آب وارد سیاه جوی می شود و در این ارتباط شهرداران به دلیل توسعه شهری و بارش های کم، تمام مجاری رودخانه ای و مسیر این نهر را گرفته و تبدیل به جاده و معبر کرده اند.

چشم انداز امروز این است که تا ۶۰ متر مکعب می تواند آب در حوزه دلمبر تا سیاه جوی اتفاق بیافتد که بخش عمده آن فقط تولید پساب شهری است. 

نهر دلمبر و کانال سیاه جوی در مجموع به طول ۴۰ کیلومتر در شهرستان کرج وجود دارد. مسیر نهر دلمبر در شمال غربی گوهردشت و شمال باغستان جاری است که نقش مهمی در انتقال سیلاب برون شهری کرج، دره سیاه کلار، محمودآباد و دره آتشگاه دارد. همچنین انتقال آب های سطحی منطقه از این نهر جاری می شود. این نهر از ارتفاعات مناطق ذکر شده، شروع و تا ابتدای اتوبان تهران قزوین در پل حصارک به طول ۸ کیلومتر ادامه دارد. 

کانال سیاه جوی از انتهای نهر دلمبر در پل حصارک و در ابتدای جاده قزلحصار شروع می شود. بعد از مسیری حدود ۳۲ کیلومتر در رودخانه شور منتهی می شود که در نهایت وارد حوضچه آبخوانِ حوض سلطان تخلیه می شود.

در طول مسیر حدود ۳۲ کیلومتری نهر سیاه جوی به ترتیب در محدوده های جاده قزلحصار، شهر محمدشهر و شهر ماهدشت عبور می کند. طول سیاه جوی در مسیر جاده قزلحصار حدود ۱۲ کیلومتر، در محمدشهر حدود ۵ و نیم کیلومتر و در ماهدشت حدود ۱۵ کیلومتر جریان دارد.

شهرداران کرج، محمدشهر و ماهدشت باید به وظایف خود عمل کنند

در اسفند سال گذشته، مجتبی عبداللهی استاندار البرز در جلسه حل فوری مشکل نهر سیاه جوی در ماهدشت بر اساس بازدیدهای میدانی و مطالبات مردمی با عنوان اینکه برنامه آب منطقه‌ای البرز در راستای ساماندهی نهر سیاه جوی، وارد فاز اجرایی شد، گفته بود که اکنون با توجه به تقسیم کار صورت گرفته و برنامه ریزی و اقدام از سوی شرکت آب منطقه ای استان باید شهرداری های کرج، محمدشهر و ماهدشت به وظایف خود عمل کنند.

استفاده کشاورزان از آب نامتعارف سیاه جوی

رضا قاسم پور، معاون مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز و رئیس اداره شهرستان کرج در ارتباط با مشکلات عمده زیست محیطی نهر سیاه جوی در محدوده قزلحصار، محمدشهر و ماهدشت به البرز نیوز گفت: هدایت آب های کانال سیاه جوی به اراضی زراعی یکی از عمده ترین مشکلات منطقه است چراکه بیشتر این فاضلاب به صورت پمپاژ یا هدایت مسیر نهر به عنوان آبیاری محصولات صیفی‌جات و سبزیجات از آب های نامتعارف و خاکستری سیاه جوی به عنوان مصارف کشاورزی استفاده می شود. این اقدام، خطرات زیست محیطی بسیاری برای سلامت مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت.

قاسم پور در ارتباط با اقدامات اولیه سال جاری اداره حفاظت محیط زیست استان البرز، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که اداره محیط زیست شهرستان کرج و دانشگاه علوم پزشکی انجام داده است از شرکت های آب و فاضلاب و شهرداری کرج به عنوان تهدید علیه بهداشت به مراجع قضایی اعلام جرم کرد و این پرونده به صورت ویژه از سوی دادستانی محمدشهر و ماهدشت به صورت ویژه بررسی شد.

دخالت دادستانی به عنوان مدعی العموم

وی ادامه داد: معاون دادستان کرج در بحث فاضلاب نامتعارف و کانال سیاه جوی که برای کشاورزی استفاده می شود و می تواند تهدیدی علیه بهداشت عمومی باشد به عنوان مدعی العموم وارد شد و با جدیت پیگیری کرد.

معاون حفاظت محیط زیست استان البرز، گفت: طی برگزاری جلسات و بازدید میدانی دادستانی به شهرداری کرج و آب و فاضلاب این مسئولیت تفهیم اتهام شد که باید هر دو در بحث مشکلات زیست محیطی سیاه جوی ورود کنند لذا منتظر هستیم این دستورات قضایی صادر شود.

