البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
X

ضرورت ارتقا سطح فرهنگی جامعه در حوره توانمند سازی سالمندان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با بیان اینکه نهادهای خصوصی و حمایتی می توانند نقش مهمی در مراقبت از اشخاص سالمند ایفا کنند، گفت: ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی به منظور توانمندسازی سالمندان و توسعه زیرساخت‌ها در جهت حمایت از سالمندان ضروری است.


به گزارش البرز نیوز از البرز،  نورمحمد فردی در جلسه شورای اداری سالمندان استان البرز گفت:  در استان البرز ۲۰ مرکز بخش خصوصی سالمندان فعالیت دارند که حدود ۱۳۰۰ نفر سالمند هستند و از آنها نگهداری می شود. 

وی افزود: روزانه خدمات توانبخشی، گفتار درمانی، مشاوره، فیزیوتراپی دارودرمانی و… خدمات رسانی می شود.

معاون استاندار تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۸۱ درصد از  سالمندان مستقل هستند و تمام دستگاه ها وظیفه دارند خدمات رسانی مناسب را به منظور رفاه حال سالمندان ارائه کنند.

فردی تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم پدیده سالمندی روزی گریبانگیر همه ما را خواهد گرفت لذا برای خدمت رسانی به آنان اهتمام لازم را داشته باشیم.

معاون استاندار افزود: باید در راستای ارتقاء سطح فرهنگی جامعه پدیده سالمندی و به منظور توانمندسازی سالمندان اقدام لازم انجام شود.

فردی در ادامه جلسه سالمندان گفت:  همزمان با پیشرفت های چشمگیر در حوزه بهداشت و سلامت در یک قرن اخیر به دلیل افزایش سن امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از یک سو و کاهش تمایل به فرزندآوری از سوی دیگر جوامع مختلف با پدیده پیری جمعیت روبرو شده اند.

وی افزود: در جوامع یاد شده با گسترش رفتارهای ناخوشایند با عنوان حقوق سالمندان برای حراست از این قشر جمعیتی شکل گرفت یکی از مسائل حقوق سالمندان حق حریم خصوصی سالمندان به ویژه در رابطه با مراکز درمانی و نگهداری و همچنین خانه و خانواده اهمیت بسزایی دارد.

فردی گفت: در هر صورت کاهش نرخ باروری و مرگ و میر در دهه های اخیر موجب افزایش قابل توجه سالمندان در سراسر دنیا شده است به نظر می رسد کشورهای در حال توسعه نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه حتی ممکن است آهنگ رشد شدیدترین داشته باشند.

معاون استاندار گفت: در واقع بهبود شرایط بهداشتی و ارتقای کیفیت زندگی در جهان امروز و افزایش طول عمر و در نتیجه شمار  سالمندان در ایران بلکه در دنیا شده است و در نتیجه شمار سالمندان در سرتاسر جهان اهمیت سالمندی و توجه به سلامت روانی و جسمانی سالمند را بیش از هر زمان دیگری برجسته ساخته است.

معاون استاندار تصریح کرد: نتایج مطالعات به دست آمده حاکی از آن است که میزان شادکامی سالمندان ساکن در منزل به خاطر برخورداری از حمایت اجتماعی و احترام و محبت اعضای خانواده به طور معناداری از سالمندان ساکن در سرای سالمندان بیشتر است.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.