البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
X

یادگاری مدیریت پنجم شهری / شهروندان : اعتراض ها به جایی نمی‌رسد

«شهروندان از شهرداری انتظار ارائه خدمات با کیفیت دارند و هیچ توجیهی برای اهمال در این زمینه قابل قبول نیست» این تاکید سرپرست شهرداری کرج است که به دنبال تذکر امام جمعه این شهر مبنی بر مشکلات زباله های کرج، مطرح شد.


به گزارش خبرنگار  البرز نیوز از البرز، مشکلات زباله های شهری کرج از زمانی شروع شد که معاونت خدمات شهری کرج در دوره پنجم مدیریت شهری ضمن اقدام عجولانه و بدون فرهنگ سازی مناسب، نسبت به جمع آوری سبدهای زباله از در  مجتمع ها و منازل شخصی اقدام کرد.

قرار بر این بود که ضمن جایگزین کردن سطل های مکانیزه و تفکیک سطل زباله های خشک و تر، ساماندهی پسماند از مبداء در سطح کرج روزانه انجام شود و این موضوعی بود که از ابتدای شورای پنجم بارها مطرح شد اما نه تنها اجرایی نشد بلکه مردم را با مشکل پخش شدن زباله جلوی منازل‌شان روبرو کرد.

نارضایتی مردم از پاره شدن کیسه های زباله توسط گربه و پخش شدن زباله و سرازیر شدن شیرابه و وجود حشرات و بوی نامطبوع و منظره ناخوشایند، بارها طی گزارش‌های متناوب از رسانه‌ها منتشر شد اما تفاوتی مشاهده نشد.

به ظاهر شهر توجه داشته باشید

این مشکلات به جایی رسید که آیت الله حسینی همدانی خطیب نماز جمعه کرج در خطبه های خود ضمن چندین تذکر به مدیریت شهری  با تأکید بر اینکه  به‌ظاهر شهر توجه داشته باشید و علی العجاله به تمیزی شهر  بپردازید، گفت:« دائم مراجعه می‌کنند که گربه آمد آشغال‌های شهر را برداشت و فلان کرد. این‌ها هم ‌جایش در خطبه نیست. ببینید مرا به چه‌کاری انداختید که در خطبه درباره گربه صحبت می‌کنم.»

مردم از طرح جمع آوری یک روز در میان زباله رضایت ندارند 

به رغم مشکلات ذکر شده، طرح « جمع آوری یک روز در میان زباله» در دوره ششم مدیریت شهری کرج مطرح و در چند منطقه به صورت آزمایشی اجرا شد که مورد استقبال قرار نگرفت.

این طرح با وجود اینکه در چند شهر کشور با موفقیت روبرو بود اما اجرای آن در کلانشهری چون کرج که بسترسازی مناسبی در ارتباط با تفکیک زباله از مبدا نداشته و نگهداری زباله در منزل مورد پسند مردم نیست، موفق نخواهد بود. تنها آسیب از طرح جمع آوری یک روز در میان زباله، فضای شهری خواهد بود که باید بار زباله های شهروندان را در کوچه پس کوچه‌ها به دوش بکشد.

یکی از ساکنان منطقه چهارصد دستگاه کرج که جزو مناطق آزمایشی اجرای این طرح بود به البرز نیوز گفت: جمع آوری یک روز در میان زباله از سطح شهر خوب است اما به شرط آنکه همه مردم رعایت کنند. بعضی از مردم هنوز با این طرح کنار نیامده و زباله هایشان را هر شب جلوی در منازل و کوچه ها رها می کنند.

این شهروند ادامه داد: زباله ای که یک شب بماند قطعا توسط موش و گربه پخش می شود و تابستان و گرما از طرفی بوی نامطبوع را در منطقه بیشتر می کند.

او گفت: از شهرداری توقع داشتیم به جای برداشتن سبدهای زباله، سطل های تفکیک زباله به شهروندان و مجتمع ها تحویل دهد که حدود دو سال گذشته اما اعتراض ما به جایی نمی‌رسد.

حوزه خدمات شهری خط مقدم خدمات شهرداری است

منوچهر غفاری در نشست بررسی وضعیت خدمات شهری و فضای سبز مناطق ده‌گانه با اشاره به اینکه ملموس‌ترین اقدامات شهرداری توسط خدمات شهری انجام می‌شود، اظهار کرد: از سوی امام جمعه کرج تذکرات جدی‌ در خصوص وضعیت حفظ و نگهداشت شهر دریافت کردیم که این تذکرات کاملا به جا و منطقی بود.

 سرپرست شهرداری کرج در ادامه با بیان اینکه همه دوستان از شورای گذشته تا کنون درگیر نحوه جمع آوری و انتقال پسماند هستند، اضافه کرد: متاسفانه هیچکس برای جایگزین کردن سبدهای زباله جلوی منازل مردم پیشنهاد یا طرح مناسبی ارائه نکرده و خروجی جلسات نیز مناسب نبوده است.

 وی با بیان اینکه عدم جمع آوری صحیح زباله و انتقال آن به مشکلات رفت و روب و نگهداشت شهر  افزوده است، تصریح کرد: برای ساماندهی شرایط فعلی نیاز است همکاران در حوزه خدمات شهر به وظایف خود با حساسیت بیشتری عمل کنند.  

هیچ اهمالی در ارائه خدمات پذیرفته نیست

غفاری توضیح داد: شهروندان از شهرداری انتظار ارائه خدمات با کیفیت دارند و هیچ توجیهی برای اهمال در این زمینه قابل قبول نیست. 

غفاری گفت: طرح جمع آوری یک روز در میان زباله نیاز به بازنگری دارد و باید در راستای جلب رضایتمندی شهروندان هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهیم.

این مسئول تاکید کرد: جمع آوری و حمل زباله وقتی درست انجام نشود، مخاطرات بسیاری به همراه خواهد داشت.

غفاری در ادامه از وضعیت لایروبی برخی مناطق نیز گلایه کرد و گفت:  لایروبی ماهانه انهار در قرارداد پیمانکاران قید شده و عدم انجام انجام آن نشان دهنده عملکرد نامناسب پیمانکار است که باید نظارت بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

به گفته سرپرست شهرداری کرج، عملیات طعمه‌گذاری و جمع آوری سگ‌های بدون صاحب باید انجام شود. همچنین شست و شوی گاردریل و نرده‌ها و آموزش کارگران و سرکارگران باید در دستور کار قرار گیرد. 

گزارش: سیدمهدی اولیایی


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.