البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
X

انتخاب قبور کشته شدگان ناآرامی های دوماه اخیر به اختیار خانواده آنها بود

انتخاب قبور کشته شدگان ناآرامی های دوماه اخیر به اختیار خانواده آنها بود


به گزارش خبرنگار البرز نیوز، در ادامه بازدید خبرنگاران از پروژه های عمرانی سازمان های وابسته به شهرداری کلانشهر کرج که به همت روابط عمومی شهرداری مرکز کرج برگزار می شود، امروز شنبه ۲۱آبان ۱۴۰۱ جمعی از اصحاب رسانه از آرامستان بهشت سکینه (س) بازدید کردند.

محمد محمودی نژاد، رئیس سازمان آرامستان های شهرداری کرج طی این برنامه، ضمن نشست با خبرنگاران با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان به مشکل کم آبی در آرامستان بهشت سکینه به عنوان مهمترین مشکل اشاره کرد و گفت: برای گرفتن انشعاب از سد طالقان و حل مشکل کم آبی آرامستان مکاتباتی کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

محمودی نژاد گفت: با توجه به ۳۲هکتار فضای سبز مجموعه که جزو اولین آرامستان با فضای سبز در کشور است هنوز موفق به دریافت سهمیه آب نشدیم و برای تامین منابع آبی از قنات، آبهای زیرزمینی و ذخیره سازی آب در دو استخر تعبیه شده، استفاده می کنیم. 

وی افزود: برای رضایت مردم و زائران اهل قبور اغلب برای جبران کم آبی با تانکر آب وارد آرامستان شده که بتوانیم فضای سبز آرامستان را حفظ کنیم.

دفن روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ نفر در بهشت سکینه

محمودی نژاد به آرامستان بهشت علی اشاره کرد و گفت: از ۷۰۰ هکتار ۲۲۴ هکتار برای قبور و ۳ هکتار به فضای سبز اختصاص پیدا کرد. 

وی با اشاره به دفن روزانه حدود ۳۵ فوتی در آرامستان بهشت سکینه، در ارتباط با آمار فوتی های دفن شده در سال جاری گفت: تعداد ۴هزار و ۴۷۱ نفر مذکر و ۲هزار و ۷۴۶ نفر مونث دفن شده اند. تعداد نوزادانِ فوت شده ۹۴۰ نفر است. جمع کل فوتی های استان به تعداد ۸هزار و ۱۵۷ نفر بود که ۵هزار و ۹۴۹ نفر داخل سازمان های شهرداری کرج دفن شدند و ۲۷۴ فوتی نیز در سایر آرامستان های البرز و هزار ۹۳۴ متوفی در سایر شهرها دفن شدند.

انتخاب قبور کشته شدگان ناآرامی ها بر عهده خانواده بود

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج در رابطه با چگونگی دفن کشته شدگان ناآرامی های اخیر، گفت: کشته شدگان ناآرامی های اخیر در قطعاتی مجزا دفن شدند و انتخاب قطعه و مکان قبور آنها به اختیار و تشخیص خانواده های شان بود.

وی افزود: زمان تدفین برای برگزاری مراسم ترحیم برسرمزار هیچ ممنوعیتی وجود نداشت و مانند سایر متوفی از امکانات آرامستان برای آنها، استفاده شد.

تهیه طرح جامع آرامستان بهشت سکینه

این مسئول با اشاره به برنامه ریزی توسعه آتی بهشت سکینه با در نظرگرفتن ظرفیت موجود و با توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و اقتصادی، تهیه طرح توسعه آرامستان بهشت سکینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهداف اصلی این طرح از تعیین جهات قابل توسعه آرامستان بهشت سکینه مبتنی بد طرح های فرادست؛ تهیه الگوی توسعه و برنامه فضایی عملکردی آرامستان؛ نیازسنجی آتی شهر کرج به آرامستان ها؛ پیش بینی زیرساخت ای مورد نیاز، عملکردها و خدمات وابسته و بررسی جامع و ارزیابی اثرات آنی آرامستان بر پیرامون و شهر کرج؛ یاد کرد.

دلالی قبر نداریم

وی با اشاره به قیمت قبر در آرامستان بهشت سکینه (س) اظهار داشت: با افزایش ۱۵ درصدی قیمت امسال، قیمت قبر در قطعات مختلف از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا حدود ۲۳ میلیون تومان قابل تغییر است و کفن و دفن متوفی در خانواده های بی بضاعت، رایگان انجام می شود.

وی در ارتباط با دلالی قبر و فروش با قیمت بالا به غیر، تصریح کرد: اعتقاد داریم که فروش قبر مکروح است لذا فروش قبر به جز خانواده درجه یک برای سایر موارد غیر مجاز است.

