البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
X

تعامل بازرسی و دادستانی، شرایط متخلفان و مجرمان را ناامن‌تر می‌کند

تعامل بازرسی و دادستانی، شرایط متخلفان و مجرمان را ناامن‌تر می‌کند


به گزارش ایلنا از البرز، محمدتقی مشهدی در نشست تعاملی دادستانی و بازرسی کل، اظهار داشت: این نشست تعاملی، به منظور ایجاد هماهنگی و هم افزایی بازرسی کل استان و دادستانی و قضات شعب تحقیق (دادسرا) تشکیل شد و به صعوبت کار و سختی فعالیت همکاران دادسرا واقفیم و تلاش می کنیم دغدغه های همکاران قضایی را در رسیدگی گزارش های بازرسی در کشف جرم و تعقیب مجرمان در فرآیند تحقیقات و جمع آوری ادله کاهش دهیم و شرایطی فراهم شود که ظرفیت های کارشناسی و تخصصی بازرسی کل استان در حوزه های مختلف در اختیار دستگاه قضایی و دادسرا قرار گیرد. نظرات کارشناسی و مشورتی بازرسی کل به نمایندگان قضایی در مجامع و کمیسیون های تصمیم گیر استان ارائه تا ماموریت های مشترک سند تحول قضایی به خوبی محقق شود.

بازرس کل استان البرز درک متقابل وظایف و مشکلات دادستانی و بازرسی کل را نیازمند تقویت تعاملات و ارتباطات بیشتر و کمک های طرفین در نحوه انجام وظایف و تحقق رسالت های سازمانی دانست و خاطر نشان کرد: اگر کمک های دادسرا نباشد، حاصل کار بازرسی کل استان در گزارش های نظارت و بازرسی به نتیجه مطلوب ختم نخواهد شد و باید تلاش شود هزینه بیت المال  در تهیه گزارش بازرسی و تحقیقات قضایی گزارش های بازرسی در دادسرا به نتیجه لازم ختم شود و در سایه این تعاملات مشترک و هم افزایی و توان کارشناسی بازرسی و قضایی، شرایط و فضا برای متخلفان و مجرمان ناامن تر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بازرسی کل استان از انعکاس سوء جریانات شناسایی شده دستگاه اجرایی در روند تحقیقات قضایی دادسرا که در برخی موارد، جنبه مجرمانه نداشته و تخلفات اداری یا انضباطی محسوب می شود، استقبال می‌کند و می‌توان همکاری‌های مشترکی در موضوعاتی که جنبه احیاء حقوق عامه دارد و یا اجرای صحیح قوانین و مقررات در دستگاه‌های اداری را در پی خواهد داشت، مورد توجه قرار داد. در عین حال جایگاه سازمان بازرسی که نه به عنوان شاکی و نه ضابط قضایی بلکه به عنوان سازمان تخصصی – کارشناسی و ناظر عالیه بر اجرای قوانین و مقررات در اعلام سوءجریانات و جرائم شناسایی و کشف شده در دستگاه های اجرایی تحت عنوان گزارش های تعقیب اداری و کیفری رعایت شود.

مشهدی، اولویت سنجی در موضوعات و افزایش اتقان و کیفیت گزارش های نظارت و بازرسی و هماهنگی‌های بیشتر با قضات شعب دادسرا را از اولویت‌های کاری تعاملات طرفینی برشمرد و در ادامه اعلام داشت: گزارشات بازرسی با استفاده از توان تخصصی کارشناسان متعدد بازرسی در سطوح مختلف طی فرایند دقیق و با نظرات مشاورین و بازرسان قضایی تهیه می شود و لذا کاهش ارجاعات به کارشناسان رسمی دادگستری در رسیدگی قضایی گزارشات بازرسی مورد درخواست است. علاوه بر آن، ممنوعیت پرداخت هزینه های کارشناسی رسمی در صورت ارجاع گزارشات بازرسی وجود دارد و چنانچه خود متهم متقاضی ارجاع به کارشناس رسمی است، باید هزینه آن را پرداخت کند. توجه به رسیدگی و صدور قرارهای قضایی و احکام مطالبه خسارت وارده به بیت المال علاوه بر مجازات جریمه نقدی و یا حبس متهم، مورد درخواست این بازرسی کل است تا هزینه های وقوع فساد افزایش یابد و دادستانی و بازرسی بتوانند موفق تر از گذشته در دفاع از حقوق بیت المال اقدام کنند. مراجع رسیدگی کننده از جمله دادسرا طبق ماده (6) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، موظف به دعوت از نماینده بازرسی کل و رسیدگی در مهلت سه ماهه  و ابلاغ قرارها و نتایج رسیدگی به بازرسی کل است و برپایی دوره های آموزش برای واکاوی و آسیب شناسی پرونده های قضایی مرتبط با گزارشات بازرسی با حضور قضات دادسرا در بازرسی کل استان مفید است که پیشنهاد و توصیه‌های  بازرس کل استان مورد موافقت و تأکید دادستان مرکز استان قرار گرفت.

لزوم تعامل و همکاری قضایی و بازرسی استان

حسین مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در ادامه این نشست، برقراری ارتباط و تعامل تنگاتنگ دادسرا و بازرسی کل استان را موجب تقویت هماهنگی ها برای به ثمر رسیدن زحمات و اقدامات بازرسی کل استان در گزارش های تعقیب کیفری دانست و اشاره کرد: همکاران قضایی در دادسرا نیازمند تحقیقات کارشناسی همکاران بازرسی کل استان در حوزه های فنی، اداری و مالی هستند تا بتوانند موضوعات را به خوبی تشخیص و تطبیق دهند.

وی به ارتباطات خوب دادسرا با بازرسی کل استان از زمان مدیریت جدید محمدتقی مشهدی به عنوان قاضی برجسته و خوشنام دادگستری اشاره کرده و این امر را موجب تقویت تعاملات و ارتباطات تنگاتنگ بازرسی کل استان و دادستانی دانست و عنوان کرد: یکی از ایرادات مطرح در خصوص گزارشات بازرسی، طولانی بودن زمان تهیه  گزارش نسبت به زمان وقوع جرم است که این امر، جمع آوری ادله را برای دادسرا بسیار دشوار کرده و گاهی به همین دلیل موضوعات مشمول مرور زمان شده است قرارهای منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر می‌شود.

دادستان کرج همچنین، تقویت و ارتقاء برداشت مشترک همکاران قضایی و بازرسی استان در مواجهه و رسیدگی به موضوعات را ضروری دانسته و اشاره کرد: با توجه به گستردگی وظایف، موضوعات و مراجعات متعدد، روحیه جهادی برای پاسخگویی و رسیدگی به موضوعات با وجود تعداد نیروی اندک و کمبود منابع و امکانات را می طلبد. 

مددی، برگزاری این گونه جلسات تعاملی فی مابین دادستانی و بازرسی کل استان را موجب هم افزایی در اشتراکات تبیین مسائل و دغدغه های طرفین در حفاظت از بیت المال و شیوه های مناسب برخورد با فساد دانست و اظهار کرد: بازرسی کل استان به عنوان بال و بازوی کارشناسی دستگاه قضایی در مبارزه با فساد نقش مهم و تاثیرگذاری دارد و دادستانی و بازرسی کل همواره در کنار هم هستند و نه در تقابل با یکدیگر. 

وی گفت: همواره به همکاران قضایی تاکید شده است که در رسیدگی های قضایی قبل از ورود به تحقیقات، ابتدا باید فهم دقیقی از موضوع و مساله داشته باشند و با فهم مساله، به پنجاه درصد پاسخ و حل مساله دست خواهیم یافت.  لذا برقراری نشست های مشترک کارشناسی به خصوص قبل از شروع تحقیقات قضایی در گزارش های تعقیب کیفری ارسالی بازرسی کل استان در فهم مساله بسیار موثر خواهد بود و با این تقویت تعاملات و ارتباطات تنگاتنگ، می توانیم آثار و اهداف مطلوبی را که در راستای رسالت های سازمانی و سند تحول قضایی دنبال می کنیم، محقق کنیم.

مددی در خاتمه بیان داشت؛ در آینده جلساتی با دادستان های شهرستان های استان با حضور بازرس کل و معاونین آن به منظور تقویت ارتباطات و هم افزایی مجموعه دادسراها و بازرسی کل استان برقرار خواهد شد و سعی خواهد شد نشست های فصلی دادستانی مرکز استان با بازرسی کل برگزار شود و نشست بعدی در بازرسی کل استان خواهد بود تا در رسیدگی های صحیح قضایی و برقراری عدالت گام برداریم.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.