
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای البرز، حسین امیدیان با حضور در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز با اشاره به موضوع غنیسازی هستهای ایران اظهار کرد: در مفاد آتشبس عدد مشخصی برای غنیسازی ذکر نشده، اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر حق غنیسازی اورانیوم تا ۶۰ درصد را دارد.
وی در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز افزود: پیش از آغاز جنگ نیز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات غیرمستقیم اعلام کرده بود که در صورت رفع تحریمها آمادگی دارد سطح غنیسازی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.
امیدیان در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز با بیان اینکه غنیسازی ۲۰ درصد عمدتاً برای مصارف پزشکی استفاده میشود، گفت: سطوح بالاتر نیز کاربردهای صنعتی از جمله در حوزه کشتیرانی و تأسیسات آبشیرینکن دارد.
وی در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز تأکید کرد: آنچه دونالد ترامپ به دنبال آن بود، رساندن غنیسازی ایران به صفر بود، اما جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را نپذیرفت.
این کارشناس در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست و این موضوع بر اساس سیاستها و رویکردهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مشخص شده است.
امیدیان در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز افزود: ایران بر اساس نیاز و ضرورتهای خود غنیسازی را در مسیر صلحآمیز ادامه خواهد داد و هیچ کشوری حق ممانعت از این حق قانونی را ندارد.
وی در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز همچنین به طرح ۱۰ مادهای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین بندهای این طرح، پذیرش حق غنیسازی ایران است که در کنار سایر مطالبات کشور مطرح شده است.
امیدیان در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز ادامه داد: از دیگر بندهای این طرح میتوان به عدم تجاوز، استمرار کنترل ایران بر تنگه هرمز، رفع همه تحریمهای اولیه و ثانویه، خاتمه تمام قطعنامههای شورای امنیت و شورای حکام، پرداخت خسارت به ایران و خروج نیروهای رزمی آمریکا از منطقه اشاره کرد.
وی در برنامه «امروز البرز» از سیمای البرز خاطرنشان کرد: توقف جنگ در همه جبههها از جمله علیه مقاومت لبنان نیز از دیگر محورهای این طرح است که جمهوری اسلامی ایران بر تحقق آن تأکید دارد.
منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما





