البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
X

اگر سه روز مهلت داشتیم امروز کرجی‌ها مترو داشتند/ ادعای افتتاح ۳ روزه مترو بیشتر شبیه بلوف است/ مدیریت شهری قبل یا قانون نمی‌داند یا کاراجرایی نکرده

حرکت سینوسی قطارشهری کرج در زیر پوست شهر که بیش از ۱۸ سال از مدیریت پرحاشیه آن می گذرد با وجود وعده های مکرر، مسیر توسعه خود را تغییر داد و با توجه به زمان تزریق مالی، افتتاح آن به شاید وقتی دیگر، موکول شد.


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، بر اساس مطالعات امکان‌سنجی احداث قطار شهری کرج و حومه که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال ۸۲ انجام شد، معیار ضرورت استفاده از قطار شهری، وجود حداقل ۱۰٬۰۰۰ نفر مسافر در ساعت اوج ترافیک بود و در برخی مسیرها به بیش از ۱۵٬۰۰۰ یا ۳۰٬۰۰۰ نفر مسافر در ساعت اوج خواهد رسید.  

و امروز حرکت قطارشهری کرج بر روی ریل توسعه با وجود وعده های مکرر مدیریت شهری پنجم به رویا و حکایتی تازه از زیر پوست شهر بدل شده است.

اگر سه روز بیشتر بودیم، حالا مترو داشتیم

محمدحسین خلیلی اردکانی، عضو شورای پنجم اخیرا در فضای مجازی در اکانتی با این مضمون، اظهار کرد: “مترو از ایستگاه چهارراه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر در دو ایستگاه ابتدایی و انتهایی آماده است. ایستگاه‌های بین هم حدود ۸۰ درصد آماده است. ۱۵ تا از واگن‌ها را هم تا ایستگاه گلشهر آوردیم. فقط سه روز لازم بود که قطارها را به تونل منتقل کرده و پس از مدتی تست کردن، مسافر گیری کند. متاسفانه اعلام شد که دوره‌ شورای پنجم که می بایست تا آخر مرداد باشد باید نیمه مرداد تحویل شورای بعدی شود. اگر سه روز دیگر مهلت داشتیم امروز مردم از مترو استفاده می‌کردند. ضمناً ۴۸۰میلیارد تومان از اوراق مشارکت برای شورای جدید گذاشتیم تا دنباله کار را ادامه دهند که متاسفانه هیچ کدام انجام نشد.”

شورای پنجم، بی نصیب از افتتاح پروژه

شهردار کرج سابق کرج نیز ۵ مرداد ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفته بود که تست گرم قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج به زودی انجام می شود و این پروژه آماده بهره برداری خواهد شد.

خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ آغاز شد و به علت مشکلات مالی و تغییر مدیریت شهری افتتاح این پروژه به تاخیر افتاد. قرار بود ۶.۵ کیلومتر از این خط تا پایان شورای پنجم افتتاح شود.

ادعای افتتاح ۳ روزه صحت ندارد 

مصطفی سعیدی سیرایی در گفت و گو با خبرنگار البرز نیوز در واکنش به ادعای خلیلی اردکانی، عضو شورای پنجم کرج، گفت: اعضای شورای شهر و مدیریت شهری ادوار قبل، گاهی نظراتی ارائه می کنند که متاسفانه یا قانون نمی دانند و یا کار اجرایی نکردند.

وی افزود: اینکه می گویند  اگر ۳ روز بیشتر بودیم، قطارشهری کرج به بهره برداری می‌رسید  مصداق این است که   بروند از طریق شورای شهر کرج، مشکل مجازات حصر خانگی را حل کنند، لذا خواهش می کنم از این جملات بکار نبرند چراکه این بیشتر نمایش و بازی با الفاظ است.

وی با انتقاد از جوسازی صورت گرفته از مدیربت شهری قبل، اظهار کرد: طی ۳ روز مگر چه اتفاقی قرار بود بیفتد؟ این ادعا کذب  و بیشتر شبیه بلوف است چراکه اصلا در ایستگاه واگنی وجود ندارد. علاوه بر آن هنوز تجهیزاتی مانند پله های برقی و آسانسور نصب نشده است، پس چگونه فقط ۳ روز فرصت نداشته را بهانه می کنند؟

شهردار کرج با عنوان اینکه “بهره برداری” و “افتتاح” دو مقوله متفاوت است، تصریح کرد: اگر با انجام تست گرم، افتتاح صورت گیرد حداقل ۵ تا ۶ ماه از بهره برداری فاصله خواهیم داشت لذا چنین ادعایی صحت ندارد.

اعلام زمان های افتتاح، غیرکارشناسی بود

سعیدی سیرایی با عنوان اینکه تمام تلاش خود را می کنیم که شاهد اتفاقات خوب باشیم، تصریح کرد: خیلی شفاف تاکید می کنم که در گذشته کار کارشناسی صورت نگرفته و چندین مرتبه اعلام زمان افتتاح و پیشرفت کار با مطالعات دقیق، انجام نشده بود. 

وی با عنوان اینکه بار ترافیکی که قطار شهری کرج می تواند جابجا کند باید بر رفع ترافیک شهر تاثیرگذار باشد، اذعان داشت: مبدا مسافرگیری قطار شهری کرج باید از ایستگاه شهید سلطانی باشد که مسافران رسیده از تهران را به سمت کرج هدایت کند.

لزوم فعالیت پروژه از پل فردیس تا طالقانی

شهردار کرج ادامه داد: طبق مطالعات علمی مترو کرج و در راستای سرعت جابجایی مسافر و کاهش ترافیک از پل فردیس باید بعد از ایستگاه شهید سلطانی، قطارشهری کرج به سمت میدان امام حسین، چهارراه مصباح، هفت تیر، طالقانی، سه راه رجایی شهر، ۴۵متری گلشهر، میدان دانشگاه و در نهایت کمالشهر ادامه پیدا کند که در دوره قبل این چنین نشد و در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته لازم است با تامین مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی و فرصت حدود ۱۰ ماه به سمت بهره برداری برسیم.

این مسئول گفت که جلسات متعددی با حضور استاندار البرز و دستگاههای نطارتی برگزار شد و تابع صورت جلساتی که در استانداری تنظیم شده است، خواهیم بود، از طرفی با توجه به داشتن اعتبار لازم به پیمانکار اعلام کردیم صورت وضعیت خود را ارائه کند و بعد از تایید آن توسط مشاورین شهرداری، پول به آنها پرداخت می شود.

شهردار کرج با عنوان اینکه در حال حاضر فعالیتی در این پروژه صورت نمی گیرد، تصریح کرد: اصرار داریم از ایستگاه Q (پل فردیس) به سمت طالقانی، فعالیت بیشتر شود که در مدیریت شهری قبل فعالیت چندانی نداشته است. لذا مقرر شده در این ارتباط طی هفته های آینده، جلسات مشترکی با حضور استاندار البرز، اعضای شورا و دستگاههای نظارتی برگزار شود.

وی در پایان به خبرنگار البرز نیوز گفت که نمی توان زمان مشخصی برای بهره برداری تعیین کرد چراکه بحث تأمین مالی مسئله بسیار مهم و تاثیرگذاری است.

گزارش: معصومه امین زاده


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.