البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
X

استحصال ۷۴ میلیون مترمکعب آب با یک دهه عملیات آبخیزداری در البرز

به گزارش خبرگزاری البرز نیوز، علی شهبازی در خصوص انجام اقدامات آبخیزداری استان البرز را یکی از پیشگامان آبخیزداری و آبخوان داری در کشور دانست و گفت: از آنجایی که اجرای عملیات آبخیزداری بر اساس مطالعات تفصیلی اجرایی انجام می‌شود، با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، مطالعه و بررسی حوزه‌های آبخیز جز برنامه‌های اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز است.

وی افزود: استان البرز در مجموع شامل ۷۰ حوزه آبخیز کوچک و بزرگ است که از این تعداد، ۴۵ حوزه آبخیز مطالعه و در ۱۲ حوزه آبخیز مطالعات جدید با بهره گیری از هوش مصنوعی انجام شده است. از هفت حوزه آبخیز در دست مطالعه نیز برای ۶ حوزه به دلیل کمبود اعتبارات هنوز مطالعه‌ای نشده است.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به حجم و سطح عملیات اجرایی آبخیزداری انجام شده بر اساس نوع عملیات بیان کرد: اقدامات انجام شده در سال جاری ۲۵۸ هزار و ۷۳۸ مترمکعب عملیات مکانیکی، ۴ هزار و ۹۶۲ هکتار عملیات بیولوژیک، ۳۶ هزار و ۳۴۰ هکتار عملیات مدیریتی و ۵۷۵ هکتار عملیات بیومکانیکی بوده است.

به گفته وی، عملیات آبخیزداری در البرز از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ در سطح ۱۴۶ هزار و ۷۸۵ هکتار اجرا شده و این بخش توانسته ضمن برآورده کردن اهداف کلی همچون حفاظت خاک و کنترل سیل، موجب استحصال ۷۴ میلیون مترمکعب آب، افزایش نفوذ ۱۴۷ میلیون مترمکعب رواناب، کنترل فرسایش خاک به میزان ۱.۳ میلیون تن و کاهش رسوب به میزان ۰.۶ میلیون مترمکعب شود.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۱۴ هزار مترمکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری و بیش از یک هزار هکتار عملیات بیولوژیکی و مدیریتی در سطح حوزه‌های آبخیز استان اجرایی شده است.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.