البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
X

زنگ خطر گود «باغ ناصر بخت» در حصارک زده شد/ ۷۲ واحد مسکونی با بیش از ۳۰۰ نفر جمعیت در معرض آسیب ریزش

عادت کرده ایم به نوش داروی بعد از مرگ سهراب؛ واینکه بعد از هر اتفاق تازه به فکر جبران خسارت و پیدا کردن مقصر باشیم. حادثه متروپل در کنار تمام تلخی و ناملایماتی که برای کشور داشت، شاید هشدار و تلنگری باشد برای جلوگیری از فاجعه‌ انسانی در کلانشهر کرج با این خبر که: “ریزش گود حصارک، جان ده‌ها شهروند بی گناه را گرفت”


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، حوادث ناشی از گودبرداری غیر اصولی همیشه و در طول ساخت و سازهای بزرگ و کوچک شهری در صدر اخبارِ رسانه ها، منتشر شده که اغلب ناشی از عدم رعایت قوانین ساختمانی بوده و منجر به ریزش ساختمان‌های مجاور می شود.

 یکی از گودبرداری‌های غیر اصولی مربوط به  منطقه حصارک پایین است که موضوع آن بارها  در صحن شورا مطرح و واکنش های بسیاری داشت. گودبرداری حصارک موسوم به باغ ناصربخت در حوزه شهرداری منطقه ۵ کرج است که بیش از ۸ سال از عمر آن می گذرد اما همچنان با بلاتکلیفی، جان مردم را تهدید می‌کند.

وسعت گود ناصربخت، معادل ۶هزار و ۸۰۰ مترمربع است. در مجاورت این گود،‌ ۷۲ واحد مسکونی با بیش از ۳۰۰ نفر جمعیت در معرض خطر ریزش خانه هایشان هستند.

در این راستا، آذر ماه سال گذشته، فرماندار شهرستان کرج در حضور معاون دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان البرز و نمایندگان تام الاختیار شهرداری کرج با مصوبه ویژه ای در ستاد مدیریت بحران شهرستان کرج، ضرب‌الاجل تخلیه فوری ساکنان ساختمان مجاور در گود مورد نظر را صادر کرد‌ اما هیچ خانه ای خالی از سکنه نشد.

مدیر منطقه پنج شهرداری کرج نیز اعلام کرده بود که به زودی عملیات ساخت و ساز در گود حصارک آغاز می‌شود اما از سال گذشته تا کنون از ایمن سازی گود و شروع ساخت و ساز، خبری نیست.

ورود قانون برای جبران خسارت گودبرداری غیراصولی

یکی از کارشناسان حقوقی در حوزه مدیریت شهری،‌ ضمن گفت و گو با خبرنگار البرز نیوز می گوید: در اجرای گودبردای، افراد بسیاری مسئولیت دارند که در این میان کارفرمای پروژه یا ساختمان، موظف است مشخصات املاک مجاور محل گودبرداری را از شهرداری منطقه اخذ کرده و در اختیار طراح نقشه ساختمانی قرار دهد. طراح نقشه با مشخصاتِ املاک مجاور و احتمال خطرات ناشی از گودبرداری، اثرات ایجاد گودبرداری بر ساختمان های مجاور را ارزیابی کرده و نقشه‌ اجرایی را در اختیار سازنده قرار می دهد.

وی با عنوان اینکه سازنده موظف است بر اساس نقشه‌های طراحی شده اقدام به گودبرداری کند، ادامه داد: اگر گودبرداری به صورت غیر اصولی انجام شود، چنانچه هر گونه خسارت به ساختمان‌های اطراف و افراد وارد شود عوامل دخیل در این قضیه می‌توانند در مراجع حقوقی تشکیل پرونده بدهند.

مدیریت بحران برای پیشگیری از حادثه، دخالت می‌کند

محمدرضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز در گفت و گو با البرز نیوز، گفت: موضوع ایمن سازی گود حصارک از طریق فرمانداری شهرستان کرج پیگیری می شود و طی برگزاری جلساتی با شهردار این موضوع دنبال شده است. شهردار نیز باید مالک پروژه را مجاب کند که ضمن ایمن سازی گود، ساکنان حاشیه گود را به جای دیگر منتقل کند.

وی افزود: نظام مهندسی با بررسی های صورت گرفته ناایمن بودن گود را تایید کرده است و چنانچه مالک گود از اجرای کار سرپیچی کند شهرداری باید مستقیما جبران کند که متاسفانه این کار بنا به دلایل نامشخص تا کنون صورت نگرفته است.

