البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
X

راه‌اندازی کلینیک شکاف کام و لب در بیمارستان امام علی (ع) در البرز

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: بیماران شکاف لب و کام ( لب شکری و کام شکری ) به بیمارستان امام علی (ع) مراجعه کنند


به گزارش البرز نیوز از البرز، محمدمهدی خضروی، فوق تخصص جراحی کودکان با اعلام این خبر افزود: شکاف لب و کام یا همان لب شکری و کام شکری، شایعترین نقص مادرزادی در نواحی صورت و جمجمه در نوزادان است و ممکن است از هر 690 تولد زنده یک نوزاد با شکاف دهانی متولد شود.

وی در خصوص انواع شکاف دهانی گفت : سه نوع شکاف دهانی وجود دارد. شکاف لب به تنهایی، شکاف لب به همراه شکاف کام، شکاف کام به تنهایی. اندازه شکاف ممکن است کوچک باشد یا بصورت شکافی بزرگ تا بینی برسد. شکاف‌کام یا کام شکری ممکن است بصورت سوراخی کوچک در انتهای سقف دهان باشد یا بصورت شکافی در کام باشد که تا جلوی دهان ادامه دارد.

خضروی ادامه داد: موارد غیر سندرومیک که شایعترین علت شکاف دهان است معمولا  به علت تاثیر فاکتورهای محیطی با ژن می باشد. برخی فاکتورهای محیطی مثل کمبود اسید فولیک، مصرف سیگار، چاقی مادر و بیماریهای متابولیک کنترل نشده از جمله دیابت کنترل نشده می تواند در ایجاد شکاف دهانی نقش داشته باشند.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: در هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی با کمک اسکن سه بعدی سونوگرافی، موارد شکاف لب یا لب شکری قابل تشخیص می باشد. اگر شکاف‌کام یا لب در اسکن تشخیص داده نشود، معمولا در بدو تولد و طی معاینات 72 ساعت اول تولد مشخص می گردد.

این فوق تخصص جراح کودکان خاطر نشان کرد: شکاف‌کام و لب توسط تیمی از متخصصین مختلف درمان می شود که شامل تخصص های جراح اطفال ، جراح فک و صورت، جراح گوش و حلق و بینی، جراح پلاستیک و ترمیمی، ارتودنتیست، دندانپزشک اطفال، متخصص پروتزهای دهانی و دندانی، شنوایی سنج، گفتار درمانگر، متخصص ژنتیک ومتخصص رادیولوژی است.

وی افزود: کودک با شکاف دهانی معمولا طرح مراقبتی طولانی مدتی دارد و درمانهای اصلی شامل یک عمل جراحی برای اصلاح شکاف‌لب معمولا وقتی شیرخوار بین 3 تا 6 ماهگی است و یک عمل جراحی برای ترمیم شکاف‌کام معمولا بین 6 تا 12 ماهگی انجام می شود.

خضروی گفت : حمایت تغذیه ای، ارزیابی شنوایی، ارزیابی رشد، گفتاردرمانی ودرمانهای دندانپزشکی و ارتودنتیکی به منظور ارزیابی و درمان تغییر شکل دندانها و مسایل مربوط به آن از جمله درمانهای اصلی در طول برنامه مدون درمانی این کودکان می باشد که معمولا تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی در پایان تاکید کرد : کلینیک و تیم شکاف کام و لب البرز راه اندازی در مجتمع آموزشی و درمانی امام علی(ع)، با هدف ارائه خدمات درمانی، پژوهشی و  حمایتی به نوزادان ،کودکان و نوجوانان دارای شکاف کام و لب در اولین فرصت-که بمنظور اصلاح دفورمیتی و بهبود شرایط زندگی آنان است راه اندازی شده است و این کلینیک بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و هماهنگی بین بخشی، جهت تنظیم ویزیتها ، اقدامات درمانی و مشاوره های لازم فعال است.

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.