البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
X

رازی همیشه در تحریم های داخلی و خارجی قرار دارد

رئیس موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی با اشاره به تحریم در واردات و صادرات، گفت: این موسسه در شرایط تحریم و غیر تحریم، همیشه در تحریم است به خصوص در واردات مواد اولیه در سال های اخیر با چالش های زیادی روبرو بوده ایم.


به گزارش البرز نیوز از البرز، علی اسحاقی امروز در بازدید مدیران وزارت امور خارجه و رایزنان اقتصادی  این وزارتخانه از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه منجر به تولید ۸۰ نوع فرآورده در این موسسه شده، اظهار داشت: این موسسه در حوزه پزشکی از ۱۱ نوع واکسن انسانی هفت واکسن را تولید می کند که ۲ نوع دیگر واکسن از طریق واردات و ۲ واکسن دیگر را هم انستیتو پاستور تولید و تامین می‌کند.

اسحاقی به موضوع تحریم در واردات و صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: این موسسه چه در شرایط تحریم و چه غیر تحریم، همیشه در تحریم است به خصوص در واردات مواد اولیه در سال های اخیر با چالش هایی روبرو بوده‌ایم.

وی یکی از مشکلات تحریم را در واردات میمون خاصی برای انجام آزمایشات عنوان کرد و گفت: واکسن کرونای تولیدی رازی به عنوان نخستین واکسن ترکیبی دنیا است که فرم استنشاقی آن همچون یک واکسن جداگانه عمل می کند و جای کار برای صادرات دارد.

اسحاقی  با اشاره به اینکه در حوزه تولید واکسن‌های پزشکی تا یکی دو سال آینده واکسن سیاه سرفه در این موسسه دوباره به مدار تولید بازمی‌گردد، گفت: رازی ۸۵ درصد نیاز کشور در حوزه واکسن‌های پزشکی را تامین می‌کند.

وی تولیدات رازی در حوزه دامپزشکی را با تامین نیاز ۹۰ تا ۹۵ درصدی کشور دانست و افزود: در حوزه واکسن های طیور نیز این موسسه بین ۳۰ تا ۳۲ رصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

اسحاقی اظهار داشت: تولیدات رازی به خصوص فرآورده های پزشکی نیاز داخلی را تامین می کند ولی این تولیدات در خارج از کشور بسیارشناخته شده و طرفداران زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته فقط توانسته ایم سرم های درمانی ضدمار و ضدعقرب گزیدگی تولید این موسسه را به خارج از کشور به خصوص عراق صادر کنیم، گفت: صادرات این تولیدات از سال ۹۲ آغاز شد که در سال ۱۳۹۵ به اوج خود رسید و ایران تنها تامین کننده کشور عراق از لحاظ این فرآورده‌ها است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: فرآورده‌های پزشکی تولیدی این موسسه ظرفیت خوبی برای صادرات دارد به طوریکه در سال های اخیر واکسن های سرخک و سرخچه و همچنین فلج اطفال خوراکی تقاضاهایی برای صادرات داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولیدات پزشکی مقداری ضعف زیرساختی داریم که باید پیگیری برای رفع آن شود، تصریح کرد:  در حوزه واکسن سرخک و سرخچه در خارج از کشور ظرفیت بالایی برای صادرات وجود دارد و واکسن فلج اطفال خوراکی که در دنیا کم است اما در این بخش به تولیدات رازی  نیاز است.

اسحاقی گفت: در حوزه واکسن های دامی ۲۵ واکسن را به جز واکسن تب برفکی که به طور معمول در کشور با کمبود آن روبرو هستیم و از طریق واردات تامین می شود را تولید می کنیم که ظرفیت صادراتی خوبی در این واکسن ها نیز داریم.

وی افزود: در حوزه تولید واکسن های طیور نیز با تولید ۱۵ نوع واکسن با بیش از سه میلیون دز تولید سالانه، ۳۰ تا ۳۲ درصد نیاز داخلی را تامین می کنیم.

محمد جواد همت پناه  رئیس اداره اطلاعات اقتصاد مقاومتی معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم گفت: حضور ما وعده می دهد که تمام ظرفیت های ما در اختیار بدنه اقتصادی وفعالان اقتصادی کشور قرار می گیرد.

وی افزود: ما در صدد هستیم تا باری از دوش مسوولان کشور با کمک به فناوری و انتقال تکنولوژی و صدور محصولات و دانش داشته باشیم.

تیم اقتصادی وزارت امور خارجه روز یکشنبه با حضور خود در موسسه رازی از بخش های این موسسه بازدید و مذاکرات لازم را برای انجام صادرات محصولات رازی داشتند.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.