به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، جمالی مدیر کل دامپزشکی استان البرز با تشریح عملکرد یکساله این اداره کل در حوزه مبارزه با بیماریهای دامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴، اولویت اصلی ما صیانت از سرمایه دامی و ارتقای بهداشت عمومی از طریق پیشگیری از بیماریهای واگیر دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام بود که در این راستا بالغ بر ۴ میلیون ۸۲۹ هزار و ۴۶۰ نوبتسر واکسیناسیون (دام سبک و سنگین) در سطح استان به مرحله اجرا درآمد.
وی با اشاره به تنوع بیماریهای تحت کنترل افزود: در این بازه زمانی ۱۲ ماهه، جمعیت دامی استان علیه بیماریهای راهبردی و خطرناکی همچون تب برفکی، آبله، بروسلوز (تب مالت)، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR، لمپیاسکین و هاری ایمنسازی شدند.
مدیرکل دامپزشکی البرز تصریح کرد: این حجم گسترده از عملیات پیشگیرانه با اعزام مستمر اکیپهای عملیاتی به دورترین نقاط و واحدهای دامداری استان محقق شده است. وی تأکید کرد که این اقدامات در قالب یک همکاری مشترک میان اکیپهای بخش دولتی و مراکز مایهکوبی بخش خصوصی به انجام رسیده است.
جمالی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پایش و مراقبت از بیماریها به عنوان بازوی تشخیص اداره دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه مراقبت سرمی و تشخیص بیماریهای مشترک، اقدامات بسیار مطلوبی صورت گرفته است؛ به طوری که طی سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۷۹۷ رأس دام سنگین جهت انجام آزمایشهای تشخیصی خونگیری شده و ۱۲۴ هزار و ۲۳۹ رأس دام نیز تحت پوشش برنامههای مراقبت بیماری سل قرار گرفتند.
وی همچنین آمار مبارزه با انگلهای خارجی دام به عنوان عامل انتقال بسیاری از بیماریها را تشریح کرد و افزود: در سال ۱۴۰۴، عملیات سمپاشی بر روی ۸۳ هزار و ۲۱۹ رأس دام اجرا شد و همزمان ۲۳۶ هزار و ۸۵۷ مترمربع از فضای جایگاههای نگهداری دام جهت پاکسازی محیطی، تحت عملیات سمپاشی و ضدعفونی قرار گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای شبانهروزی پرسنل این مجموعه، بر ضرورت تقویت زیرساختهای بهداشتی، افزایش ضریب نفوذ واکسیناسیون در نقاط صعبالعبور و ارتقای سطح آموزش و ترویج برای بهرهبرداران و دامداران استان در سال پیش جدید تأکید کرد.
انتهای پیام/
منبع خبر: ایلنا