طرح همسان سازی قبور بهشت سکینه

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری کرج، افزود: طی چند ماه گذشته گزارشاتی مبنی بر وجود موانع تردد در قطعات مختلف آرامستان بهشت سکینه (س) که رفت و آمد را برای شهروندان دشوار و با مشکل مواجه کرده بود، دریافت کردیم.

وی ادامه داد: علاوه براین، برخی از خانواده‌های متوفی بدون دریافت مجوز و بر خلاف تعهدات اخذ شده، اقدام به نصب سنگ مزار با ارتفاع غیرمتعارف و کتیبه‌های غیراستاندارد در قطعات مختلف کرده ‌اند که باعث بروز مشکلاتی برای زائرین اهل قبور شده است.

محمودی نژاد با عنوان اینکه طرح همسان سازی برای قطعات شهدا و مجاور ۱۳ اجرا نمی شود، اضافه کرد: این طرح با اولویت قطعات تازه احداث اجرایی شده و تا کنون اصلاح سنگ هاای مزار از آغاز طرح تا کنون ۱۴۳ قبر به پایان رسیده است.

رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج گفت: همسان سازی قطعات قدیمی به دلیل ساختاری که دارند کندتراز قطعات جدید انجام می‌شود ولی طبق برنامه ریزی صورت گرفته این طرح تا پایان سال به پایان می‌رسد.

IMG_4315+(Copy)

ارائه صندلی قابل حمل رایگان به زائران اهل قبور

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج از اجرای طرح ارائه صندلی قابل حمل رایگان به زائران اهل قبور در بهشت سکینه(س) خبر داد و گفت: با توجه به جمع آوری نیمکت های مجاور قبور و در راستای همسان سازی قبور و قطعات، تعداد هزار و ۸۷۶ عدد نیمکت فلزی در آرامستان جمع آوری شده است.

محمودی نژاد ادامه داد: برای رفاه زائران و با توجه به جمع آوری تمامی نیمکت ها، جهت نشستن و استراحت خانواده ها، طرح صندلی قابل حمل رایگان اجرا شد و برای زائران سالمند و کم توان که توانایی ایستادن طولانی مدت ندارند، تعدادی صندلی قابل حمل در آرامستان تهیه شد که می توانند با مراجعه به دفتر روبروی قطعه 14 جنب ایستگاه اتوبوس، با ارائه کارت شناسایی معتبر، اقدام به دریافت صندلی قابل حمل رایگان کنند.

احداث خانه مادر و کودک

محمودی نژاد گفت: احداث خانه مادر و کودک از جمله پروژه های عمرانی در آرامستان بهشت سکینه است که برای نگهداری رایگان کودکان گروه سنی الف و ب در راستای کاهش تبعات اجتماعی حضور آنها در مراسم خاکسپاری و ترحیم است.

وی افزود: همچنین ایجاد فضای مناسب برای مادران شیرده و نگهداری کودکان خانواده های داغدار، این پروژه در فضایی به وسعت ۶۰۰ مترمربع شامل ۳۰۰ مترمربع سالن بازی کودک و اتاق مادر و کودک و ۳۰۰ مترمربع فضای بازی روباز در حال احداث است.

ارتقاء تکمیل و تجهیز سردخانه

خبرنگاران در این برنامه ضمن بازدید از محل سردخانه و سالن معراج با کارکنان و مسئولان شست و شوی اموات گفت و گو کردند. 

رئیس سازمان آرامستان بهشت سکینه ضمن تقدیر از تلاش و زحمات کارکنان سالن معراج این مجموعه از پرداخت حقوق و انعقاد قرارداد تامین اجتماعی این پرسنل خبر داد.

وی افزود: اقداماتی برای بروزرسانی و ارتقاء زیرساخت های نگهداری اجساد در سالن معراج صورت گرفته است که ضمن تکریم اموات در مواقع بحرانی در روند خدمت رسانی به بازماندگان این بخش اثرگذار بوده و زمان انتظار جهت انجام مراسم خاکسپاری کاهش پیدا کرده است.

محمودی نژاد تصریح کرد: افزایش ۵ برابری گنجایش سردخانه های زیرصفر و بالای صفر از ۴۰ کشو به سردخانه ۲۰۰ کشویی، تجهیز سالن تطهیر به ۴ عدد دستگاه تحولی حمل و جابجایی مکانیزه برقی اجساد و همچنین یک دستگاه ضدعفونی و ایزوله کننده جهت استریل سالن های تطهیر مردانه و زنانه از جمله اقداماتی است که در مجموع به ارزش ۵۰ میلیارد. ریال انجام شده است.

در این بازدید خبرنگاران با همراهی رئیس سازمان آرامستان های شهرداری کرج ضمن حضور در محل پروژه های عمرانی در مزار شهدای مدافع سلامت و تنها شهید گمنام دفن شده در آرامستان بهشت سکینه، شاخه گل اهداء کردند. 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.