البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
X

دخالت بیش از حد بخش دولتی در حوزه‌های تصدی گری

به گزارش خبرنگار البرز نیوز، علی شیرین زاد بعدازظهر دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، در رابطه با ارتباط میان صنعت و دانشگاه در کشور گفت: اکنون در کشور به ویژه با ایجاد دانشگاه‌های علمی کاربردی و مهارت گرا بستر خوبی بدین منظور فراهم شده اما نیازمند قوانین جدی تر و مؤثرتر و نظارت بر اجرای آنها هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از حوزه‌ها این زمینه فراهم شده اما مطلوب و کافی نیست و باید این اتفاق بیشتر رقم بخورد، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه دخالت بیش از حد بخش دولتی در حوزه‌های تصدی گری است که اجازه ورود دانشگاه‌ها را به عرصه‌های صنعت و مهارت نداده و تا زمانی که این سبک مدیریت حاکم است، کمتر شاهد این ارتباط هستیم.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد، خودروسازی را بهترین مصداق در حوزه صنعت دانست و افزود: در این حوزه انحصار ایجاد و از بخش قابل توجهی از واردات و حتی تولیدات داخلی هم جلوگیری شده و آنچه در داخل تولید می‌شود نیز بومی نیست و پلتفرم‌های خودروهایی مانند پراید و پژو متعلق به ۴۰ تا ۵۰ سال پیش است.

مجلس باید ضریب نظارتی خود را تقویت کند

شیرین زاد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم تحولی رقم بخورد، باید بسترهای لازم فراهم شود و عرصه رقابت در اختیار بخش‌های خصوصی، مردمی، دانشگاهی و تخصصی که تعدادشان در کشور کم نیست قرار گیرد و آنها با بهره گیری از تخصص‌هایی که در دانشگاه‌های مهارت گرا کسب کرده‌اند، پای در این عرصه بگذارند که شعار سال نیز همین راهبرد را به ما نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این سبک دخالت دولت در همه تصدی‌ها وجود دارد، مشکلات مرتفع نمی‌شود و دائماً با گرانی، کاهش کیفیت و تولید و مسائلی از این دست مواجه هستیم، در رابطه با قوانین مصوب در رابطه با سربازی اظهار کرد: در این زمینه قوانینی وجود دارد اما کافی نیست یا به خوبی اجرا نمی‌شود. در دوره‌های آینده مجلس باید ضریب نظارتی خود را تقویت کند.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به اینکه طرح سربازی حرفه‌ای مسأله‌ای جدی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از مسائل جوانان را مرتفع کند، افزود: فرا گرفتن مهارت‌های مورد نیاز جوانان می‌تواند بستر را برای ایجاد شغل و کسب مشاغل حرفه‌ای تر و سربازی حرفه‌ای فراهم کند، بنابراین باید این قوانین جدی تر پیگیری شوند.

جای صرف سرمایه‌ها خلق ثروت کنیم

شیرین زاد در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی فضای مجازی و پیشنهاد برای مهار آسیب‌های این فضا توضیح داد: فضای مجازی حوزه‌ای کاملاً تخصصی است و یکی از مشکلات جدی در این حوزه این است که شاهد چشم انداز مشخص و مدونی بین دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های علمی و فرهنگی در کشور نیستیم. از سوی دیگر تقریباً صددرصد از پلتفرم‌های مجازی غیربومی هستند.

وی با اشاره به اینکه حتی بستر و ریشه اصلی پلتفرم‌هایی که تحت عنوان نرم افزارهای بومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً غیربومی است، بومی سازی این پلتفرم‌ها را نیازمند پیگیری دانست و بیان کرد: علت اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم فضای مجازی را ساماندهی کنیم، این است که شاهد رویکرد علمی و تخصصی نبوده‌ایم و اگر هم طرحی بوده، به صورت تخصصی مدیریت، اجرا و عملیاتی نشده است.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور و چالش‌های اصلی حاکمیت و دستگاه‌های تقنینی، اجرایی و نظارتی در زمینه معیشت، اقتصاد، تورم، گرانی و کسر بودجه ریشه در این دارد که یاد نگرفته‌ایم به جای صرف سرمایه‌ها و هزینه‌ها و هدرکرد آنها خلق ثروت کنیم.

