خبرگزاری البرز نیوز، گروه استانها: ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانند سراسر کشور در استان البرز نیز برگزار میشود. از میان ۱۱ کاندیدای ثبت نامی مجلس خبرگان رهبری، دو نفر از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدهاند.
یکی از داوطلبان تأیید صلاحیت شده، آیت الله حسین ردایی متولد سال ۱۳۴۶ است که در سال ۱۳۶۲ با ورود به مدرسه علمیه تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و در همان سال اول طلبگی دروس فرا گرفته را برای برخی از پاسداران و افسران نیروی دریایی تدریس میکرد. وی همزمان با تحصیل به دفعات عازم مناطق عملیاتی نیز شده است.
انتخابات مجلس خبرگان رهبری بهانهای شد تا خبرنگار البرز نیوز به سراغ این کاندیدای تأیید صلاحیت شده استان البرز برود و با او گفتوگو کند. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
*با توجه به اینکه شما از استان البرز کاندید شدهاید، مهمترین اولویتی که برای خود در این زمینه تعریف کردهاید، چیست؟ آیا در خصوص جایگاه مجلس خبرگان رهبری، نگاه شما فقط ملی است یا نیم نگاهی به استان البرز نیز وجود دارد؟
ابتدا از خبرگزاری البرز نیوز سپاسگزارم که هم نسبت به موضوعات ملی و کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و هم نسبت به استانهای خاص مانند البرز اهتمام ویژهای دارد.
با توجه به اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این مجموعه، انتخابات و حضور در آن بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل بنده نیز هدف حضور را مهم دانستم و درصدد هستم که هم منویات مقام معظم رهبری را در تمام جامعه اسلامی به خصوص استان البرز دنبال کنم و هم به مسئله جهاد تبیین بپردازم.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، مجلس خبرگان رهبری را مخاطب نخست و اصلی عرصه جهاد تبیین میدانند، اعضای این مجلس باید در خط مقدم جهاد تبیین باشند که در این زمینه مبانی انقلاب و امام راحل و مقام معظم رهبری در جامعه اسلامی نیاز به تبیین دارند و پاسخگویی به شبهات نیز باید انجام شود.
یکی از دغدغههای جدی رهبر معظم انقلاب، حضور نمایندگان خبرگان رهبری در میان مردم حوزه نمایندگی خود به ویژه جوانان، دانشجویان و فرهنگیان و پاسخگویی به سوالات و شبهات آنهاست که در راستای این هدف کلی، البرز نسبت به سایر استانها از دو نظر اهمیت بسزایی دارد.
اول از این جهت که البرز اقوام مختلفی از سراسر کشور را در خود جای داده است؛ این موضوع فرصت مغتنمی است که میتوان با یک حرکت جهاد تبیینی در آن ظرفیت سازی و اقوام مختلف کشور را به عنوان یک الگوی پرورش یافته معرفی کرد.
علیرغم وجود استعدادها و ظرفیتهای مناسب در جوانان البرزی، در فعلیت بخشی به آنها بسیار کم کار شده که اعضای مجلس خبرگان با کمک، مشورت، همفکری و رویه واحد همراه با سایر مسؤولان استانی و برنامه و تدبیر مناسب میتوانند در جهت بسترسازی، فعال سازی و نتیجه سازی انتظاری که به جهت نزدیکی به پایتخت از استان البرز میرود، گام بردارند.
همچنین استان البرز به عنوان قطب علم و فناوری مطرح است و به نظر میرسد که از نظر معرفتی و علمی و نیز شناسایی استعدادها به ویژه در علوم انسانی کار آنچنانی انجام نشده و مجلس خبرگان رهبری میتواند در این زمینه حرکت نوینی را رقم بزند.
*با توجه به اینکه یکی از کارکردهای اصلی مجلس خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد مقام معظم رهبری است و با استناد به گفتههای شما در خصوص ورود به عرصه جهاد تبیین، بعضاً این سوال به ویژه برای جوانان مطرح میشود که این نظارت، هدایت و ارائه پیشنهادات چگونه صورت میگیرد، کارکرد این نظارت و هدایت در کجا خود را نشان میدهد و چگونه میتوان برای آن بسترسازی کرد که برای جامعه ملموس باشد؟
وظیفه نظارتی که بر اساس قانون برای مجلس خبرگان رهبری ترسیم شده، نظارت بر استمرار شرایط رهبری است، بدین معنا که این مجلس پس از عمل به وظیفه قانونی خود که همان انتخاب رهبر بوده در صورت ضرورت، موظف به استمرار احراز شرایط و نظارت بر این انتخاب است زیرا احراز شرایط رهبری باید مستمر باشد.