مشکل آبگرفتگی ماهدشت به علت هدایت آبهای کرج و محمدشهر است

داوود نجفیان در پاسخ به سئوال البرز نیوز مبنی بر ساماندهی نهر سیاه جوی با اشاره به قانون شهرداری ها، گفت: متولی مدیریت، حفظ، نگهداری، لایروبی، ساماندهی و اجرای داخل مسیرها و رودخانه ها تا شهر بر عهده شهرداری هاست لذا شهرداری ها می بایست با نظارت وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای استان، مطالعاتی برای رفع گرفتگی مسیر رودخانه یا نهر، انجام داده و اجرای طرح کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به مشکل مهم آب گرفتگی در ماهدشت، گفت: شهرداری کرج برای جمع کردن آب شهری، بخشی از این مسیر را، لوله گذاری کرده و با جمع کردن آب در پایین دست رها می کند.‌ شهرداری محمدشهر نیز آب سطحی را جمع کرده و به پایین دست رها می کند. در دشت ماهدشت که شیبی ندارد این آب ها جمع شده و منجربه آب گرفتگی می شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ سال این اتفاق افتاده و در سال‌های اخیر نیز که در شرایط بارندگی برای مدیریت بحران، شهرداران به فکر چاره بودند. با توجه به هزینه میلیاردی ساماندهی سیاه جوی، توقع استان، اعتبار ملی بود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم این طرح تنها با لایروبی، ساماندهی می شد که با کوچکترین بارندگی، فاضلاب های مسیر نیز به آن اضافه شده و به سمت ماهدشت جاری بود.

پروژه ساماندهی نهر سیاه جوی پیشنهاد آب منطقه ای بود

نجفیان گفت: شرکت آب منطقه ای استان برای رفع مشکل به استانداری پیشنهاد داد که طی بازدیدهای انجام شده، لیستی از پروژه ها فراهم شود و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات فعلی آب منطقه ای تا قبل از تخصیص اعتبار لازم، بخشی از مشکلات سیاه جوی حل گردد.

وی با عنوان اینکه قرار شد شهرداران کرج، محمدشهر و ماهدشت نیز در این ارتباط مشارکت کنند، یادآور شد: با تقسیم وظایف مقرر گردید حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان از منابع مالی شرکت هزینه کنیم که در این راستا، پیمانکار نیز تاسیس کارگاه کرد و تا کنون ۸ میلیارد هزینه شده است.

شهرداران کرج و محمدشهر یک ریال هزینه نکردند

این مدیر استانی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد آب ماهدشت مربوط به شهرهای کرج و محمدشهر است اما شهرداران کرج و محمدشهر برای طرح ساماندهی یک ریال هزینه نکرده اند اما شهردار ماهدشت که دچار این بحران شده است با اعتبار شهر، نسبت به خرید مصالح برای اجرای پروژه، اقدام کرد

این مدیر با انتقاد از نظر شهردار محمدشهر مبنی بر عدم همکاری شرکت آب منطقه ای، گفت: شرکت آب منطقه ای به خاطر مردم به این مساله چندین ساله ورود کرد در حالیکه هیچ وظیفه ای نداشتیم و شهرداران باید خود اقدام می کردند و شهرداری محمدشهر حتی بعد از ۳ ماه تنها یک بیل مکانیکی برای لایروبی استفاده کرد.

نجفیان با عنوان اینکه در حال حاضر حدود ۴۲۰ متر از مسیر،‌ ساماندهی شده، ادامه داد: استاندار البرز پیشنهاد داد چشم انداز طرح را طوری ببینیم که از دوباره کاری جلوگیری گردد و حداقل تا ۲۰ تا ۳۰ سال آینده مشکلی ایجاد نشود.

این مسئول ادامه داد: شرکت آب منطقه ای بجای ۵ میلیارد، ۸ میلیارد هزینه کرده است در حالی که در این طرح وظیفه ای نداشت اما با طرحی که شروع شده و با اتمام دو کیلومتر کانال کشی داخل شهر ماهدشت، هر آبی وارد این شهر شود از کانالهای ایجاد شده وارد زمین های کشاورزی می شود که مسکونی نیست.

وی با عنوان اینکه ۳۰ میلیارد تومان مشکل ماهدشت در میان مدت حل خواهد شد، گفت: برای اتمام پروژه آمادگی داریم ۱۰ میلیارد هزینه کنیم و به شهرداران پیشنهاد شد که مجموعا مبلغ ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنند و امیدواریم امسال با همت مسئولان ذیربط، طرح ساماندهی سیاه جوی قبل از شروع فصل بارندگی و سیلاب به اتمام برسد..

شهرداری ماهدشت به تعهدات خود عمل کرد

نعمت امیری، سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر ماهدشت در ارتباط با ساماندهی سیاه جوی به البرز نیوز گفت: با پیگیری های انجام شده حدود ۷۰۰ متر کانال کشی توسط شرکت آب منطقه ای با مشارکت شهرداری ماهدشت صورت گرفته است.

وی با اشاره به توقف حدود یک ماه پروژه کانال کشی سیاه جوی اظهار داشت: شهرداری ماهدشت به تعهدات خود عمل کرد و ۳ میلیارد ریال برای تهیه مصالح و میل گرد به پیمانکار پرداخت کرد.

سخنگوی شورای شهر ماهدشت گفت: شهرداری های کرج و محمدشهر که قرار بود بخشی از هزینه را پرداخت کنند تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده اند. اما با پیگیری موضوع مقرر شده بعد از اربعین این پروژه تا خیابان نصر در ماهدشت اجرایی شود.

گزارش : معصومه امین زاده


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.