دولت دست خود را بیشتر در جیب مردم کرده است

شیرین زاد افزایش سن بازنشستگی را نیز سیاستی از این جنس دانست و مطرح کرد: در دوره گذشته شاهد تصویب افزایش یک درصدی ارزش افزوده نیز بودیم و دولت دست خود را بیشتر در جیب مردم کرد. ساختار اداری ما دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود. تا زمانی که دولت در همه حوزه‌ها دخالت دارد، هزینه‌های آن بالا خواهد بود و با کسری بودجه و گرانی و تورم مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بیش از چهار دهه است که این سیکل معیوب در کشور در حال تکرار است که شعارهای انتخابی مقام معظم رهبری در طول ۱۲ سال گذشته راه فرار از این وضعیت را به ما نشان می‌دهد که در سیاست‌های بالادستی نظام نیز مواردی به تصویب رسیده و تدوین و دستور آن برای طراحی قوانین به مجلس صادر شده و بخش قابل توجهی از قوانین را نیز داریم اما در مرحله اجرا شاهد تحول جدی نیستیم.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد تاکید کرد: در زمینه خودروسازی مردم باید وارد میدان شده و بخش‌های مردمی و خصوصی نیز فعال شوند و دولت باید موظف شود که بخش مردمی و خصوصی را در عرصه تولیدات داخلی مداخله دهد. واردات خودرو نیز به صورت محدود و در حد ایجاد رقابت نیاز است اما نه به صورت گسترده که صنعت داخلی را منهدم کند.

دلیل کنار گذاشته شدن از لیست در دور دوم

شیرین زاد در پاسخ به این سوال که چرا از جبهه مصاف و صبح ایران کنار گذاشته شدید؟ توضیح داد: در دور اول انتخابات معرفی شدیم و دیدگاه‌ها، رزومه و برنامه‌های خود را ارائه کردیم و این جبهه مرا به عنوان یکی از کاندیداهای مورد حمایت خود معرفی کرد اما در دور دوم انتخابات، شرایط تغییر کرد و یکسری پیش شرط جدید را تعیین کردند که من نپذیرفتم و به همین دلیل کنار گذاشته شدم.

وی اضافه کرد: این مجموعه اصرار داشت من یکسری فرم و تعهدات جدید را امضا کنم که درک من این بود که در این صورت من دیگر نماینده مردم نخواهم بود، به همین دلیل زیر بار این موضوع نرفتم و هرچه از سوی آنها پیگیری شد، تمکین نکردم. یکی از مواردی که در قالب اجبار برای من مطرح کردند این بود که حتماً باید عضو حزب آنها می‌شدم اما من در طول عمر خویش عضو هیچ حزبی نبوده‌ام.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: با تمام این شرایط واکنشی به این موضوع نشان ندادم و سکوت کردم، البته مسائل و حاشیه‌های دیگری نیز وجود دارد اما چون از ابتدا تلاش بر این بود که فضای هیجانی و التهابی تخریبی در انتخابات حاکم نشود و مشی اخلاقی و اسلامی رعایت شود، کمتر به آنها پرداختم و به حواشی دامن نزدم.

ریالی شدن عوامل بازدارندگی، خطای فاحش و استراتژیک است

شیرین زاد افزود: بعضاً احساس می‌کنم در حقم اجحاف می‌شود که در صورت لزوم و احساس نیاز به شفاف سازی بیش از این، یکسری مسائل را نیز با استفاده از مدارک و مستندات موجود شفاف سازی می‌کنم تا مردم متوجه شوند که در مقابل چه هجمه و ظلمی ایستادگی کرده‌ایم اما فعلاً برای حفظ آرامش و اخلاق از این امر پرهیز می‌کنم. عده‌ای فقط شعار شفاف سازی سر می‌دهند اما در واقعیت آن را رعایت نمی‌کنند.

وی در رابطه با قانون عفاف و حجاب مطرح کرد: برای جاری و ساری ساختن حجاب و عفاف در کشور به اندازه کافی قوانین اولیه و ثانویه وجود دارد اما بیشتر بهانه برای فرار از انجام تکلیف است. قانونی که در این زمینه در حال پیگیری و بررسی است، یکسری اشکالات جدی در بخش سلبی دارد.

حقوق فرهنگیان پاسخگوی نیازهای آنها نیست

شیرین زاد با تاکید بر اینکه قوانین در حوزه‌های سلبی به معنای واقعی باید بازدارنده باشند و با بیان اینکه در حوزه ایجابی نیز باید برنامه ریزی و طرح‌های خود را کامل کنیم و مردم نیز باید در این حوزه ورود کنند، گفت: من به صورت جدی پیگیر قانون عفاف و حجاب هستم و این یک شعار نیست بلکه سبک زندگی من بوده و فعالیت‌های گذشته‌ام در این حوزه نشان دهنده تفکر و دغدغه من است.