فراتر از قانون نیز میتوان نظارتهایی را برای مجلس خبرگان رهبری تعریف کرد که همه اینها در جهت تقویت جایگاه رهبری و شخص ولی فقیه است.
در این راستا مجلس خبرگان رهبری، بر عملکرد دستگاههایی که زیر مجموعه رهبری به شمار میروند نیز نظارت و آن را تأیید میکند و در صورت نیاز به پیشنهاداتی در جهت تکمیل، تحول و رفع نواقص، آن را به استحضار شخص مقام معظم رهبری میرساند؛ این وظیفهای است که مجلس خبرگان رهبری فراتر از وظایف قانونی خود میتواند آن را پیگیری کند.
علاوه بر این، اعضای مجلس خبرگان رهبری میتوانند در جهت ایجاد رویه واحد و هدف مشخصتر و تکمیلیتر و دستیابی به نتایج مطلوبتر، هم بر فعالیت نهادهای فرهنگی نظارت و آنها را هدایت کرده و هم آنها را تشویق و ترغیب و راهنمایی کنند تا فعالیتهایشان بهتر شود.
البته این مورد وظیفه قانونی مجلس خبرگان نیست زیرا مراکز فرهنگی مسؤول دارند اما در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به نقطه مطلوب و آرمانی فعالیتهای فرهنگی، اعضای مجلس خبرگان میتوانند هم برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و هم برای مسؤولان فرهنگی در استان، یک مشاور و رفیق باشند و تعاون فرهنگی ایجاد کنند.
*همانگونه که توضیح دادید، یکی از کارکردهای مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر بوده اما دو نظریه در این زمینه مطرح است؛ یکی اینکه اعضای این مجلس با رأی مردم انتخاب میشوند و رهبری آینده را انتخاب و معرفی میکنند و دیگری اینکه این انتخاب از قاعده لطف نشأت میگیرد، یعنی خداوند به دل و ذهن اعضای مجلس خبرگان رهبری لطف میکند و در آن زمان فردی به ذهن و قلب آنها میآید و او را انتخاب میکنند. شما چه کارکردی برای این دو نظریه میبینید؟
از نظر عمومی امیدواریم وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی متصل به انقلاب جهانی موعود عالم شود و احتیاجی به اعمال انتخاب رهبر به عنوان وظیفه قانونی مجلس خبرگان رهبری نباشد. از نظر تخصصی هم به نظرم هیچیک از این دو نظریه کامل نیستند و خداوند امور عالم را به اسباب خود جاری کرده است.
یکی از سببهای جریان ولایت فقیه در عصر غیبت در نظام اسلامی با توجه به قانون وضع شده به واسطه مجلس خبرگان رهبری است و این عمل قانونی هیچ منافاتی با آن اشراقیت، عنایت و تفضل ندارد، یعنی اعضا با برخورداری از اطلاع کافی، بررسی لازم و بصیرت عالی میتوانند آنچه مورد عنایت و تفضل الهی هست را کشف و احراز و سپس انتخاب کنند، بنابراین نظریه سومی وجود دارد که هر دو نظریه مذکور در یک جا جمع میشوند.
*با توجه به صحبتهای جنابعالی در خصوص سکونت اقوام مختلف در استان البرز، نقش مجلس خبرگان رهبری چگونه میتواند باشد؟ نمایندگان سابق این نقش را برای خود قائل نبودند و معتقد بودند که نماینده خبرگان هستند و کاری به مسائل فرهنگی و دیگر موضوعات استان ندارند. آیا شما برنامهای در این زمینه دارید یا نگاهتان مانند نمایندگان سابق است که عضو مجلس خبرگان رهبری وظیفه دیگری دارد؟
من معتقدم که اعضای مجلس خبرگان رهبری باید به دو توقع پاسخ مثبت بدهند که یکی از آنها توقعی است که قانونگذار و حاکم اسلامی در جهت تقویت جایگاه حاکم اسلامی و تبیین مبانی اسلام و انقلاب از مجلس خبرگان رهبری دارد که چون اعضای این مجلس خبرههای استان محسوب میشوند، این توقع بسیار بجاست و مجلس خبرگان پتانسیل آغاز یک حرکت جهاد تبیینی در این عرصه را دارد.
دومین مورد توقع مردم است؛ آنها انتظار دارند طی هشت سالی که افرادی را به عنوان نمایندگان خود در مجلس خبرگان رهبری انتخاب میکنند، هم به آنها دسترسی داشته باشند و هم این افراد را در میان خود ببینند و در خصوص مسائل فرهنگی و علمی استان با آنها مشورت کنند. به نظرم میتوان از این ظرفیت و جایگاه برای یکپارچه سازی فعالیتهای متشتت و مختلف فرهنگی در استان استفاده کرد.
