به گزارش خبرنگار البرز نیوز، رضا شادمانفر، شهرساز و پژوهشگر مطالعات شهری با اشاره به ساختار شکلگیری شهر مهستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این شهر که پیش از سال ۱۴۰۱ با عنوان “شهر جدید هشتگرد” شناخته میشد، به دلیل مجاورت جغرافیایی با شهر هشتگرد، بیش از سه دهه دچار تداخل نامگذاری بود تا اینکه در نهایت، نام “مهستان” به صورت رسمی جایگزین شد.
وی افزود: ساختار فضایی مهستان بر اساس الگوی فازبندی طراحی شده است. فازهای ۱، ۲ و ۳ به واحدهای شخصیساز و فازهای ۴ و ۷ به مسکن مهر اختصاص دارند. با این حال، برخی فازها مانند ۵، ۶ و ۸ دارای مرزبندی مشخصی نیستند و این موضوع روند مدیریت شهری را با ابهام مواجه کرده است.
مشکلات ساختاری در مدیریت مجتمعهای مسکن مهر
شادمانفر با اشاره به ضعفهای حکمرانی محلی در این شهر گفت: بسیاری از مجتمعهای مسکونی بهویژه در قالب پروژههای مسکن مهر، با چالشهایی نظیر نبود ساختارهای مدیریتی تخصصمحور، ضعف ظرفیتسازی نهادی، مشارکت پایین ساکنان در فرآیندهای تصمیمگیری و کمبود فرهنگ مشارکتپذیری مواجهاند.
ضرورت بازنگری در ساختارهای نظارتی و مشارکتی
این عضو اندیشکده حکمرانی شهری مهستان با انتقاد از نبود هماهنگی میان سطوح مختلف مدیریت شهری تصریح کرد: ضعف در سیستمهای نظارتی و فقدان سازوکارهای پاسخگو، موجب شده بسیاری از مشکلات روزمره ساکنان این مجتمعها بدون پیگیری مؤثر باقی بماند.
نسخه نجات: حکمرانی مشارکتی و ظرفیتسازی نهادینه
شادمانفر راهحل برونرفت از وضعیت فعلی را در استقرار نظام حکمرانی مشارکتی دانست و توضیح داد: انتخاب هیئتمدیرههای متخصص و متعهد بر اساس شایستگی، ایجاد بسترهای قانونی و عملی برای مشارکت آگاهانه ساکنان در برنامهریزی، و استقرار سامانههای شفاف نظارت، سه رکن اساسی حکمرانی مطلوب در مجتمعهای مسکونی هستند.
مشارکت آگاهانه، شرط لازم توسعه پایدار محلی
وی در پایان خاطرنشان کرد: حکمرانی مشارکتی نهتنها ابزار بهبود کیفیت زندگی ساکنان مجتمعهای مهستان است، بلکه میتواند بهعنوان موتور محرک توسعه پایدار شهری در این شهر نوظهور عمل کند. تحقق این هدف نیازمند تعامل جدی شهروندان با نهادهای محلی، آموزشهای عمومی و تغییر رویکردهای مدیریتی است.
انتهای پیام/
منبع خبر: ایلنا