وی در رابطه با مشکلات فرهنگیان توضیح داد: موضوع فرهنگیان مسأله‌ای جدی بوده که با هویت و فرهنگ جامعه در تلاقی است و آنچه فرهنگ و هویت را در جامعه به وجود می‌آورد، آموزش‌های رسمی و غیررسمی است که بخش قابل توجهی از آموزش‌های رسمی در آموزش و پرورش انجام می‌شود و مقدمه مراتب بالاتر آموزش نیز ریشه در آموزش و پرورش دارد.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد اظهار کرد: با توجه به اینکه فرهنگیان بار اصلی فرهنگ و هویت جامعه را به دوش می کشند، حقوق در نظر گرفته شده برای این قشر پاسخگوی نیازهای آنها نیست و دغدغه‌های معیشتی به آنها اجازه نمی‌دهد که به راحتی و بدون چالش ذهنی به آموزش و تربیت دانش آموزان بپردازند.

آموزش و پرورش مسأله‌ای محوری و بنیادین است

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح حقوق معلمان و با اشاره به ضرورت آموزش‌های تخصصی و حین خدمت معلمان و آموزگاران در استان البرز و کشور عنوان کرد: تعداد معلمان در حد نیاز سرانه‌های آموزشی نیست و پایین‌تر بوده و نیازمند طرح‌های جهادی برای تربیت و به عرصه رساندن کادر تخصصی در این حوزه است. باید تلاش کنیم تا کمبودهای جدی این حوزه در آینده جبران شود.

شیرین زاد تاکید کرد: باید برنامه‌های جدی تر و مدون تری در زمینه‌های حقوق، بیمه و رفاهیات فرهنگیان در نظر بگیریم زیرا مساله آموزش و پرورش موضوعی محوری و بنیادین است و اگر به میزان حضور برای معلمان حقوق در نظر بگیریم یک خطای استراتژیکی است. معلم باید با آرامش خاطر به مطالعات و افزایش کیفی و کمی و ارتقای سطح معلومات خود برای پرورش نسل آینده بپردازد.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد رفع مشکلات فرهنگیان را مستلزم تصویب قوانین بهتر و مطلوب‌تر دانست و در پاسخ به سوالی در خصوص واردات نیرو بیان کرد: طبق قانون، نماینده مجلس اجازه دخالت در انتصابات را ندارد اما وظیفه نظارت بر اجرای قانون را دارد. در سال ۹۰ که کاندیدا بودم پیشنهاد تشکیل شوراهای راهبردی در کنار نماینده مجلس را مطرح کردم.

جهش تولید نیازمند مشارکت مردم است

وی افزود: با این کار ظرفیت انسانی و اجتماعی و افراد با تخصص و تجربه‌های مختلف در کنار نماینده قرار می‌گیرند و تولید طرح، ایده، فکر و برنامه می‌کنند. انتقال و دسته بندی مشکلات و مطالبات مردم، ارائه راهکارهای تخصصی و تجربی، کنترل، نظارت و پایش نماینده و تجمیع ظرفیت‌های تجربی و تخصصی حوزه انتخابیه که می‌توان آن را در اختیار مدیران اجرایی گذاشت از جمله ویژگی‌های این شوراست.

شیرین زاد با بیان اینکه شورای راهبردی نه فقط در کنار نماینده مجلس بلکه باید در کنار همه مدیران ارشد و میانی نیز قرار گیرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکارهای شما برای تحقق شعار سال و ورود افراد انقلابی و ارزشی به عرصه اقتصاد گفت: برای دستیابی به جهش تولید نیازمند مشارکت مردم هستیم اما اکنون اختلالی وجود دارد که شبکه نفوذ یا باندهای مافیایی قدرت و ثروت زمینه ساز ایجاد آن هستند.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد راهبرد برون رفت کشور از مشکلات موجود را همین راهبرد دانست و با تاکید بر ضرورت واگذاری امور به مردم عنوان کرد: سیستم دولتی به صرف کردن سرمایه‌ها و خرج کردن داشته‌های اصلی و ریشه‌ای عادت کرده است اما بدانیم تا زمانی که صادر کننده نباشیم، هیچ جایگاهی در عرصه بین المللی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد تحول در همه عرصه‌ها دولت باید در بسیاری از تصدی‌های خود عقب نشینی و عرصه را برای مردم و بخش خصوصی فراهم کند و اگر قوانین لازم نیز وجود دارند باید اجرا و قوانین دست و پاگیر نیز حذف شوند. کاهش ضریب تأثیر و نفوذ نظارت و بنگاه داری بانک‌ها از جمله مشکلات موجود هستند؛ سرمایه‌های ریالی بانک‌ها باید به عرصه کسب و کار وارد شود.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.