البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
X

۱۹۸ بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده‌اند/۴۰ بنا و محوطه تاریخی در اولویت تعیین حریم

198 بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده‌اند/40 بنا و محوطه تاریخی در اولویت تعیین حریم


به گزارش البرز نیوز از البرز، فریدون محمدی اظهار کرد: اولویت تعیین عرصه و حریم برای آثاری است که داخل بافت شهر و روستا هستند و یا از لحاظ تاریخی ارزش ویژه‌ای دارند. 

او با اشاره به اینکه در مجموع آثار ثبتی، ۲۱۷ بنا و محوطه تاریخی وجود دارد، افزود: 198 بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده اند. از این تعداد 19 اثر تعیین حریم شده و حدود 40 اثر در اولویت تعیین عرصه و حریم قرار دارند. 

محمدی ادامه داد: تپه ازبکی، موشلان تپه، زال تپه، پردیس کشاورزی، کاروانسرای ینگی امام، کارخانه قند و… از جمله این آثار هستند. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز 103 بنای تاریخی، 114 تپه و محوطه، 28 اثر طبیعی، 30 اثر منقول و 34 اثر ناملموس در فهرست آثار ثبت ملی شده البرز تا پایان سال 1400 قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز سه اثر ناملموس و دو اثر طبیعی در استان ثبت شده، گفت: در مجموع ۴۳۰ اثر با ارزش تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۱۴ اثر ثبت شده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیادی در استان البرز داریم که نیاز به کاوش و تعیین عرصه و حریم دارند اما اعتبار کافی برای این موضوع تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین هر سال توانایی تعیین عرصه و حریم یک یا دو اثر را داریم.


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.