این مدیر‌ استانی تاکید کرد: مواردی همچون چگونگی صدور حکم قضایی برای تخلفات صورت گرفته، همکاری مردم برای تخلیه منازل و احتمال کم کاری ادارات مسئول و شهرداری، از جمله شبهاتی هستند که باید روشن و شفاف اعلام شود.

وی گفت: مکاتبات زیادی به فرمانداری کرج انجام دادیم و در آخرین مورد با توجه به اعلام خطر از طرف نظام مهندسی، مراتب پیگیری شد و به همین دلیل، شخصا با حضور در جلسه ستاد بحران شهرستان کرج این موضوع را پیگیری می‌کنم.

فلاح نژاد تصریح کرد:‌ این قبیل موارد در حوزه بحران تعریف نشده اما با توجه به اهمیت موضوع و خطری که جان بیش از ۳۰۰ نفر را تهدید می کند، ضمن دخالت در موضوع و تاکید در تسریع اجرای کار برای کمک به فرماندار و شهردار کرج، مساعدت‌های لازم خواهیم داشت.

این مدیر استانی تصریح کرد: ایمن سازی ساخت و ساز در مرحله اول وظیفه مالک و سازنده پروژه است و بعد شهرداری و در نهایت فرمانداری متولیان شهری هستند که راجع به ساخت و ساز و گودال های ناایمن نظارت دارند و باید شهرداری را هدایت کرد که مشکلی برای شهروندان پیش نیاید و چنانچه حل و فصل نشود در نهایت مدیریت بحران استان برای پیشگیری از حادثه ریزش گود، دخالت می کند.

فلاح نژاد گفت: طی جلسات مدیریت بحران، برای نظارت دقیق در ساخت و ساز، تذکرات ایمن سازی سازه اعلام می‌شود اما متاسفانه اغلب دقت لازم صورت نمی گیرد. حادثه متروپل آبادان به رغم تلخیِ اتفاق اما تلنگری بود برای مدیریت و نظارت بیشتر لذا طی هفته آینده جلسه ستاد بحران با حضور شهرداران، مدیر ادارات کل  راه و شهرسازی، نظام مهندسی، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های خدماتی و حاکمیتی، برگزار می شود.

مالک گودبرداری حصارک متعهد به ساخت شد

جواد چپردار، رئیس شورای شهر کرج در این ارتباط در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای ورود شورا به مسئله گود حصارک، بازدیدهای متعددی توسط اعضا و مسئولان مربوط  از منازل مسکونی حاشیه این گود صورت گرفت.

وی با عنوان اینکه حفاظت از جان مردم به عهده شوراست، اذعان داشت: با وجود اینکه وظیفه شورا تامین منابع اسکان ساکنان حاشیه گود نیست اما در این ارتباط، لایحه‌ای مصوب کردیم که مبلغی برای رهن به ۷۲ خانوار پرداخت شود.

چپردار ادامه داد: اگر قرار باشد گود حصارک پر شود ۵۰۰ روز طول می کشد در حالی‌که این اقدام استحکام لازم را ایجاد نخواهد کرد. بهترین راه ساخت و ساز در همان گود ایجاد شده است.

وی افزود: گودبرداری مربوط به دوره ششم مدیریت شهری کرج نبوده و با تخلف مدیران وقت صورت گرفت اما با توجه به نگرانی ساکنان مجاور گود در این خصوص جلسه‌ای با حضور مالک جدید ملک مذکور (فروشگاه رفاه) برگزار و مقرر شد هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی اقدام شود و در مقابل،‌ مدیریت شهری متعهد شد در تسریع ساخت و ساز همکاری لازم با مالک، داشته باشد. 

رئیس شورای شهر کرج به سفر ریاست جمهوری در البرز اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات جدی مورد تاکید در این سفر،‌ بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم بود که باید به صورت اساسی پیگیری شود.

این مسئول اضافه کرد: با احداث فروشگاه رفاه، وضعیت نابسامان و بحرانی مردم،‌ ساماندهی می شود. در آخرین صورتجلسه در دفتر ریاست جمهوری برای مقدمات این کار، مقرر شد مالک، ساخت و ساز را شروع کند و مدیریت شهری نیز متعهد شد در راستای اجرای کار مساعدت لازم را با مالک داشته باشد که در مجموع به نفع این منطقه و ساکنان نیز خواهد بود.

گزارش: معصومه امین زاده

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.