البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
X

نوبت به مرمت قلعه صمصام رسید/ طراحی‌ها در حال انجام است

رحیم خاکی در گفت وگو با خبرنگار البرز نیوز با اشاره به اینکه قلعه صمصام یکی از ابنیه تاریخی استان البرز است، گفت: این مکان تاریخی از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و برگزاری مزایده عمومی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و با حجم سرمایه گذاری مناسبی مرمت و احیا و به عنوان یک واحد پذیرایی سنتی برای استفاده عموم بازگشایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به نیاز استان البرز به ویژه شهر کرج به تأسیسات مناسب گردشگری، زیرساخت‌های لازم برای اقامت بیشتر گردشگران و پذیرایی از آنها به نحو شایسته باید فراهم شود. طبیعتاً بدین منظور باید امکانات و قابلیت‌های متنوعی در استان البرز وجود داشته باشد که با این نگاه بنای پل خاتون به عنوان یکی از آثار معماری مهم استان و کشور در حال مرمت است.

خاکی افزود: در یکی دو ماه اخیر به دلیل سردی هوا به منظور جلوگیری از آسیب به مرمت بناها، مرمت این پل متوقف شد و در اواخر اسفند ماه به محض مناسب شدن وضعیت آب و هوا گروه مربوطه کار مرمت را ادامه می‌دهند. قلعه صمصام نیز به واسطه نزدیکی به پل خاتون و نیاز گروه مرمت، مدتی در اختیار پیمانکار معمار و گروه مهندسی مرمت پل قرار گرفته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به واگذاری قلعه صمصام به بخش خصوصی بیان کرد: برنده مزایده علاقه مند به مرمت این مکان با یک دستخط و سبک معماری است و به احتمال زیاد مرمت قلعه صمصام نیز بر عهده معمار پل خاتون خواهد بود، بنابراین تیم مرمت و احیای پل خاتون و قلعه صمصام در همانجا حضور دارند و هر دو بنا را توأمان احیا و مرمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پل خاتون برای نوروز ۱۴۰۴ آماده خواهد شد، خاطرنشان کرد: قلعه صمصام نیز به همین صورت خواهد بود زیرا به واسطه تخریب بخشی از بنا در دوره‌های قبل و ضرورت بازسازی و ظریف کاری‌ها و احیای مشاعات، آنجا کار بسیاری را می‌طلبد، گرچه در طول چند ماه گذشته نیز معمار مربوطه با هزینه و علاقه شخصی خود بخشی از حیاط و مشاعات این بنا را مرمت کرد.

خاکی با بیان اینکه قلعه صمصام در آستانه تعرض و حضور معتادان و خطرات مختلف بود که با حضور تیم مرمت، این حواشی از بین رفت، اظهار کرد: طبیعتاً سیاست‌های مدیریتی اداره کل میراث فرهنگی البرز می‌طلبد که ما برای هر بنا و اثری یک تصمیم جداگانه بگیریم و با مشورت کارشناسان و معاونت تخصصی اتفاقات و اقدامات مربوطه مدیریت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: اکنون قلعه صمصام در حال طراحی مرمت توسط سرمایه گذار است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم طرح مرمت را از طراح تحویل بگیریم، آن را تأیید کنیم و به تأیید وزارتخانه نیز برسانیم تا معمار بتواند همزمان با خوب شدن وضعیت هوا، عملیات مرمت پل خاتون و قلعه صمصام را به صورت توأمان انجام دهد.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.