*با توجه به اینکه برخی کاندیداها در آزمون شورای نگهبان برای مجتهدان رد میشوند، از شما به عنوان یک کاندیدا که در آن پذیرفته و دو دوره تأیید شدهاید، سوال میکنیم که این آزمون به چه صورت است؟ زیرا برخی افراد در آن شرکت نکرده یا پذیرفته نشدهاند و شورای نگهبان نتوانسته آنها را تأیید و شرایطشان را احراز کند.
روند احراز صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بدین صورت است که فرد مورد نظر اولاً باید شرایط عمومی را دارا باشد، یعنی تحصیلات او در رشته مناسب و حداقل مدرکش دکترای برخی رشتهها در دانشگاه مانند فقه و حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی و … بوده و یا در حوزه علمیه سطح چهار که معادل مدرک دکتراست را اخذ کرده باشد.
این آزمون در دو مرحله کتبی و مصاحبه علمی برگزار میشود. کاندیدای مورد نظر در صورت کسب حداقل نمره در آزمون کتبی به مصاحبه شفاهی دعوت میشود و در صورت تأیید علمی در این مرحله، صلاحیت وی در سایر موارد مورد بررسی قرار میگیرد.
*به نظر شما اعضای مجلس خبرگان رهبری باید چه ویژگیهایی داشته باشند تا در مسیر تحقق اهداف مذکور موفق شوند؟
جایگاهی که قانون و قانونگذار برای مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته مساله مهمی است و با توجه به شعار عمیق و دقیق مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما نیازمند ایران قوی هستیم، من معتقدم که مجلس خبرگان باید قوی، بصیر و مردمی باشد. این سه ویژگی میتواند اهدافی که قانونگذار تعریف کرده و مبانی امام و منویات مقام معظم رهبری را نیز محقق کند.
این ویژگیها میتوانند توقع و انتظاری که ولی فقیه و امت از مجلس خبرگان رهبری دارند را تحقق بخشند، در این صورت این مجلس میتواند موجب کمک و تقویت رهبری و امت شود که از هر دو جهت، مجلس خبرگان رهبری مؤثر است و حضور اعضای آن در میان مردم همان حضور مقام معظم رهبری در بین مردم است و از این طریق میتواند موجب ارتباط عمیق و اتصال دقیق و احساس محبت و عطوفت طرفینی میان امام و امت شود.
بصیر بودن در جهت زمان شناسی و تبیین مسائل روز جامعه یا حوادثی که اتفاق میافتد نقش دیگر مجلس خبرگان رهبری است. مردمی بودن اعضای این مجموعه موجب میشود موکلان وکلای خود را بشناسند اما اکنون به دلیل فقدان یا ضعف این ویژگی، بیشتر مردم از جایگاه، وظایف و فعالیت مجلس خبرگان رهبری اطلاعی ندارند.
آنها فقط از وظیفه انتخاب و معرفی مقام معظم رهبری توسط مجلس خبرگان رهبری اطلاع دارند، در صورتی که در مسائل، حوادث، نیازها و مبانی انقلاب و سایر امور این مجلس میتواند در خط مقدم باشد، لذا به مجلس و اعضای خبرگان رهبری قوی، علمی، بصیر و مردمی محتاجیم.
*در صورتی که به عنوان نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شوید، تعامل شما با مردم و رسانهها به چه صورت خواهد بود؟
حضور ما در کنار شما نشان دهنده این تعامل است و اکنون آمادگی خود را برای مصاحبه و گفتوگو با سایر خبرگزاریها نیز اعلام و از آنها دعوت میکنیم که مانند شما و همکارانتان با ما همراه شوند. نه تنها قبل از انتخابات، بلکه پس از آن نیز آمادگی کامل داریم گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم و راهبردهای خود برای فعالیت در استان را با آنها به مشورت بگذاریم.
به جهت حضور همیشگی میان مردم و همراهی و همگامی با مسؤولان فرهنگی استان، اعضای مجلس خبرگان رهبری باید دفتری برای مراجعهها، مشورتها و همفکری در خصوص تحقق آرمانهای کلی نظام اسلامی مانند تمدن نوین اسلامی، تبیین اقتصاد مقاومتی و جهاد تبیین داشته باشند. همچنین با حمایت، همراهی و همفکری با گروههای جهادی مختلف در کنار آنها خواهیم بود.
*از وقتی که برای این گفتوگو گذاشتید ممنونیم و امیدواریم در این مسیر موفق و پیروز باشید.
بنده هم از شما و همکارانتان به منظور دعوت و گفتوگو سپاسگزار بوده و امیدوارم این امر پس از این نیز مستمر باشد.